Author |
Topic |
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 23:58:42
|
Hallå kära vänner (?)
För att göra en historia kort; Jag tyckte det lät för djävligt när jag lyssnade på skivor. Hembioljudet lät så där... Efter en uppgradering och reparation av min (tydligen defekta) receiver Pioneer VSX 908 RDS lyftes ljudet till en helt annan nivå. Vad det berodde på vet väl ingen, men strunt i det. Jag kopplade efter lite huvudbry in mina Canton RC-L med tillhörande box. Då blev den ingående signalen för stark för receivern som sade ifrån OVER Har nu använt en funktion i receivern som skalar av ingående signal till en jämn nivå. Men jag finner att jag vill ha ett eget slutsteg till att driva fronthögtalarna vid ren hifi 2-kanalslyssning, så att jag också kan koppla in boxen mellan för- och slutsteg, vilket receivern annars inte stöder.
I Home Cinema Choice står att läsa: Although this Pioneer sports THX Ultra certification, it's not quite the power plant that Pioneer's paper specification might have you believe.
In our labs, the VSX-908RDS tapped out at 95.58W RMS at 4.129 per cent THD (Total Harmonic Distortion).
Min receiver är alltså en champagnefärgad Pioneer VSX-908-RDS med THX Ultra certifiering. Min fråga till svaranden är: Finns det något 2 kanals slutsteg i samma finish från Pioneer, eller ska jag ge upp där? Finns det annars något annat Ni rekommenderar? |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:03:07
|
Jag löste problemet med en Anthem MCA-3. Ett 3-kanals slutsteg till de tre front kanalerna, det var ett bra lyft för min Sony STR 50 ES.
Kan bara rekommendera dig att prova, då helst 3-kanals slutsteg för att få det enhetligt i fram systemet. En prisvärd uppgradering med ökad flexibilitet.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
peterK
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:06:16
|
Jag hade exakt samma problem som du. Och jag har också Canton RCL. Jag var väldigt inne på Vincent 993, som ihop med Canton lät mkt bra, då det som vanligt fattas pengar så blev det i mitt fall en Rotel 1080, som blev ett mycket bra lyft. Det som märktes mest var en oerhört mkt bättre baskontroll, diskanten lyftes också ett par snäpp.
En reflektion var att, fast Cantonen har en relativt hög känslighet, så behöver dom verkligen kraft och styrka för komma till sin rätt. Det blev faktiskt en helt ny musikupplevelse.
MVH
|
peterK |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:12:30
|
hrmm intressant... var hittar man ngn mer info om detta anthem steg? jag kan ibland känna att jag saknar den där rätta punschen i framkanalerna.. jag har i dagsläget 80 watt per kanal. och är lite nyfiken på om det är på slutstegssidan mitt problem ligger eller om det är min högtalare (monitorer) som göra att jag inte riktigt känner virveltrumman i mellangärdet ens när jag spelar riktigt högt.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:04:26
|
quote: Originally posted by niklass
hrmm intressant... var hittar man ngn mer info om detta anthem steg?
/n
Besök denna sida: http://www.anthemav.com/NewSitev2.0/News2.html |
|
|
PatrikM
Member
85 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 12:42:40
|
Anthem är trevliga dom säljs bla av Sontec |
|
|
kjellen
Member
161 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 12:59:42
|
Tyvärr gillar jag inte Sontec längre |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:02:38
|
Varför inte prova en Sim Audio Moon I 3:a som har en ingång för hembiostärkare med pre-out. En ingång är avsedd att kopplas till en sådan och volymen styrs via hembiostärkaren. Låter mkt bra och finns i silver eller svart.
|
Linkan
|
|
|
PatrikM
Member
85 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:30:28
|
Vart kan man köpa Sim Audio? |
|