Author |
Topic |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 15:25:38
|
Detta kom ifrån motorklubben vi är med i här nere.
Något att tänka på
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss,
som var barn på 40-talet, 50-talet, 60-talet,
och 70-talet inte ha överlevt. Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp,
och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.
Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.
Vi åt bröd med smör,drack läsk med socker i,
men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte. Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska,
utan att någon rent utav dog av det. Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen,
bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar.
Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet. Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen,
och kom hem först när gatubelysningen blev tänd.
Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon. Vi hade ingen Playstation, Nintendo eller X-boxar -
i det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler,
inget surround-sound, inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet.
Vi hade vänner!
Vi gick ut och fann dem!
Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben,
slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor.
Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.
Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det. Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar
och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar,
så var det inte många ögon som blev utstuckna,
och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.
Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren,
gick rakt in och blandade oss i samtalet.
Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan,
så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år. Vi fick äta jordnötter. Åkte bil utan bälte (med föräldrar som rökte i bilen). Fick aldrig skjuts utan fick ta oss själva gående eller per cykel. Ritade med tuschpennor med ämnen som är helt förbjudna idag. Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga,
de bästa problemlösare och investerare någonsin.
De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer.
Vi hade frihet, fiasko, succéer, förälskelser och ansvar,
och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop. Och du är en av dem. Grattis!!! Sänd detta vidare till andra som upplevde den stora lycka att växa upp som barn ...
Det goda livet var vårt! Ps Och fartguppen var ej uppfunna...
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/23 15:26:26 |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 17:08:28
|
Hehe, har du varit och kopierat min presentation på lunarstorm |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 17:16:35
|
lunarstorm
Det kom i ett mail från us klubben för jänare vi är medlemmar i..
jahaja.. Där ser man.. dom sitter på "lunar" ledningen i motorklubben tydligen... hahaha.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 17:40:23
|
Skrev en gång ett kåseri runt detta. Tja hur kunde jag överleva? Tänker bara på tex när vi åkte bil. Jag stod på kardantunneln och babblande. Farsan kedjerökte John Silver utan filter, syrran satt FRAMÅTVÄND i något sorts missfoster till bilbarnstol som bestod av plattjärn, plastremsor och naturligtvis en käck ratt. Hade det smällit hade gubben blivit halshuggen. Tänk ett sådant ekipage i dag. Jag och lillasyster hade säkerligen blivit omhändertagna och utredning hos socialtjänsten hade satts igång. Eller någon rubrik och bild i Expressen "Chockföräldrar på väg" Komipisar hade det lika jävligt en del låg i orkester diket på Ww bubblorna. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/02/23 : 17:51:32
|
quote: en del låg i orkester diket på Ww bubblorna.
haha När du säger det så kommer jag fasiken ihåg det. Tänk bara senariot vid en påkörning bakifrån medans man satt där, mosad som en fluga med flugsmälla. Annars stämmer ju faktiskt allt som Mayro skriver. Undrar hur många blåmärken man hade på en å samma gång som grabb. Idag skulle säkert föräldrar bli ifrågasatta om barnmisshandel om en unge såg ut som en annan gjorde då. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 10:10:22
|
Bra skrivet.
Jag minns bla min och brorsans lådbil som vår pappa byggde åt oss. Inga bromsar och j*****r vad blåslagen man var efter alla krascher. Vi satt aldrig inne utan var ute och härjade jämt, från tidig morgon till alldeles för sent (enl mamma iaf). |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 14:14:15
|
quote: en del låg i orkester diket på Ww bubblorna.
Ja jag åkte nästan alltid bakom baksätet när pappa & Maria var ute och brummade runt i sin urcoola gråbeiga bubbla som var full med färglada prickar á lá 70-tal.
När jag var ändå mindre så åkte jag visst i barnvagnsinsatsen.... Ut med passagerarsätet på hundkojan så passar den tydligen perfekt enligt morsan
Hade det smällt så.......
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2006/02/24 : 14:29:35
|
När jag var liten så hade vi en Opel Commodore Cupé. Jäklar vilken hatthylla det var i den. Där hade jag min plastskivspelare med högtalare i locket.Det spelades Elvis och Abba. Gud vilken tur att det inte fanns väggupp på den tiden......
Den var röd och vit.
|
|
|
J. Consul
Member
100 Posts |
Posted - 2006/02/26 : 00:58:56
|
svejk:
quote: Tänker bara på tex när vi åkte bil. Jag stod på kardantunneln och babblande. Farsan kedjerökte John Silver utan filter, syrran satt FRAMÅTVÄND i något sorts missfoster till bilbarnstol som bestod av plattjärn, plastremsor och naturligtvis en käck ratt. Hade det smällit hade gubben blivit halshuggen
På utbildningen i trafiksäkerhet jag var på i veckan fick vi se ett krockscenario med ett litet barn (crashtest-dummie) som stod i baksätet. Ungen flög fram, smackade i framruta, instrumentpanel och landade nästan i baksätet igen. Och det var i 10-15km/h!!! Jag tror att de som lever idag trots Mayros beskrivning enbart gör det p.g.a. tur.
/Jimmy |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/26 : 10:27:10
|
Jajamensan.. Vi är en bunt med enbart tur...
Edit.
Men den underliggande meningen med HELA texten var antar jag inte direkt hurvida det var farligare eller inte med bilåkandet..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/02/26 10:29:13 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/02/26 : 11:42:49
|
Ja ... tänk vad konstigt att vi blivit "stora"!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2006/03/01 : 10:00:27
|
Det var bätre för !!!
Gamla Griniga Gubbar förena eder !!!
Låt oss starta uproret innan det är försent. Medan vi krafer hava. |
Edited by - poppen on 2006/03/02 08:43:57 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 09:58:03
|
quote:
Tänker bara på tex när vi åkte bil. Jag stod på kardantunneln och babblande. Farsan kedjerökte John Silver utan filter, syrran satt FRAMÅTVÄND i något sorts missfoster till bilbarnstol som bestod av plattjärn, plastremsor och naturligtvis en käck ratt. Hade det smällit hade gubben blivit halshuggen
Har själv ett 5 cm jack i pannan efter att ha flugit från baksätet och skallat ner inre backspegeln i en SAAB V4 vid 7 års ålder.
Tur att det bara gick max 30 km/h |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2006/03/02 : 13:00:13
|
Man kan säga att vi hade tur att vi ungar inte gick och drack ur medicinflaskor som inte var barnsäkra osv. Vi som inte råkade ut för en krock när vi hade sovtäcken därbak hade tur. För om det hade hänt en krock så hade man om haft tur dött, oturen i rullstol.
Så mycket är bra idag också, barnsäkerhet på medicinflaskor, riktiga bilstolar, säkerhetsbälten osv. Men visst var det mysigt att ligga i sovsäcken därbak i en Herrgårdsvagnen. Men man inser nu sicken tur att det inte hände något. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
|
Topic |
|