Author |
Topic |
|
pipan
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:06:36
|
Avantgarde. |
--De bästa högtalarna är dina öron-- |
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:37:40
|
Jo jag äger ett par och trivs mycket bra med dom. Jag har tidigare inte varit speciellt intresserad av Audiovector, men en bekant vart så imponerad efter han hade lyssnat på avantgarde att jag också blev intresserad. Sen fick de ju rätt bra omdöme i Hifi & musik. Den recensionen finns på http://www.lefflershifi.com
Om det är rätt högtalare för just dig kan jag dock inte svara på. Det finns mycket i denna prisklass (t.ex. Monitor Audio Gold, JMLab Electra och B&W nautilus) som låter bra och det skiljer sig en del från person till person vad man föredrar. Sen så är det ju rätt besvärligt att prova ut olika högtalare under samma förutsättningar.
M3 Avantgarde är iaf rolig att lyssna på. Den är rapp och klarar av komplex musik där det händer mycket utan att låta ansträngt eller grötigt. Den har också mycket god detaljupplösning. Diskanten låter mycket (”floskler varning”) ”naturlig” och ”frisläppt”. Basen är också väldigt djup med tanke på att högtalarna inte är så stora. Tidigare M3 modeller har ibland kritiserar för att vara basfattiga. Men så är absolut inte fallet med Avantgarde. Då den testades i en norsk tidning var den enda kritiken att man inte kunde ha den för nära backvägen, för då tyckte de att det blev för mycket mellanbas. Själv har jag inte upplevt detta problem. Men då kan jag tillägga att jag är rätt så förtjust i mycket bas |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:11:26
|
Jag har lyssnat på hela serien några gånger och kort summerat tycker jag så här: Den vanliga M3 är lite "spretig" i ljudet (okontrollerad) och inte speciellt bra i basen heller. M3 Super har ett mycket bättre kontrollerat ljud, härliga övre register med bra dynamik (lite likt stativhögtalare) men är aningen tunna i basen.
M3 Signature och Avantgarde är mycket, mycket bra högtalare på alla sätt. Musikaliska, detaljerade och en har en hög stereobild med mycket luft och bra driv i musiken, oavsett musikstil. Ganska kompletta högtalare båda två tycker jag. Avantgarden är förstås bäst men Signature är inte dålig heller. Däremot tycker jag samtliga M3 högtalare är högt prissatta så prisvärdheten kan diskuteras... I danmark går det dock att köpa dom betydligt billigare. |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/05 10:17:56 |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:36:58
|
Stefan: Jag letade massa i Danmark men fick inget bättre pris på dom där. De enda paret Avantgarde som jag hittade billigare i Danmark var ett par demo ex. Observera att många utländska handlare anger pris per styck på högtalare och inte pris per par. Sen ligger ju Danska kronan högre än den Svenska. |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:32:18
|
En kompis till mig köpte M3 Super i ljus lönn för 17300:- i somras i Danmark och tittar man i audiovision.dk's prislista nedan så ligger deras pris 2-3 tusen under de svenska priserna för Super-modellen. Däremot verkar det inte skilja något alls på Signature och Avantgarde, till synes, men priser på webben och priser "på plats" kan skilja också.... Man ska väl också tillägga att jämför man de svenska priserna med priserna t ex England så är Audiovector mycket dyrare där... Omvänt förhållande för en gångs skull...
http://www.audiovision.dk/audiovector_prisliste.htm
Jag har en bekant som har en maximalt "fintrimmad" anläggning med M3 Avantgarde och Densen B200/300/400. Den låter otroligt bra... Det tjocka undre mellanregistret har han fått bort helt också. Det är härligt med anläggningar där man inte tänker på "ljudet" utan bara sugs in i musiken... Jag kan nog ordna provlyssning om du vill men då får du komma till Kalmar...
|
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/05 15:36:59 |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:45:20
|
Hehe, tackar för erbjudandet men det är ganska långt för mig ner till Kalmar Han kör alltså med heldansk hifi din kompis.
Jag fick ner priset ca 10% jämfört med listpris. Så det kändes inte lönt att ta hem dom från Danmark. |
|
|
|
Topic |
|