HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kirksaeter 60SE, tankar + förslag om SUB?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/02/28 :  08:38:42  Show Profile Send Totem a Private Message
Hej på er gott folk!

Inför stundande flytt till ny lägenhet, och efter godkännande från flickvännen har nu ett par av detta för mig tidigare helt okända märke nu införskaffats. Var på Ljudmakarn i går för en relativt snabb provlyssning. Jämförde med Mosscade 502, och till och med i den dåliga lyssningsmiljön var skillnaden tydlig. Kirksaeter lät tightare, och mer balanserat jämfört med Mosscade.

Det blev bara en snabb provlyssning, och det är ju lite av en chansning, men livet förändras; jag har inte längre tid till att lyssna på 10 olika högtalare innan jag slår till..

Har också förstått att dessa högtalare har en del gemensamt med Totem, av vilka jag haft mycket glädje av via tidigare inköp (tycker exempelvis att Mite låter helt underbart - enda nackdelen, de kan inte spela särskilt högt)

Tanken är att när vi väl flyttat ska komplettera med en mindre Subwoofer. Fick förslag om Mosscades minsta modell (Titan 4?), men det finns ju mycket ute på marknaden. Någon här som kan rekommendera något annat i prisklassen upp till ca 4000?

En annan sak som slog mig är att det verkar rätt oklart från vilket land Kirksaeter egentligen kommer.

På fronten till högtalaren står det Germany, tittar man in genom basreflexporten står det Norway på en etikett, och från början trodde jaq av någon anledning på Danmark.

Någon som vet mer om Kirksaeter?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Edited by - Totem on 2006/02/28 09:38:27

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/02/28 :  09:02:37  Show Profile Send jonasz a Private Message
Konstigt, när man kollar runt lite på nätet så angivs ibland Norge och ibland Tyskland som ursprungsland. Jag har alltid trott att det varit Tyskland pga den "tyska" designen, men jag kan ha fel...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/02/28 :  09:41:26  Show Profile Send kris69 a Private Message
Prova med att pm:a till Tophifi här på forumet. Det är dem som har agenturen på Kirksaeter i Sverige.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:39:50  Show Profile Send Totem a Private Message
Nu har jag fått svar. Tydligen är diskant-elementet framtaget i Norge (jag trodde det var ett Vifa DT25), Baselementet är utvecklat av Kirksaeter i Tyskland, och hopsättningen av alltihopa gör man i Polen.

Förhoppningsvis bevisar denna högtalare att ju fler kockar desto sämre soppa inte alltid stämmer. I Hifi-världen tycks det tvärtom vara ett framgångsrikt koncept.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2006/03/02 :  21:45:36  Show Profile Send långhåret a Private Message
Totem: även jag kör Kirksaeter 60 S.E (+ Atoll in100, Cambridge cd och signalcable kablar) Är riktigt nöjd med ljudet, men önskar lite mer bas när det gäller halvbra inspelad musik. Ska in till ljudmakarn och provlyssna straxt.

Funderar på att komplettera med en R.E.L strata 5 eller liknande.. Lär blir riktigt trevligt. Kan återkomma med lyssningsintryck.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/03 :  08:19:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag skulle kika på www.hifimagasinet.com eller säljes-sidorna här och se om det finns något kul begagnat. REL brukrar ju anses göra musikaliska subs och det bör nog gå att hitta en REL Quake för de pengarna. Kanske en B&W asw600, velodyne, AudioPro sub focus.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/03/03 :  12:20:30  Show Profile Send Totem a Private Message
Långhåret: Återkom gärna med dina synpunkter o erfarenheter. Kul att det är någon mer här på forumet som har Kirksaeter!

REL vet jag gör bra baslådor, och som Leoarietis skriver tror jag att Quake kan vara en passande SUB. Är lite sugen på att lyssna till Swans sub också; men har förstått att det inte finns någonstans i Stockholm där den kan provlyssnas.

I nya lägenheten lär vi bli tvungna att sätta upp högtalarna på väggen, eller i hylla på något sätt. Vi har katt och snart eventuellt två. Såg att Neotnnet sålde en arm som gör att högtalaren kommer ut ca 30-50 cm från bakväggen. Det borde väl räcka? Min erfarenhet med katter är att de inte brukar vara så duktiga på att visa respekt för saker som Husse o matte uppskattar ;-(

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2006/03/08 :  15:40:24  Show Profile Send långhåret a Private Message
Totem: har tyvärr inte haft tid att lyssna än, kanske hinner in en sväng till helgen, måste bara fixa ihop en bra demo-skiva

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000