HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är egentligen era erfarenheter av nätkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/26 :  11:19:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag får en känsla av att vissa skeptiker faktiskt aldrig testat en bra nätkabel utan bara vädrar sina fördomar.
Har jag fel?
Vilka har testat och faktiskt inte hört någon skillnad?
Vilka kablar var det och med vilken utrustning?
Jag respekterar alla som testat seriöst och utan fördomar.
Kanske vi kan lära oss något av detta, om vid vilka omständigheter nätkablar fungerar eller inte.
I min egen anläggning gör nätkablar stor skillnad, lika stor som signalkablar. Jag använder bl.a. elektronik från Advantage.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/02/26 11:19:52

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/02/26 :  11:39:49  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag får en känsla av att vissa skeptiker faktiskt aldrig testat en bra nätkabel utan bara vädrar sina fördomar.
Har jag fel?


Du har förmodligen fel.

quote:
Vilka har testat och faktiskt inte hört någon skillnad?


Testat och upplevt allt från stora till små skillnader hemma/andra system. Faktiskt både goda och dåliga nyansförändringar
(Vid blindtest så är dessa skillnader helt bortblåsta dock)

quote:
Vilka kablar var det och med vilken utrustning?


*Nordost, Audioquest, Clou, Kimber etc etc.

* testat både på cd/pre, renodlade cdspelare, integrerade maskiner och slutsteg;
Wadia, Proceed, Classé, Krell, Audio Research, Dynamic precision m.m m.m

quote:
Jag respekterar alla som testat seriöst och utan fördomar.


tack!

quote:
Kanske vi kan lära oss något av detta, om vid vilka omständigheter nätkablar fungerar eller inte.


Att de fungerar så länge man ser/vet att de är ikopplade?

quote:
I min egen anläggning gör nätkablar stor skillnad, lika stor som signalkablar. Jag använder bl.a. elektronik från Advantage.


Nice

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/26 :  11:50:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
(Vid blindtest så är dessa skillnader helt bortblåsta dock)


Jag misslyckades i ett blindtest där jag jämförde AAC 128 kBit/s med 320 kBit/s. När jag jämför fram och tillbaka hör jag skillnader dock.
Däremot lyckades jag i ett blindtest där vi jämförde kontakter på nätkablar. Det är svårt det där med blindtester och resultat där man inte kan påvisa skillnader behöver inte nödvändigtvis betyda att det inte finns skillnader. Eller är det någon som påstår att det inte finns skillnader mellan 128 och 320 kBit/s?
Jag tycker vi lämnar det med blindtester därhän och istället redovisar vad vi faktiskt upplevt när vi testat.
Så vitt jag förstår dig rätt Sampix, så har du upplevt skillnader i ljudet med olika nätkablar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/26 :  12:22:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min erfarenhet är att hörbarheten kan variera från inget till klart hörbart
beroende på applikation. Jag tycker det är finlir och att det ger mycket
små skillnader jämfört med det mesta annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/02/26 :  12:30:42  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag tycker vi lämnar det med blindtester därhän och istället redovisar vad vi faktiskt upplevt när vi testat.
Så vitt jag förstår dig rätt Sampix, så har du upplevt skillnader i ljudet med olika nätkablar?


Ok Björn-Ola.
Det stämmer, jag har upplevt skillnader på nätkablar i öppna tester.

Men om du nu vill ha ett utbyte av erfarenheter etc med din frågeställning, så undrar jag varför inte BT får komma på tal. Det, om något, är faktiskt intressant..
I annat fall, så blir denna tråd precis som alla andra föregående nätkabels-trådar; "Kurt" tycker att den kontakten ger ett öppnare ljudbild, "Boris" förespråkare en annan kontakt/kabel till just den där tyska nätlisten osv osv.. Och allt slutar med att kram-kalas och slutresultatet blir;
-Hör man ingen skillnad som måste man vara döv

Mao, vi har hört/sett det förr

quote:
Jag får en känsla av att vissa skeptiker faktiskt aldrig testat en bra nätkabel utan bara vädrar sina fördomar.



Jag får en känsla av att en kabelförespråkare ovan vädrar sina egna fördomar...

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/26 :  12:35:17  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har ju haft kablar så länge som komponenter så jag kan inte referera till något speciellt tillfälle direkt. Dom är aldeles för många...

Men jag kan vittna om att hos tex "vincent" här på forumet så fick vi NOLL resultat med byte av en nätis och hans kablar som satt i från start..

Men då vi bytte ut "bromsklossarna runt om så hände det grejor kan man påstå...

Så att i en ej intweekad anläggning kan det uppstå att man inget hör alls vid byten av en nätsladd.. Och detta var endast ett av självklart många tidigare tillfällen jag varit med om liknande scenarie... och därför inser jag att säkert många som provat i sina system verkligen har den upplevelsen att "dom inget gör". Så jag inser samt förstår detta synsätt...men delar det inte...

Sedan finns en hög mer inveklade scenarier också.. men men.. det får vara här med ett exempel..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/26 :  14:38:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Björn-ola; Vi har testat många olika nätkablar i många anläggningar, vi upplever/hör skillnad!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/02/26 :  15:08:18  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Blir det någon skillnad om man ej har jordat uttag?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/02/26 :  16:07:43  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag har testat NordOst, CouCable och FadelArt nätkablar här hemma.
Jag upplevde stora skilnader mellan olika kablar, har försökt mig på DIY, men inte upplevt någon possitiv förändring. Allt med ojordade uttag.
Är skeptisk till om jag hör någon skillnad igentligen...det kan vara placebo.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/02/26 :  20:42:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Placebo eller ej, varför chansa? Jag hör ju klara skilnader men...jag kan inte veta. Minnet förändras och jag kan inte garantera att mitt ljudminne är en pålitlig referens från gång till gång.
Hursomhelst tycker jag det låter bättre och dessutom ser det coolare ut. Ovetenskapligt och kanske på gränsen till vidskipelse?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/02/26 :  22:35:03  Show Profile Send Dimitri a Private Message
"Hursomhelst tycker jag det låter bättre och dessutom ser det coolare ut. Ovetenskapligt och kanske på gränsen till vidskipelse?"
Det är helt OK. Tycker du att ovetenskaplighet eller vidskeppelse är värda x antal 10^3 kronor så kör till!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/26 :  22:39:28  Show Profile Send CC a Private Message
Var jag står bör ha framträtt vid det här laget efter alla kabeltrådar? Eller?

Så... Jo... Jag HAR testat många och mycket olika nätkablar/kontakter. Både DYI å köpevarianter, dyra å billiga!

Och mestadels på min egna anläggning som genom åren gått från "rimlig" hifi till lite "bättre" hifi samt på anläggningar som jag definierar som hi-end anläggningar! (Hi-end för mig är en anläggning som både kostar förhållandevis mycket samt är grymt väl intrimmad/tweakad)

Påverkan utav dessa olika nätsnokar (sladdställ ;-) ) har mestadels varit utav mycket högre rang och varit mycket lätt att påvisa vid enkla lyssningstester!

MEN jag har inte alltid vetat vilken som jag tyckt påverkat ljudet bäst utan att få lyssna på kablaget unde en vis tidsperiod.

Som "oberoende" medlyssnare har jag även tillgång till en fru (min) som inte har ett dyft intresse utav VAD som låter men som däremot har ett mycket gott öra för musik och dess klanger (uppväxt mer eller mindre i studio/replokal kanske påverkat?) och som ofta påpekat samma skillnader som jag hör TROTS att hon inte har ett dyft aning om VILKEN kabel som är inkopplad vid tillfället! Och i o med att jag ofta lyssnar i ett nedsläckt rum där även elektronikens alla glada lampor är nedsläcka så vet hon oftast inte heller vilken aparat som för tillfället spelar... Så en "bättre" blindtestare kan jag väl inte ha?

Min nuvarande elektronik går att läsa raden under... Plus en gammal Teac VRDS drive samt en Primare dvd påhängda min DAC...
Nätkablar som är för tillfället DYI från Wolfgang på Creative Audio.
Allt placerat i en DYI akustikbearbetad källare!

summa sumarum: Jag är klockrent övertygad om att placebo effekten är bortrensad för min del! Ingen som har varit hemma hos mig kan beskylla mig för att jag sätter det estetiska i förhand samt så har jag en ekonomi som tigger om billigaste möjliga lösningen till välljud! Jag försöker faktiskt alltid få ut det mesta möjliga med minsta medel...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/26 :  23:06:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Positiva erfarenheter det låter bättre helt enkelt. Jag fick hjälp av en tjej som jobbade hos mig, tämligen ointresserad av hifi men hon gick då 4e året på musikhögskolan. Braaa musiköra mao. Efter inkoppling och en stunds lyssnade frågade jag om något var annorlunda. Hon prickade in skillnader/förbättring på ett bättre sätt än jag hörde. Det vart en före/efter test. Naturligtvis helt ovetenskaplig, inga mätningar osv. Men det räckte och räcker för mig.



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/27 :  08:34:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Är det inte dags att skrota blindtestet som utgångspunkt för allt vetande?

Ingen jag känner letar fram vilken utrustning man vill ha genom blindtest.

En bättre test är den audiofila testen. Låna hem apparaten och sätt den i ditt system. Lyssna på den i 3-5 dagar, byt tillbaka till din gamla apparat.

Nu vet du om den nya apparaten innebar

a) skillnad?

b) till det bättre eller sämre?

c) tycker jag skillnaden motiverar ev prisdifferens?

d) har jag råd?

Blindtest har inte med hifi att göra. Det blir en snuttifierad process som inte det minsta liknar normala förhållanden. Rätt utförd kräver den också mycket folk, stram metodik och protokollföring. Ofta lyssnas det på en trumma 180 gånger....

Ett kabelföretag jag har insyn i gör (som ett av många olika test) långa blindtest. Ett antal anställda lyssnar utan att veta vad som är inkopplat, noterar i ett block tidpunkt och datum. När det gått någon månad kan "testledaren" samla in intrycken och jämföra med vad han för tillfället hade inkopplat i riggen.

Alla som lyssnar där är såklart sedan flera år bekanta med högtaleri och rum och även vana vid att beskriva vad de hör.

Vi vill såklart även av kommersiella skäl värja oss från en svensk standardiserings-kommision i blindtest rekommenderar de maskiner som inte kan särskiljas från en 20 år gammal referens.

Varför är det så mycket blindtestkäbbel just nu förresten?

mvh

edit:
tråden handlar om nätkablar och jag likställer kablar och maskiner vid en utvärderingsprocess.
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2006/02/27 09:04:23
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/27 :  09:30:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message
HIFI Consult:
Ett ovanligt tröttsam attityd i en tråd som annars har en mer nyanserad attityd till tester. Vad som är bättre tester eller inte är väl i så fall upp till varje person. Er rekommendation har ingen högre säkerhet eftersom man tror/vet att man lånat hem något bättre av er så det är självklart att man vill medvetet och undermedvetet att grejen skall få det att låta bättre hemma. Ingen bra utgångspunkt om man vill nå högsta möjliga objektiva resultat. Sen är det självklart bra att möjligheten till hemlån finns men då kan ju kunden välja att testa blint om kunden föredrager det.
En kombination av först öppen test som verifieras sedan av en blindtest föredrager jag.
Kan säga att jag hört skillnad på nätkablar i öppna tester (aldrig testat blint ännu) hört skillnad på signalkablar i blindtester.
Men den största skillnaden jag upplevt är med en riktig kabeldragning där nätsladdar inte ligger ihop med signalkablar.
Däremot tycker jag att prisbilden på dyra kablar oavsett om man kan höra skillnad på dom eller ej är osmaklig.
En akustisk behandling av ljudrummet UTFÖRT av ett akustikproffs för 20' gör större skillnad i vilken anläggning som helst.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/27 :  09:51:49  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Harry up skrev: (och jag lägger mina svar i texten)

"HIFI Consult:
Ett ovanligt tröttsam attityd i en tråd som annars har en mer nyanserad attityd till tester. "

Vet inte riktigt vad du menar. Jag har kritik mot blindtest, dessutom med erfarenhet i bagaget. En NYANSERING i riktning mot långa blindtester, är det så tröttsamt? Samt FÖRSLAG på hur man kan/bör göra i stället. Är det så tröttsamt?

"Vad som är bättre tester eller inte är väl i så fall upp till varje person. Er rekommendation har ingen högre säkerhet eftersom man tror/vet att man lånat hem något bättre av er så det är självklart att man vill medvetet och undermedvetet att grejen skall få det att låta bättre hemma. Ingen bra utgångspunkt om man vill nå högsta möjliga objektiva resultat."
Sen är det självklart bra att möjligheten till hemlån finns men då kan ju kunden välja att testa blint om kunden föredrager det."

Visst är det upp til varje person. det brukar vi försöka pränta in med dårars envishet varje gång dessa "du vet inte vad du hör och vi vet att du inte vet och du bara inbillar dig" kommer på tal. Individens val (och förmåga) är ju det som får mig att protestera. Den som lånar hem grejor av oss får ju naturligtvis testa med vilken metod de vill. Förväntanseffekten är lika stor åt det negativa hållet. Dret beror helt på vem du frågar.

"En kombination av först öppen test som verifieras sedan av en blindtest föredrager jag.
Kan säga att jag hört skillnad på nätkablar i öppna tester (aldrig testat blint ännu) hört skillnad på signalkablar i blindtester.
Men den största skillnaden jag upplevt är med en riktig kabeldragning där nätsladdar inte ligger ihop med signalkablar."

Frågan infinner ju sig om du hört detta eller om du inbillar dig? (jag håller annars med dig i sak. ordning och reda på kablaget är viktigt för ljudet)

"Däremot tycker jag att prisbilden på dyra kablar oavsett om man kan höra skillnad på dom eller ej är osmaklig.
En akustisk behandling av ljudrummet UTFÖRT av ett akustikproffs för 20' gör större skillnad i vilken anläggning som helst."

Då inställer sig frågan hur du objektivt skall kunna verifiera det? Det blindtestet borde ju vara av "läng" karaktär onekligen Sedan håller jag med dig i sak men en bra kabel låter ju oerhört mycket bättre i ett sådant akustikbehandlat rum så inte mig emot!

Att kablar eller annan utrustning skulle stå på någon motsatt sida av akustikreglering förstår jag inte alls. Resultatet blir ju bara ännu bättre tillsammans. Fast det är ju bara en overifierad tanke.

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/27 :  10:13:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Nu spårade tråden ur Björn Olas tänkta spår är jag rädd, det var inte meningen.

Som privataudiofil har nätkablar inneburit skillnad varje gång. Inte alltid åt det positiva hållet.

(En strömrenare tycker jag är lika viktig eller viktigare. De har samma fenomen. man hör alltid skillnad men inte alltid åt det positiva hållet.)

Sorry Björn Ola, nu hoppas jag vi är på spåret igen.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/27 :  10:13:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message
HIFI-Consult:
Jamen det var väl en bättre anda i svaret denna gång. Fast det är ju ifs måndag morgon så det kan ju vara lite extra dämpad optimism ibland.. :-)
Jo alltså, först är det vad jag personligen anser och tycker i mitt inlägg, fast ni skrev inte att det var vad ni anser utan att det den audiophila tester ÄR bättre.
Jo , alltså längden på tester får man väl välja själv och har inte med metodiken att göra.
Vad jag har upplevt i tester är ibland bara upplevt och ibland verifierat också. Försöker hålla isär på det även om det inte framgick. Signalkablar har jag prickat rätt på i blindtest efter öppen test. Även en otrevlig kontaktövergång mellan banan till spade har jag hört i blindtest.
Akustik är oerhört viktigt och svårt, visst är det bra att försöka bygga på egen hand men det är alltid bra att ta ett proffs till hjälp för att utreda och planera åtgärder. Kostar ju normalt sett bara kanske som ett par supa nätsladdar att få en test utförd. SEN får man mer än gärna bry sig om kablar.
Men om man har elaka rumsresonanser i diskanten, skall man då välja en kabel som låter instängt för att kompensera? Känns som att turordningen borde vara den motsatta och åtgärda akustiken först så man verkligen vet vad man åtgärdar med olika byten senare.
Det som förbryllar mig är att samma folk som aldrig skulle kunna tänka sig tonkontroller i kedjan gladligen byter kablar för att kunna färga ljudet och få mera bas etc.
Tänker inte på någon speciell utan snarare väldigt generellt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/27 :  10:21:36  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
En liten fråga till dig Björn-Ola och kanske flera, vad har du för nätavstörningsfilter/skilljetransformator om du bortser från nätkabeln.
Jag tror att om man har bra filtering så spelar det mindre roll vad man har för nätkablar förutsatt att skärmningen är tillfredställd.
Alltså borde det duga med valig skärmad EKLK som finns på ex Claes Olsson eller någon mer flexibel välskärmad variant om man har ätavstörningsfilter/skilljetransformator.
Att lägga ner mer pengar på nätkabel i detta fall är för mig ointressant efter som man med all säkerhet skulle kunna få betydligt bättre valuta för de penarna.

En tanke:
Alla dessa gånger firmor eller tillverkare har demat eller jämfört nätkablar från olika modeller eller tillverkare har man då haft tillfredställd nätfiltering i sammanhanget
Om inte så påvisar ju det bara att man försökt övertyga kunder om hur bra dessa kablar är men det skulle ju nog inte bli samma possetiva resultat i en koplett annläggning med riktig filtering och i gemförelse med vanliga kraftigt skärmade kablar.
Deras nätkablar funkar nog bra men kan aldrig ersätta ett riktig filter/trafo.
Så sattsa på riktiga filter och lägg de dyra kabel pengarna på något annat


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/02/27 10:55:08
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/02/27 :  11:43:57  Show Profile Send hman a Private Message
Jag bytte standardkablarna som var 2 m styck mot Supra Lorad 2.5 som var mått anpassade till varje apparat (0.5, 2x0.6 samt 0.75 m). Min anläggning i kort: Sony CDP-XB930QS (Mod.)>Harmony Design PRE906/DAC>Quad405.2(mod. monoblock)>Stridbeck SL12. Ljudet blev öppnare, lungare och skillnaden var mycket större än väntat. Det bör nämnas att Sonyn och PRE906:an har eftermonterade nätfilter. Mattias stridbeck har varnat mig för att använda mer än två nätfilter till varje apparat då störningar kan uppstå genom detta.

HiFI Consult: Jag tycker att ditt resonemang om lyssningsprovning är en smula underlig. En mycket stor del av akustik forskning baseras på blindtester. Jag har själv deltagit i tester i flygplan, bil och lastbils miljöer, där skillnader eller nyanser inte kan lösas genom någon annan metod.

Emedan kan jag hålla med om att en HiFi/akustik metod kan vara effektiv. I Robert Harleys bok "complete Guide To Hi-end Audio beskrivs förfarandet i ett helt kapitel. Förfarandet bör vara (enligt Robert) att först lyssna på den egna anläggningen, göra ett byte i systemet och lyssna på denna, sedan byta tillbaka och lyssna på ursprungssystemet igen.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/02/27 :  11:49:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Mina erfarenheter är att nätkablar påverkar ens lyssningsupplevelse i positiv riktning i olika grad beroende på den ljudidiologi som kabeltillverkaren företräder tillsammans med övrig utrutning och ens egna preferenser. Jag tycker det är klara skilnader och min fråga är om jag någon annanstans i anlägningen skulle erhålla en "förädling" av det ljud man redan knåpat ihop, för samma peng. Jag tror inte det.
Vissst skulle jag kunna erhålla ljudförändringar med byten av högtalare eller apparater men de jag har har jag valt med hänsyn till mina preferenser och de presterar tillsammans ett ljud som jag eftersträva i många år. Om man då har lite lösa pengar som ligger och skräpar och väntar på att förvandlas till antingen skivor eller något annat kul kan man med förddel överväga en "förädling" av sitt befintliga ljud. Detta är min åsikt. Jag har demat nätkablars verkan för icke hifi-intresserade och de har utan att veta vilken kabel som varit inkoplad utryckt upplevelser som överenstämmer med mina men i helt andra adjektiv än vi invigda använder.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/27 :  11:59:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Levande:
Jag har diverse nätfilter och trafos hemma från Svalander, Clou, Lyngdorf, Copenhagen.
Det fungerar inte klockrent i min anläggning, det blir tröttare och slöare på något sätt. Självklart rent subkektivt tyckande, men det blev mindre roligt att lyssna. På min förra anläggning var det tvärt om, den var väldigt livlig och rätt så skrikig, där gjorde detta stor nytta.
Vissa närkablar, exempelvis Jormas verkar ha samma påverkan på min anläggning, det blir lite grått och trist, men renheten ökar.
Clous silverkabel däremot har en annan klangpåverkan och drar det hela lite åt det ljusare hållet till, med mer lyster i ljudet.
Kabeln är inte dynamikbegränsande heller som mina trafosar är.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:28:29  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

hman skrev:
"En mycket stor del av akustik forskning baseras på blindtester. Jag har själv deltagit i tester i flygplan, bil och lastbils miljöer, där skillnader eller nyanser inte kan lösas genom någon annan metod. "

Har inget att invända mot detta. Låt en lastbilschaufför göra en arbetsvecka med en ny och modifierad hytt/dämpning, akustikreglering/bulleråtgärd. Låt honom sedan köra den vanliga varan en annan vecka och under förutsättning att han inte vet vilken som är vilken har man ju fått bra svar. Vi talar då också om det som jag kan finna värdefullt. Långa blindtester.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:36:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag förespråkar också lyssningar under längre perioder, det är först då som förändringars sanna jag avslöjas. Hjärnan måste få vänja sig och hitta alla nyanser.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/27 :  12:43:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det är för mig inget tvivel att nätkablar funkar bra eller olika, men det vesäntliga som jag vill få fram är vad vad och åter vad för slags nätfilter/trafo används i testen/gemförelsen.
Sedan är det så klart att olika förstärkar ex är har olika bra konstuerade nätdelar och det kan vara en stor bidragande orsak till att vi inte hör den där skillnaden på alla anläggningar.
Sedan hur man upplever de olika så att säga possetiva och negativa fördelarna och nackdelarna varierar kraftigt, men det är nog många som famlar i mörkret på andras felaktiga erfarenheter vill säga.
Det är nog bara att prova prova prova och åter prova olika kombinationer och då bilda sig en egen erfarenhet om hur det funkar med olika filtreringar och kablar.




Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/27 :  13:01:30  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Min erfarenhet är att olika nätkablar påverkar slutresultatet på olika sätt. Ibland blir det bättre och ibland blir det sämre. Ibland blir det ingen eller försumbar skillnad.

Hificonsult: bra skrivet alltihop!

Retro låter fint.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.08 sekunder. Snitz Forums 2000