HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bottnande av 1.3se
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:22:01  Show Profile Send n00b a Private Message
Jahopp jag lyckades bottna mina 1.3se med "vincent 991+"

Tror inte att något gick sönder efter ett par höga KNACK KNACK KNACK

Så nu får man kanske ta det lite lugnare och aldrig mera var fetfull framför anläggningen =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:24:30  Show Profile Send ekman a Private Message
har vi inte haft detta uppe innan och det konstaterades att högtalarna inte bottnade utan slutsteget eller nåt sånt?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:24:42  Show Profile Send David A a Private Message
grattis, kan hända den bästa
Ibland kan det vara skönt med aktiva filter
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:26:28  Show Profile Send David A a Private Message
EKMAN:
På viss typ av musik är det ganska lätt att få små element att bottna utan att slutsteget behöver ansträngas särskilt mycket
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:27:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nu vet du vart gränsen går iaf

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:28:58  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

har vi inte haft detta uppe innan och det konstaterades att högtalarna inte bottnade utan slutsteget eller nåt sånt?

Jo kanske det..... men inte med "Vincent 991"

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:29:23  Show Profile Send Rebo a Private Message
ekman: Det var väll snarare tesen att högtalaren bottnade som vann den diskussionen KNACK ljud låter också mer som ett bottnat element än en bottnad förstärkare.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:29:53  Show Profile Send ekman a Private Message
den förra som gjorde detta va ju med en krell och den har mer kräm än dina vincent och david a kommer du inte ihåg förra tråden? det var ju inte högtalarnas fel
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:35:04  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

den förra som gjorde detta va ju med en krell och den har mer kräm än dina vincent och david a kommer du inte ihåg förra tråden? det var ju inte högtalarnas fel

Kommer inte ihåg vilket krellsteg han hadde faktiskt. men men bottnade gjorde dom iaf =)))

Jag blev väldigt rädd av dom otroligt höga knackljuden =))

Jobbigt att man inte har koll på hörseln när man fått ett par bira för mycket =))

Tror att enligt HiFi & musiks test så gav dom 380w/8ohm och 1800w/1ohm

men men ett bra krellsteg är ju klart aningen vassare =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:36:07  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har bottnat mina utan att ens tända översta biasskalan på min Krell.... På VISS typ av musik, händer inte ofta men KAN hända
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:44:30  Show Profile Send David A a Private Message
Exempel på bottningsmusik:
På Pink Floyd the Wall, spår 4,
Efter att helikoptern flugit förbi kommer några ganska kraftiga trumpassager.... Pang säger det så bottnar dom!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:47:27  Show Profile Send ekman a Private Message
är det jag som minns fel då? sa han inte nåt i stil med att han kunde spela högre och mer sen när han bytte till ett värre slutsteg?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:52:32  Show Profile Send David A a Private Message
ja... jo det kan nog stämma, men allt har sin begränsning. Personligen var jag med om en mycket mysko sak. När jag bytte FÖRSTEG fick jag mer bas och kunde helt plötsligt spela högre...(!??) detta förstod jag inget av
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  18:58:02  Show Profile Send ekman a Private Message
det har jag hört talas om innan folk som kört med cd direkt i slutsteget och som fick mer bas och driv när dom körde med ett separat försteg till det kanske krävs lite strömresurser i försteget också lite overhead så att säga =)
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/04 :  19:06:10  Show Profile Send David A a Private Message
Jo det stämmer, men hos mig var det nog att jag skippade DA omvandlaren i cd´n och gick digitalt in i TacTen som gjorde det hela. För tidigare hade jag ett Krell försteg, och dom har mycket kraftiga utgångssteg, så det var nog inte där skon klämde.
Det är bara så lustigt att man får MER bas och helt plötslig kan spela högre.... rimmar liksom inte tycker jag
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/04 :  19:07:42  Show Profile Send yalpa a Private Message
Om Vincent/krells fetaste grejjer inte räcker till för att driva contour 1.3se , vad ska man då driva ett par 3.3 eller 4.0-or? 3-fas direkt från barsebäck eller
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/04 :  19:09:45  Show Profile Send ekman a Private Message
det är väl ingen som har snackat om krells fetaste grejer eller?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/04 :  19:19:42  Show Profile Send David A a Private Message
Well, jag hade faktiskt en KSA-300s tidigare och den lämnar mycket mer än sin spec. kan jag lova. Och väger lika mycket som FPB-600... Men det är inte slutstegen som klipper som orskar genomslaget, jag har tidigare enbart haft stora högtalare där detta problem aldrig uppstod. Däremot så blåste jag säkringarna i kåken....
Men Dynaudio har generellt sett låg känslighet och kan ta stora effekter. Kommer ihåg en demo på en mässa i stockholm för en massa år sedan. Där körde man Resteks största monoblock på 1800W RMS på ett par ganska små Dynaudio(kommer ej ihåg vilken) , men saken var att dom stora mätarna på slutstegen ofta passerade 1000W(!) på ganska normal nivå.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/11/04 :  20:09:38  Show Profile Send HPW a Private Message
Låt 2 & 3 på Björk´s CD debut. Synt trummor gör att basen bottnar lätt men detta försvann när jag sätte in ett Bryston BP 25 försteg och 300i får gå som enbart slutsteg. Ljudet blev bättre, tydligare placering av instrument & djupare renare bas.

Jag tror inte att det är ngr problem med effekten på slutsteget.
Känslan man har är att det finns en svag aning värme
"loudnes effekt" med 300i egna inbyggda försteg som kanske förstärker tendensen till bottning. Bryston försteget är ngt mer neutralt och detta varkar också passa 1.3 se som kanske har ngt tjock bas.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/04 :  20:41:55  Show Profile Send n00b a Private Message
HÄHÄ det var björk som bottnade mina =))

Så ni säger att det skulle bli bättre med ett fett försteg ?

Hmm kanske är det så men jag har nog inte råd att köpa något på ett tag iaf inte som slår min wadia =(((

Är iofs sugen på TacT som en viss annan 1.3se ägare har =)))

nästa år kanske =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/04 :  20:42:59  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
vilken Wadia är det ?

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/04 :  20:43:41  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar

vilken Wadia är det ?

wadia830

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/04 :  20:44:44  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
ok. har inte lyssnat på just den men wadia gör ju väldigt trevliga spelare...

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:46:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Finns få stativare som klarar Björk på fullt ös. En av dom jag har hört som klarar det är Audiovector m1 super och uppåt i serien...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/04 :  21:52:36  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Finns få stativare som klarar Björk på fullt ös. En av dom jag har hört som klarar det är Audiovector m1 super och uppåt i serien...

iofs så var det inte en chans att jag skulle bottna med min MF innan. Tror man behöver lagom med kräm för att den skall bottna

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/11/05 :  09:11:53  Show Profile Send j.persson a Private Message
Om man bottnar en given högtalare beror på vilken signal och effektnivå som används, inte namnet på förstärkaren! En del här verkar tro att Krell m fl kan klämma fram mer bas ur en befintlig högtalare, vilket naturligtvis inte är sant. Basen kan däremot låta bättre!

Låt mig förklara: en högtalare är en luftpump. Ju högre man spelar, desto mer luft måste flyttas. När den maximala slaglängden överskrids bottnar naturligtvis membranet.

Speciellt jobbigt blir detta för små basreflexhögtalare, som har en hög avstämningsfrekvens. Orsaken är att membranrörelserna blir mycket stora under avstämningsfrekvensen.

Tror att ynka 50 W i 8 ohm räcker för att bottna ett par 1.3SE om frekvensen är tillräckligt låg. Förmodligen betydligt lägre effekt också.

Att högtalarna bottnar på Björk kan jag mycket väl tänka mig, har ett par skivor där det mullrar ganska skoj på låga frekvenser när man spelar högt...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000