HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Photoshop för dummies
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  18:12:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nån som är sugen ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/02/24 10:07:01

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  19:22:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jo men visst...

Lite Screenshots kanske oxå ?
Ta gärna begreppen på svenska och engelska.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  21:22:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu pratar du i slang
vad menar du ?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/02/23 :  21:37:53  Show Profile Send matså a Private Message
Skall du lära dem lite photoshop johan,eller vad menar du?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  21:41:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inte bara jag , alla får komma med tipps o trix. men lite grundläggande om dom olika funktionerna som man använder tänkte jag gå igenom om intresset finns

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2006/02/24 :  10:00:22  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Här finns ett photoshop intresse (att lära sig alltså).
Jag är helkass på bildbearbetning i datorn.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/24 :  10:06:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jag gör ett ryck i helgen , inklusive skärmdumpar

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  10:55:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klart vi skall hjälpa andra lite, Johan,.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/02/24 :  11:20:06  Show Profile Send lindvall a Private Message
Schysst grabbar! :-)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/02/24 :  11:21:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Oj, oj, oj, det här ser jag fram emot.

Johan körde en liten demo i helgen på min dator. Att den kunde så mycket hade jag ingen aning om.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  11:55:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den kan mycket, sen är det frågan om HUR mycket man BEHÖVER använda sig av.
Johan, som jobbar med TRYCKsaker använder sig en HEL del av saker som vi enklare användare inte behöver kunna.

Nåt som vi kommer gå igenom är
* Göra enkla RAMAR runt bilderna
* Skapa egna mackron (som tex skapar minskar ner bilden och gör en ram)
* Färgjustering
* Lagerhantering (Är ett måste!!!)

och säkert nåt mer kul

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:10:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ska vi göra så mycket ?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/02/24 :  12:25:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message
KANON tråd!!! En tråd som t.o.m. skulle kunna få min kära hustru att bli intresserad av Hififorum.nu !!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  20:07:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi börjar lite lätt i kväll, med att göra ram runt bilderna , för att senare lägga på en skugga.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/24 :  21:37:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Detta har jag väntat på länge!
tack Johan.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  22:56:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lektion 1 - Snabbkomandon man bör kunna.
Ett tips är att försöka använda dessa, även om det tar tid ibörjan.
Ni vinner på det sen.

Markera (maximala) område - Ctrl+A
Avmarkera område - Ctrl+D

Zooma in - AltGr & +
Zooma ut - AltGr & -

Flytta objekt/"Handen"(Hand Toool) - Håll inne Mellanslag

Vi börjar med dessa. Det kommer fler, när Johan går igenom färgjustering

Jag kommer att använda mig av engelska termer oftast, då det är vanligast på nätet, om man tex letar efter Online tips.

Vi väljer en bild som vi vill jobba med.
Laddar in den.
Beskär den som vi vill ha.

Markera hela bilden (Ctrl+A)

Då bör ni ha en "vandrande markering" i ytterkant.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:00:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu är bilden markerad och vi kan då via "EDIT"-menyn gå ner till Stroke (Kantlinje heter det nog på svenska)

Då får vi upp en mindre ruta där vi kanvälja kantjocklek, även ändra färg och hur kanten skall läggas. (Utsida(centrum/insida)

Jag valde 5 pixels och samma röda som fanns på vanten.
Klicka OK

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:03:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Man kan även zooma in och ut med hjälp av Alt+Mushjul eller Alt Gr+Mushjul. Nackdelen är att man inte lär kunna nå prick 100% med den metoden. Dock kan man nå 100% genom att dubbelklicka på "förstoringsglaset" i verktygspaletten.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/02/24 23:07:28
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:06:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu varmarkerar vi området och kollar hur det blev. (Ctrl-d)

Spara nu bilden och se hur slutresultatet blev.
Prova sen olika former av ramar/färger/tjocklekar.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:08:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Musen har jag full upp med annat, så då tycker jag att snabbkommandona är bättre att lära sig,,, Fast det finns som sagt flera sätt att göra saker på.

Resultatet kan bli så här.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:19:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Absolut, snabbkommandon är bra!
Jag tänkte jag kunde dela med mig just i detta fallet ifall det är fler som, precis som jag, finner just zoomkommandona lite "obekväma".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/24 :  23:37:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man lär sig köra dem med vänsterhand, så småning om,, för högerhanden släpper jag sällan musen med...

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/25 :  00:08:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ett tips för den konstärliga

På den här bilden

Där det står "Blending" vid rulllisten , där kan man välja en hel uppsjö av olika sätt hur ramen ska se ut. en som är lite fräck är "color burn" då nyttjar man bla färgen som finns på bilden. Lek gärna med "opacitet" för att ställa graden av genomsynlighet

Väler man en ram som inte är enfärgad så testa med en fetare ram , tex 30 pxl för att lättare se resultatet. Sen gör man om den i rätt storlek.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/02/25 00:11:30
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/25 :  00:34:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tex

Så här valde jag nu,,, Men den som är lite uppmärksam, ser att jag har gjort en lite mörkare linje innanför.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/25 :  01:12:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då tar jag en liten bit. Vi skulle kanske ha tagit det här först med Zalve var otålig som vanligt

Det handlar om en enkel optimering av Ps o vissa saker som ni bör ändra innan ni börjar härja runt förmycket.

Börja med att gå in här

Där fixar man en del småsaker som är ganska viktiga o vissa saker handlar om bekvämlighet.

Ställ in som det är på bilden om det inte redan är så

Bildhantering i Ps är krävande o man kan hamna på en Gb ganska lätt , se till att "Scratch disk" jobbar på ett ställe med mycket plats. Jag har ganska många diskar som ni ser. Normalt räcker det med 1 disk. Men se till att där är iaf 2 Gb ledigt på den disken.

Mått o annat

Vad man ställer den på beror mest på vad man jobbar med. Den öppna rulllisten visar med vilken måttenhet man kommer att se inne i Ps. Vilket man väljer är upp till smak o tycke (se nästa bild för en förklaring)

Under har har vi vilken upplösning som Ps väljer när man öppnar nya dokument. Det gör man mer än vad man kanske tror efter ett tag. Ställ den inte under dessa värden. Man kan även ändra det manuellt när man öppnar ett dokument.

Jag valde att jobba med enheten Pixlar , bilden är "croppad". Det lilla fönstert till vänster ger mig nu info om hur stor min beskärning är i Pixlar. Ska man mest jobba med web baserade saker är Pixlar bäst. Annars föredrar jag mm.

X , Y visar min position inom dokumentet. W , H visar hur stor min beskärning är.

Minneshantering igen men den här gången handlar det om RAM.
Sätt "cache settings" som på bilden. Mängden RAM får ni trixa med vilket som passar bäst för er dator.

Ni ser ordet PURGE , där rensar man bild o minnes cachen. Gör det lite då o då. Men EFTER ni är färdiga med det senaste dokumentet !!

Keyboard Shortcuts ser ni med.

Där kan man editera sina kortkommande. Det är inget man gör direkt kanske men det kommer , tro mig Man kan även nyttja den som en liten lathund.

Då var det nog för idag. Vi ses i morgon igen

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/02/25 01:16:54
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/02/25 :  14:36:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lite beroende på vad man ska ha bilden till så får man jobba på lite olika sätt. Vi har RGB o vi har CMYK. RGB är ljusbaserat och CMYK är en simulering av tryck i 4 färger.

Dom olika funktionerna ändrar sig beroende på vad man väljer. Jag som grafiker jobbar enbart med CMYK för RGB är bannlyst i den grafiska värden ! Tyvärr slår PS över RGB till CMYK på ett felaktigt sätt. Men det är funktionerna vi vill åt.

Att ändra nyans i CMYK är MYCKET lättare än i RGB för man ser på förhand vad som behöver justeras o på vilket sätt.

#1 Ändra om bilderna till CMYK och till 16 bitar

För att enklare visa skillnaden mellan RGB och CMYK kommer dessa 2 bilder.

RGB

CMYK

Man får en logisk justering av färgerna i CMYK helt enkelt.
Ni kan testa själv genom att justera färgen via "curves"

*Edit*

Många undrar om dom små fönstren , dom kommer man åt här

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/02/25 15:00:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000