HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effektsvag - Bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:06:36  Show Profile Send olof a Private Message
I T-amp tråden skriver Erik Andersson följande:
quote:
En sak som borde nämnas i sammanhanget är att "små" effektsvaga förstärkare förmedlar musiken bättre jämfört med effektstarkare förstärkare. Detta gäller både rör och halvledare. Sen gäller det förstås att högtalarna svarar, men det är en annan historia.

Jag tyckte det lät som en trevlig historia och gör det därför till en separat tråd.
Vad tycker ni det finns för fördelar och nackdelar med effektsvaga förstärkare?

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:10:25  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Effektsvag stärkare minskar risken för vräkning men så många fler fördelar kan inte jag se.

Musiclover!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:15:42  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
som Erik skriver så är ju högtalarna viktiga..
En effektsvag förstärkare kan ju kompenseras med ett par känsliga högtalare, en förstärkare med låg dämpfaktor kan ju kompenseras med lättdrivna högtalare och så vidare.
Men en förstärkare med låg dämpfaktor är inte nödvändigtvis detsamma som en förstärkare med låg uteffekt, allt hänger på konstruktionen
Min försiktiga gissning är att T-amp har en tämligen låg dämpfaktor, jag tror därmed inte att alla som lyssnar på den faller pladask, jag gör det inte, även om jag uppskattar den och definitivt anser att den är prisvärd i kvadrat..

Den största fördelen med effektsvaga förstärkare är att dom utövar en magisk dragningskraft på mig, finns det nåt gulligare än 2x4W klass-A ?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:26:19  Show Profile Send olof a Private Message
Lt Andersson:
Precis, han skriver "gäller det förstås att högtalarna svarar", vad det betyder vet jag inte men man skulle kunna tolka det som "hög känslighet krävs". I så fall borde det ju gå att spela tillräckligt högt även med en 4W stärkare( förutsatt att känsligheten är runt 100db). MEN det svarar ju fortfarande inte på min fråga. Varför skulle de vara bättre för uteffekten är låg, om det nu är så att det finns nått belägg för påståendet. Är då fördelarna större på förstärkarsidan än de eventuella nackdelar som en känslig högtalare för med sig?

Gällande gulligheten må det va hänt. Dock är det opraktiskt eftersom man begränsar valet av högtalare extremt.

Edited by - olof on 2006/03/05 22:28:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/05 :  22:48:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört en 2A3 förstärkare på 3W i ett system med drygt 110 dB känslighet.
Det var brutalt - rena kroppsmassagen om man ville. Ett mer potent system vad
gäller ljudtryck har jag faktiskt inte hört.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/03/06 :  07:25:27  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag kan tänka mig att det är rätt kul med ett sådant system Bernt, men det är så extremt hög verkningsgrad som högtalarna behöver om det ska räcka med några enstaka watt. Själv kör jag 94db med 100w och jag utnytjar kanske inte alla 100 men ca 40 när det spelas mera dynamisk musik, därav min inställning till små förstärkare...

Musiclover!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:11:47  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
93dB känslighet å 30W SE räcker till för att man ska hoppa högt i soffan vid plötsligt dynamiska partier. Men det är klart man kan inte spela på kontinuerlig tinnitusnivå då krävs mer effekt....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:32:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Är det så att en effektsvagare förstärkare kan låta bättre för att den inte förstärker "störningar" så som en förstärkare som förstärker en sådär 500-1000ggr? Eller blir det "samma" sak att köra en effektsvag förstärkare på en känslig högtalare - som att köra en effektstark förstärkare på en trögare högtalare?

Nån som vet?

M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/06 :  08:34:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Fördelen med effektsvaga förstärkare är att den kräver mindre antal komponenter i signal och nätdelar vilket minskar risken för att något går "fel".
Liten effekt minskar också risken för att du fuskar med nätdelen (det kostar ju inte så mycket ändå).

men kräver ofta en känslighet på högtalarna som är mycket hög, 97-99 dB minst.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/06 :  09:16:26  Show Profile Send olof a Private Message
quote:
Fördelen med effektsvaga förstärkare är att den kräver mindre antal komponenter i signal och nätdelar vilket minskar risken för att något går "fel".

Självklart ställs det högre krav på matchning och kvalitet men även det har man tämligen bra koll på i dagens industri mig veterligt.

quote:
Är det så att en effektsvagare förstärkare kan låta bättre för att den inte förstärker "störningar" så som en förstärkare som förstärker en sådär 500-1000ggr? Eller blir det "samma" sak att köra en effektsvag förstärkare på en känslig högtalare - som att köra en effektstark förstärkare på en trögare högtalare?

Jag är tveksam till att grundbruset står i linjärt förhållande till effekten. Således borde det känsliga systemet brusas mer på tomgång iaf. Även vid full utstyrning så är ju nivån mellan brusmatta och signaltoppen lägre med en svag förstärkare.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2006/03/06 :  09:16:44  Show Profile Send pix a Private Message
Diskusionen med högeffektivt kontra trögdrivet.
Liknelsen med en lätt engelsk sportvagn (ex lotus) kontra en tung effektstark sportbil är kanske inte så dum....
Visst kan man kompensera vikten med tillräckligt mycket effekt.
Men få har lyckats

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2006/03/06 09:17:52
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/06 :  10:00:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tycker att det är lite skevt att säga att en effektsnål stärkare med få komponenter är bättre än en högeffekts med massvis med komponenter. Vet konstruktören vad han gör så blir resultatet bra.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/06 :  10:36:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Erik har rätt såtillvida att det är lättare att åstadkomma mer linjära förstärkare vid låga effekter. Det beror på att man behöver färre aktiva komponenter samt att det är enklare att göra linjära aktiva komponenter om de inte behöver kunna hantera stora effekter.

Enklast är små rörförstärkare men man kan oxå studera Nelson Pass konstruktioner som följer samma anda i den sandiga världen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:09:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Här är jag igen, Varför effektsvaga förstärkare spelar vackrare är komplicerat att förklara. Först måste vi skilja på Klass-A och Klass-B kopplingar. I en Klass-B koppling är det lätt att förklara, då
förstärkaren kommer upp på sitt linjära område vid högre
utstyrning. Av den anledningen kan en känslig högtalare låta "pyton"
kopplad till en kraftig Klass-B förstärkare. Klass-A däremot är
svårare att förklara, och skall jag vara ärlig så har jag bara
lösa teorier, men de vågar jag inte gå in på här, då blir jag väl
idiotförklarad. Men så mycket kan jag våga säga att det bla har med
den harmoniska övertonalstringen att göra. Jag skall be att få
återkomma i frågan när jag är säkrare på min sak. Jag spelar just
nu på en 2A3 förstärkare som lämnar 2,5 watt. Och det går helt
utmärkt på mina 4 ohms basreflexhögtalare men en uppgiven
känslighet på C:a 90 Db! Den fullständigt spelar ut mina kraftigare
förstärkare. Närvarokänslan är ruggig, ett problem är att jag
tycker någon ringer på dörren ideligen.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:16:12  Show Profile Send ohmega a Private Message
Men att få till högtalare med

hög känslighet
"tillräckligt" med bas
som inte är allt för stora
samt gärna utgöra en impedansmässigt lätt last


är inte lätt att få till - antar jag. Så högtalarna kanske blir lite dyrare (och något större) då menar jag...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/06 11:17:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:18:34  Show Profile Send mayro a Private Message


Erik A Det kanske ÄR någon som ringer på dörren din ju

Och din beskrivning av klass a passar väl in i praktiken vid lyssning av sådana steg såsom jag tycker.. OCH även försteg som går högt i klass A drift...

Så din lite korta text i ämnet anser jag enbart tyder på samma känsla som man själv ligger inne med...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:36:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tyvärr var det inte det, men du är välkommen om du känner för det.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/03/06 :  12:33:42  Show Profile Send Lord a Private Message
För att ett lågeffektsysten skall fungera bra så krävs förstås bra anpassning mellan förstärkare och högtalare, och det är ingen nyhet.
Och som i mitt fall men ett förhållandevis litet run , kan jag med mina högtalare med känslighet på ~88dB spela fult njutbrat med förstärkareffekter så lågt som 1-3Watt .
Men det var inte just det som var fågan ,utan varför små förstärkare kan låta bätter ?
Det skall väll ochså påpekas att bara för en förstärkare ger låg effekt så behöver den inte låta bra för de. Om den därimot är välkonstuerad så kan den låta helt sagolikt bra.
Det ligger mycket i det som Micke Y säger om nätdelen. Att bygga en "liten" nätdel som är bra är inga större problem, om man därimot skall bygga en för höga effekter så kommer alla små faktorer som tidigare var mer eller mindre försummbara vara svårare/viktigare att hanskas med.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2006/03/06 12:36:27
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/06 :  13:17:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad beträffar klass-A, ställs inte så stora krav på nätdelar som för
klass-B. Det gäller nästan bara att hålla brummet på en låg nivå.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/03/06 :  21:15:38  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nu spånar jag lite utan vetenskaplig underbyggnad. Jag har en känsla av att effektsteg med parallella rör eller transistorer aldrig kan förmedla den ultimata närvarokänslan som steg med enkla drivare gör i bästa fall. Min teori är att inga rör eller transistorer är identiskt lika och parallellkopplar man får man inte ett exakt genomsnitt utan "blurr" av skillnaderna. Med denna teori borde push-pull vara bättre än parallell single-end, (om man anser att ren single end är för effektsvag). Tyvärr har jag inte haft tillfälle till tillräckligt ingående jämförelser för att bekräfta saken. Ser fram emot fler inlägg på detta tema.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/06 :  21:29:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej, det är inte bra. (svar på frågan)

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/03/06 21:29:16
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2006/03/06 :  22:54:43  Show Profile Send twostroke a Private Message
det där med effekten, den kan väl betecknas på massvis med olika sätt. själv har jag fått uppleva förstärkare på 30w spela skiten ur förstärkare med ca 200w, fast den med 200watt kanske lämnade mindre effekt än den på 30. den med 200w kanske lämmnade 200 watt i nån dröm mätning då förstärkaren råkat peaka upp i kanske 200w? och den med 30 watt var uppmätt med väldans låg dist?

allt det här är väl samma sak?

• 800 W PMPO[/font=Andale Mono]
• 600 W
• 200 + 200 W Max
• 2 x 150 W Max
• 2 x 75 W RMS 4 #937;
• 2 x 60 W 0,5% THD 14,4 V 4 #937;
• 2 x 50 W 0,05% THD 14,4 V 4 #937;
• 2 x 33,5 W 0,05% THD 12 V 4 #937;
• 2 x 30 W 0,05% THD 12 V 4 #937; 20 - 20000 Hz
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/07 :  08:04:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lennartj: Det ligger en hel del i vad du säger. Jag har också dragit
denna slutsats under mina år. Ett typexempel är dagens "singel-plate" 2A3:s, de är klart mycket bättre än de med 2 paralellkopplade
system i samma glaskolv. (Vilken egentligen är 2 st 45:or).

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/03/07 :  12:41:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
I rörsammanhang inbillar jag mig att mindre utgångstrafos låter/kan låta bättre än stora (förutsett att de inte är FÖR små).
Lindningskapacitans och läckinduktans verkar vara ett större problem i stora trafos.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/07 :  15:03:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lagom är bäst, för liten kärna innebär fler trådvarv med ökad resistans som följd. I singel-end förstärkare blir trafon stor
vare sig man vill eller ej.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/07 :  18:09:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tycker inte heller att det är vettigt att rekommendera lågeffektsförstärkare. I praktiken bli kraven på högtalarna för stora.

Allt under 100 watt är klent.

Även om jag förstår att man som förstärkar-tillverkare gärna "kommer undan" med 2*15 watt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/03/07 18:10:22
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000