Author |
Topic |
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 18:33:01
|
Vad ger bäst ljud ifrån datorn? Digitalt ut från ljudkortet direkt in i försteget, eller bränna ner på skiva och spela upp?? |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 15:38:19
|
ned på skiva, och sedan spela upp |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Rollo
Member
175 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 15:45:28
|
Troligtvis skiv-varianten - fler och bättre felkorrigeringsgrejor än digital sladd. |
|
|
ZiroX
Member
137 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:23:12
|
Naah, en Yamaha AP-U70 och en DVD-Audio CD direkt i läsaren, mer digitalt rent kan det inte blir såvitt jag vet. |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:30:44
|
Lite off-topic här, men är det någon som provlyssnat lite "high-end" ljudkort?. Och vad var intrycken därifrån?. Själv har man ett Delta44 kort som är överlägset Soundblaster Audigy, men jag vet inte hur det står sig emot dyrare CD-spelare..
|
Tangbandare rulez! |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 18:33:10
|
hmmm.... om man nu ska göra en utvärdering av exempelvis MP3 som ligger på hårddisken borde man väl egentligen slippa problemen som bränning och avläsningsleden orsakar om man kör digitalt rätt in i försteget?? Eller?? |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 18:51:55
|
jaha, men vilken avkodare ska du köra då? winamp? :) |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 18:54:29
|
Öh... Vad ska man köra då? Jag vet nada om sånt där |
|
|
Light Head
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:27:19
|
Bränn en CD! Oftast så sitter man väl i soffan och lyssnar och PC'n står lite längre bort från förstärkeriet. Detblir en väldigt lång signalkabel, digital/analog. M.a.o. Bränn en CD!
En liten fundering, vart kommer musiken ifrån om du måste bränna den på CD....?
/Light Head |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 21:19:49
|
"En blåval ljuder omkring 190db när den "talar" med sina WHALEBUDDIES!!"
Åh,fasen där ser man. Hade ingen aning om detta. Mvh Kristofer |
|
|
Wingboot
Member
181 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 06:58:12
|
Avkodare kan som sagt bli ett stort problem. Ljudkorten störs ju också mycket av datorn. Det är också lite svårt att svara på frågan eftersom man inte vet kvaliteten mellan ljudkortet och brännaren.
Jag har testat ljudkortet->förstärkaren och bränna skiva->cd och för mig så blev ljudet otroligt mycket bättre med skivan än från kortet. |
I bought some batteries the other day, but they weren't included. |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:58:59
|
quote: Originally posted by David A
Vad ger bäst ljud ifrån datorn? Digitalt ut från ljudkortet direkt in i försteget, eller bränna ner på skiva och spela upp??
Hej David
Vad ger bäst ljud från datorn? Det var ju jättelätt att svara på, när man stängt av den såklart. Då låter den ju ingenting, gud så skönt. Mvh Kenth
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:27:05
|
Ok, jag vet att det blir bra mycket bättre nerbränt på skiva om man använder analoga utgångarna från ljudkortet... men nu dom som i mitt fall: externt Extigy ljudkort=inga störningar från datorn digitalt in i separat DA omvandlare. Dvs dator och cd använder samma DA. Egentligen slipper man ju som sagt ett nerbränningsled och ett uppspelningsled om man kör direkt från ljudkortet. Sen det här med avkodare: Måste inte musiken kodas om innan den bränns ner iallafall?? Jag kör ingen CD som kan koda MP3 själv, utan bränner ner som en vanlig skiva OBS! Jag är absolut ingen förespråkare för MP3 eller dyligt, vill bara förstå VAD som blir sämre. Extra vägar för digitalsignalen kanske?? Vi rör oss enbart i digitaldomänen, DA omvandligen sköter min Tact. PS: ljudkortet går via USB anslutning |
|
|
Yps
Member
180 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:53:40
|
Jag har själv Delta 410 kortet i datorn, och har kört med det in i TagMclaren AV32R med gott resultat, men tyvärr inte jämfört det med någon CD-spelare/transport i någon högre prisklass. Nu har jag fått tag i en budget DVD-spelare (Pioneer DV-454) och den verkar har betydligt sämre digital-utgång än Delta kortet. Däremot ska jag ta ner datorn och ställa upp bredvid AV32an och göra en ny test ner mera tid ges.
Mvh Magnus |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 16:54:16
|
Vad ger bäst ljud ifrån datorn? Digitalt ut från ljudkortet direkt in i försteget, eller bränna ner på skiva och spela upp??
Tja!
Varför inte använda forumet övrigt till era datorproblem? Pc för alla etc kan säkerligen också användas för dessa icke Hifi problem. Mvh Kenth
" varför kallas hifi forum, när man t ex kan prata om SAAB" |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:10:44
|
Och vaför skulle inte denna fråga kunna ställas här?? Har inte detta med ljudåtergivning att göra måntro? Komprimerade ljudformat kommer ju stark på andra fronter än enbart i datorerna. Skulle jag fråga något annat om datorer skulle jag förstå din kritik, men inte nu.
quote: Originally posted by Majjen03
Tja!
Varför inte använda forumet övrigt till era datorproblem? Pc för alla etc kan säkerligen också användas för dessa icke Hifi problem. Mvh Kenth
" varför kallas hifi forum, när man t ex kan prata om SAAB"
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:16:50
|
Och vaför skulle inte denna fråga kunna ställas här?? Har inte detta med ljudåtergivning att göra måntro? Komprimerade ljudformat kommer ju stark på andra fronter än enbart i datorerna. Skulle jag fråga något annat om datorer skulle jag förstå din kritik, men inte nu.
quote: Originally posted by Majjen03
Tja!
" varför kallas hifi forum, när man t ex kan prata om SAAB"
Hej David
Det är ju inte jag som bestämt att detta skall vara ett HIifi- forum, tyvärr så är inte allt som har med ljud att göra smma som hifi. Varför inte utöka forumet med en sektion för bilstereo, data ljud etc om inte forumet övrigt duger. Mvh Kenth
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:51:29
|
Hela grejen är att jag ska göra en utvärdering av MP3 formatet på min hemanläggning och undrade då vad som ger bäst förutsättningar. Själv är jag ingen påhejare av komprimerade format. Men med tanke på hur utvecklingen ser ut att framskrida med MD, MP3 och hela baletten så måste man väl ge den en så rättvis bedömning som möjligt. Har inte det med hifi att göra så vet inte jag |
|
|
|
Topic |
|