HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega Apollo???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/03/02 :  04:11:29  Show Profile Send HEGE a Private Message
Är det någon på forumet som äger en eller haft tillfälle att lyssna? På vårt grannforum hifi4all har det funnits långa trådar om den nämnda spelaren. Vissa säger sig ha valt bort mångdubbelt dyrare spelare för just denna modellen. Frågan är om det verkligen är en riktigt prisvärd spelare eller om det bara är en "hissad" produkt för tillfället. Utan att själv ha haft möjlighet att höra den så verkar Rega hur som helst ha kommit med lite nytänkande gällande själva konstruktionen.

Alla åsikter/intryck beaktas.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2006/03/02 05:18:25

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/03/02 :  06:15:39  Show Profile Send Per100 a Private Message
Hade faktikt en uppkopplad i mitt system i lördags några timmar. Den var inte inkokt med endast 30-40 timmar på nacken.
Låter behagligt och jag vet inte riktigt hur den står sig i prisklassen jämfört med annat tillverkat i Europa eller USA, men med ovan reservation om inspelningstid så blev den ordentligt omsprungen av min rör-cd lua appassionato. Regan målar för min smak med alltför bred pensel och det går inte riktigt att separera instrument i ett klassiskt stycke.
Basen var något bumlig.
Skulle personligen titta på en kinatillverkad jolida music-van (för ett par tusen mer än regan) som är nära besläktad med lua appassionato.

Edited by - Per100 on 2006/03/02 06:47:15
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/03/02 :  14:24:32  Show Profile Send HEGE a Private Message
Det ger helt klart en hel del att fundera över... Antingen behöver den närmare 100 timmar för att släppa ordentligt, eller så var den helt enkelt inte så bra, eller så passade den helt enkelt inte i ert system. Visserligen kan jag inget om er spelare. Vad kostar en lua appassionato? Vill ni föresten vara lite mer specifik på vilka områden regan brast i jämförelse, hade den några förtjänster gentemot er spelare?

Någon mer som har nåt att säga? Det kan ju vara så att regan presterar bra mycket mer väl inspelad.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:32:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Min anläggning är ganska högupplöst och har en del förtjänster. Består nu av fullrange högtalare (Silverline La Folia), Lavardin IT. Kablaget mellan cd och lavardin är Audioquest Amazon. Högtalarkablarna är en liten flaskhals för fn men är ett par ganska hyfsade i koppar från neotech. Anläggningen är ganska hyfsad för att spegla källans kvalitéer.

Lua Appassionato är ett tyskt märke tillverkad i kina. Lua har ingen egen utveckling och tillverkning (3 anställda)utan konstruktören sitter i kina. Lua hävdar dock själva att deras CD helt är en tysk produkt. Appassionato kostar i Tyskland 3500euro ca. Men jag köpte min direkt ifrån kina med beteckningen doge 6201 och kan avslöja att jag betalade långt under detta. Min är identisk så när som på att de 6 Lua rören saknas (jag köpte själv Mullard istället). Märkningen Lua Appassionato sitter fortfarande kvar på den stora transformatorn innuti.

När herr Lua upptäckte att hans spelare gick att köpa så mycket billigare direkt från kina så stoppades den kanalen direkt, så Doge 6201 var bara ute ett par månader. Men tittar men sedan på andra Lua produkter som tex Cantelina och Cantelina SEL (priser 2000-2800euro) så återfinns konstruktionen även under namndet Jolida (som sägs vara ett amerikanskt märke) i annat skal som även detta tillverkas i kina i samma fabrik. Beteckningar som kan var att intressanta att själv undersöka är Jolida 100S och Jolida music van.

Regan gjorde så att instrumenten grötade ihop sig. Den lät instängd och lågupplöst i jämförelse med Luan.
Fiolen och fagotten hörs luddiga i jämförelse.

Tar man körmusik på Cantate Dominus, låt nr 12 så blir den vackra kvinnostämman helt plötsligt grå och tråkig med regan. Man hör inte längre när hon går från vänster till höger i kyrkan. Rösten förlorar sin klara brillians.

Nej jag tycket inte regan hade några förtjänster. Men som sagt var den förändras kanske lite grann när den fått gå ett tag till.
Sen måste man givetvis jämnföra inom samma prisklass (ej kina) för att det blir rättvist. Blandar man in kina cd i leken så blir det inte rättvist även om det är samma prisklass. Man får så erhört mycket mer cd för pengarna från kina, dock ej garanti
vilket kan bli ett problem med digitala produkter med rörlig mekanik och laser etc.

edit stavfel

Edited by - Per100 on 2006/03/02 15:34:39
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:38:21  Show Profile Send radiuz a Private Message
Har en Rega Planet 2000 och väntar ivrigt på den nya Saturn! Alltså den som ska ersätta Jupiter 2000, det lär bli en toppen CD skulle jag tro. Gillar Rega ljudet, kanske inte det bästa när det gäller detaljer men den passar utmärkt till min typ av musik.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:03:14  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag är också spänd på nya Saturn. Den kan bli en höjdare...

Dock har det varit rätt tyst kring den. Någon som hört något?
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:08:21  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Har själv en Rega Planet 2000 och jag känner inte alls igen det som skrivs ovan ang bl.a. dålig röståtergivning. Jag tycker att just den punkten är en av Regans absolut starkaste sidor...Eller också är det så att den nya spelaren är ett steg bakåt på en eller flera punkter....vilket jag starkt betvivlar.

Vad gäller bumlig bas Nä.....jag tyckte iofs att min Planet hade antydan till något bumlig bas, men det problemet försvan omedelbums genom en ommöblering. Nu saknar jag definitivt ingen definition i basen.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:26:48  Show Profile Send Per100 a Private Message
Mitt råd är att försöka jämföra med en jolida eller liknande från kina typ consonance innan ni bestämmer er.

Edited by - Per100 on 2006/03/02 16:27:12
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/03/02 :  16:48:40  Show Profile Send HEGE a Private Message
Per100: Jag hoppas verkligen inte ni trodde jag tvivlade på er utrustnings kvalite, som bekant kan en produkt låta hemskt i en anläggning medan den likaså kan låta väldigt bra i en annan. Då inte sagt att er anläggning är undermålig på något sätt.

Regan sägs för övrigt färga ljudet en aning och spela lite mer på helheten, sammtidigt ska den spela engagerande och medryckande. Det är därför jag tycker lite att ljudet borde förmedlats godkänt i vart fall. Då kanske inte med den bästa i upplösningen men med en bra helhet. Den troliga orsaken till att ni inte föll för den är kanske just att ni redan har en väldigt kompetent cd-spelare och att regan kanske känat en aning på att spelas in lite till. Eller så har vi ännu en hissad produkt, vill dock inte tro det riktigt ännu.

Denna modell ska enligt vad jag har läst i vart fall vara helt i klass med Jupiter, om inte bättre. Så funderingen kvarstår om det inte är en väldigt prisvärd spelare ändå, ifall man eventuellt bortser från Kina hifi. Planet 2000 var omtyckt av många och Jupiter ska vara en ett klart steg upp. Ifall man då kan få något som spelar i klass med Jupiter och kanske till och med bättre till priset av 7500..... Är det inte väldigt bra då?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2006/03/02 :  17:43:56  Show Profile Send radiuz a Private Message
Eftersom jag vann en Primare CD21 i sommras hade jag chansen att jämföra min Planet 2000 med den CD-spelaren. Primare spelade musiken mer detaljerat men betydligt "kallare", basen var den samma men jag tyckte Regan spelade musiken på ett mycket roligare sätt. Dessutom hör jag till dom som inte riktigt gillar "smurfarna" när man ska spola igenom en låt (spolar inte ofta men iaf). Sen att den var seg att starta var ännu en nackdel, nu vet jag dock att den nya Apollo tar ca 15sek innan start av en skiva. Detta lär bli samma sak på den nya Saturn. Men att CD21 kostar 10k och beter sig som min gamla H/K DVD-10 är skandal tycker jag..

När det gäller röster så var nog Primare en aning bättre på det, men då jag inte lyssnar så mycket på sådant så är Regan en klar vinnare trots prisskillnaden. Rega är en mycket trevlig och smidig CD-spelare tycker jag och ser somsakt fram emot den nya Saturn! :)

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/03/03 :  11:29:40  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tack Per100 för redogörelse av din forskning bträffande de "olika" märken, säkert nyttigt för hugade spekulanter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000