Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 19:58:41
|
en dator i felsäkert läge? Vi har en Dell som barnen gjort nåt med så den går inte igång..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/28 15:16:52 |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:04:33
|
Tryck F8 eller Shift+F8 när du ser den svartvita skärmen. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:16:20
|
vad är shift? vilken knapp menar jag... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/27 20:16:47 |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:19:17
|
Det finns en knapp med en pil på, det är shift. |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:26:22
|
Finns oftast två Shift-knappar.. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:31:28
|
ok.. ska gå upp och prova..
datorproffs man är va |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:50:00
|
bara att glömma.. Den är sten död.Startar och kommer till att man skall trycka f1 eller f2..men inget hjälper... Det blir att slå suporten en signal i morgon.. Den kan ju pajat också helt enkelt..
tack för hjälpen i alla fall.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 20:52:44
|
Tobbe, läge för "moddaryxan" |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 21:16:47
|
hmm.. den var hotande nära förut här...Men men.. garantin gäller ju. så lite får man hålla igen.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 21:40:03
|
Startar den inte alls? Har barnen pillat på några inställningar i biosen kan man återställa den till fabriksvärdena, kolla manualen för "clear cmos". |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 21:47:20
|
jag har försökt allt.. inget fungerar.. den går igång.. sedan går den över till att den inte finner nån mojäng o uppmanar till f1.. vilket enbart leder till att den igen säger den ej finner.. trycker man på f2 kommer en blå ruta på skärmen .. och där ställer man in fabriks på nån av alla grejor där finns.... O inget händer i alla fall... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 22:39:57
|
Gör som Egill säger... kolla i manualen vart jumprarna sitter, öppna lådan, kör "clear cmos" .. testa. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 23:22:41
|
Vilken mojäng är det den inte hittar? Har du svårt att hinna med att läsa vad det står så tryck på Pause/Break knappen (brukar sitta på höger sida av tangentbordet). |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 23:23:20
|
Ring support. Har du garanti på grejerna, så får de guida dig,. Ta namn på den du pratar med om de säger att DU skall öppna burken. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 23:49:43
|
Öppna yxa fram....
nej.. tack för alla tips.. Men jag ringer i morgon till Dell. Datorn är ju helt ny nästan. Så dom får ge lite hjälp. Och har den gått sönder så får dom reparera den själva..
Jag har verkligen haft "tur" med elektronik på sista tiden kan man säga |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 00:35:42
|
Finns lite anti-spyware- och antivirusprogram du kan ladda ner sen om du får igång den. Gratis och bra. Det brukar inte bara rädda från (vissa) katastrofer utan snabbar även uppdatorn många gånger. Lycka till med kidsens dator och de andra missödena med elektroniken. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 00:51:19
|
antivirus har dom.. Men tyvärr hjälpte det föga då det var andra ungar här och knappade tillsammans med egna barnen.. Då gick något totalfel kan man säga..Men men.. Sådant är livet med barn .. Skoj har dom i alla fall..
Som tur är så är det bara materia. Sådant går ju att reparera.. programera.. eller köpa nytt...kunde ju va värre.
tack för omtanken. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/28 00:52:04 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 00:54:32
|
Så sant.. men det är ju jobbigt! :)
http://safer-networking.net/ <-- där finns ett bra antispyware program om någon annan behöver :) Kanske du själv tobbe? Jag tycker det snabbar upp min dator varje gång jag kör det. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 01:04:28
|
tackar.. Skall kolla på det i morgon lite piggare i skallen.. Så man fattar aningen mer (ev)
nu skall det nattas....
Tack för tips!! snällt att försöka ge ett handtag.. Natti ... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:02:33
|
ojojoj.. vilken service!!!!!!
Jag ringde till Dell suporten. Väntetiden var minimal.. Redan efter små korta frågor kopplades jag upp till en trevlig kille på Dell suporten...
Därefter tog en rad prov av olika vägar ut med dystert resultat.. Inget hjälpte tyvärr..
han bad mig vänta en stund för han skulle tala med teknikansvarig person.. Tog 30 sekunder...
Sedan kommer han tillbaks och säger att det kommer ett bud i MORGON!!!! med en ny hårddisk.... Och som krona på verket så sänder dom med ett nytt paket med cd skivor eftersom det inte finns den skiva som skall finnas med home windows i vår ägo.. Inget bråk om att detta skulle anmälts.. inte ett ord om att vi klantat bort den.. ingenting...Vilket säkert som ammen är fallet. Eftersom jag inte haft fullkomlig koll på detta efter jag installerade datorn till barnen. Utan jag tog ju bara det som dom gav mig efter vår stora dotter Jenny läst allt i texterna jag knappt ser utan glasögon osv...Samt hon instalerat word osv osv osv....
OM jag kan rekomendera Dell för er som jag inte har bra koll på datorer behöver ni väl knappast undra...och säkert även ni kunnigare torde nog uppskatta en dylik service...
En bättre service kan man inte någonsin få skulle jag gissa på.....
Så mina varmaste rekomendationer ger jag Dell och deras helt otroliga servicenivå....Och vilken suportavdelning... Helt enkelt chockerande bra... tyvärr finns nog inte ord för hur trevligt denna kontakt var o är...
Strax efter jag satt mig här för att skriva detta så ringer telefonen här, Och killen på Dell sökte även vårt mobilnummer så dom inte på något sätt missar att ha koll på att allt går bra OM vårt ordinarie tel nummer av nåt skäl skulle fallera...
Vad säger man grabbar om sådan dedikerad service mot sina kunder...
Att då lena o jag byter vår dator vi ringer Dell behöver ni nog inte tveka om...
Ett stort varmt tack till Dells personal och företagside...
Att en produkt kan fallera är ursäktligt då man så fruktansvärt fint tar hand om sin kund...Jag är i det närmaste chockad över detta. och kan inte fatta att år 2006 det finns företag med denna kundcentrering i sitt säljande....
Dessa rader var bland dom roligaste jag någonsin fått skriva någonstans på forum...Att få med er alla här få dela erfarenheten av service på högsta nivå är mitt lilla lilla tack. Alldeles för litet egentligen. Men endock rasande roligt...
MVH till Dell och deras personal.Tack Tobbe... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/28 15:07:56 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:21:47
|
Det var som fan!
Ja,det e bara att hålla med!En sådan service är sällsynt. Bara grejen att de försäkrar sig OM nån skulle prata i hem-luren,så vill de kunna ringa din mobil istället!
Grejt! |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:33:42
|
Och tro mig eller ej.. Dom skulle ringa i alla fall oavsett vad för att KOLLA att instalationen går eller gått bra
helt helt sjukt otroligt detta...
Vi har ju inte köpt en "megadator" för svindyra pengar ens... Och vi är inte ett stort företag osv där man ju vill sälja massa datorer hela tiden osv..vi har ju bara köpt en dator för 10000 ca...
Ja.. Om man står i begrepp att skaffa sig en ny dator så säger jag DELL..
Bara det att då vi köpte dom INTE sålde på oss det dyraste.. Utan endast det nödvändiga,trevligt... Dom kollade nivå på spel osv barnen använder.ålder på barnen. Planerade frammåt kommande år. och sa att detta är bättre då tekniken senare ÄNDÅ då barnen är lite större gör en ny dator mer kompetent än en överstor idag inköpt osv osv.. Förenklat återberättat nu så ni förstår..
men tror ni förstår poängen jag för fram...
Jag kan bara rekomendera dom fullt ut...ända från köp till service har dom visat seriöst beteende fullt ut...till o med mer än seriöst utan tvekan..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/28 15:36:25 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:34:00
|
Tänk om dom dom behandlade alla sina kunder så Min svägerska fick slåss med näbbar och klor med dom för att få en ny front till diskettenheten som var sprucken vid leverans. Tog tre veckor att få dem att skicka en ny på garanti. Samt att dom ville ha den lilla plastbiten skickad tillbaka.
Skönt dock att det gick så smidigt för dig Mayro.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
Edited by - reeltoreel on 2006/02/28 15:34:39 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 15:40:43
|
Tråkigt... Men som alltid finns det väl en o annan på alla företag som haft en dålig dag.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 16:03:14
|
Jag har samma goda erfarenhet av Dells service, de är jättebra. upptäckte av en händelse att min dell bara räknade upp halva internminnet vid uppstart. Anmälde felet via webben, fick casenr via e-post. De ringde dagen efter och de bad mig att ta loss minnet och sätta tillbaka det igen, förutsatt att jag visste vad jag höll på med, annars skulle de skicka en tekniker. Testade detta och det funkade. |
Rör... |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 17:01:28
|
Dell supporten har alltid varit hjalpsamma mot mig.
Enda problemet var den gången man fick prata med en kvinna som knappt kunde prata eller forstod svenska. |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Topic |
|