HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz 6.1 Reciever,, Alltför mjuk??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2002/11/01 :  10:30:47  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Precis lånat hem en Marantz sr5200 reciever.
Efter att ha kopplat in den korrekt och gjort alla inställningar korrekt sätter jag mig ner för att lyssna.
Den är mjuk i ljudet. Kanske lite FÖR mjuknågon som har erfarenhet av dessa förstärkare som kan säga om det står rätt till?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/11/02 :  00:16:32  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Mjuk jfr med vad?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/02 :  00:17:24  Show Profile Send ekman a Private Message
marantz brukar vara mjuka
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/02 :  01:18:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Instämmer, har haft ett par Marantz tidigare, bl a PM-17 och "mjukare" ljud får man nog leta efter. Tröttnade på det till slut... Jag har också provat 5200, visst är den avrundad och mjuk men framförallt den var ganska "mörk" i ljudet och det gillade jag inte. Annars hade den mycket fin taktkänsla och bra bas för att vara en bioreceiver,

Vill du ha ett lite mer "skarskuret" ljud så prova t ex HK eller Yamaha.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:05:21  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
jag har själv en Primare A30.1 som stereoförstärkare. Jämfört med den var det som att sätta kuddar framför högtalarna när man bytte till Marantzen.

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:41:08  Show Profile Send niklass a Private Message
jag håller med om att marantzen är för mjuk.... gillade tyvärr inte alls den.... kopplade ihop marantz dyra cdspelare ... 6000 ngnting heter den va? med en nad t761 det lät ju helt underligt... kanske en dålig matchning iofs...

jag kan rekommendera Nads hemmabio grejer... gillar deras prylar, har haft lite kvalitetsproblem dock... kanske jobbat bort det i den nya serien... de fick mkt kritik för det för ngt år sedan.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Elec
Member

174 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:48:34  Show Profile Send Elec a Private Message
Jag tycker tvärt om. Jag har både haft en SR-5200 & en SR-6200 och med mina Dynaudio högtalare så lät de för vasst.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2002/11/05 :  11:08:48  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag utesluter ju inte faktumet att mitt exemplar kan ha varit defekt på något sätt.. Men det lät som sagt som om all diskant försvann vilket gjorde musiken helt livlös... Det var nästan så illa att det lät som om det var grannen som spelade.. Visst den gick en aning bättre när man körde film.. Men som ren musikförmedlare.(testade både analogt och digitalt från min cd-spelare) lät den helt enkelt värdelöst..

Det bör tillägas att jag jag dessutom körde source direct. och när jag inte gjorde det maxade jag diskanten. Ytterst marginell skillnad

Go to Top of Page

Elec
Member

174 Posts

Posted - 2002/11/05 :  11:18:25  Show Profile Send Elec a Private Message
Den är nog troligen defekt som du sa.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/11/05 :  13:17:19  Show Profile Send Kreator a Private Message
Min erfarenhet är definitivt att Marantz förstärkare brukar vara väldigt varma och mjuka! Jag tror inte att det är något fel på den! Lyssna länge innan du bestämmer dig! Det kan vara lite trevligt i början, men i längden kan du bli uttråkad!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2002/11/05 :  13:23:03  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag har redan lämnat tebax den

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000