Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 15:01:25
|
Innan jag börjar leka runt , jag kommer enbart att jobba med bilder i CMYK. Vissa funktioner som finns i RGB finns inte då. Många verktyg ändras i CMYK så det kan bli att ni kommer att se endel nytt.
Man kan få samma resultat med flera verktyg och vilket man väljer är upp till var och en. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 15:36:17
|
Först ut blir ljushantering. Det kan göras på olika sätt o dom ska jag nu visa. Öppna bilden http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/ps/DSC_0010.JPG
Gå in till "Levels" (Ctrl +L)
Om ni nu justerar nån av dom 3 markörerna under histogrammet så kan man justera "shadows" , "midtone" och "Highlight" Man kan justera dom helt oberoende av varandra. (Midtone följer med automatiskt) Flytta nu den ljusa markören "highlight" till höger.
|
|
Edited by - johan.björklund on 2006/02/25 15:37:31 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 15:45:54
|
RGB användare kommer se den första skillnaden här Vi har ändrat kontrasten i bilden. Den undra "output level" justerar ljuset utan att ändra kontrast. Man får jobba med samjustera dessa 2 för att få en jämnhet mellan kontrast/ljus.
Vi kommer att gå tillbaka till Levels senare när det handlar om nyans justering. Nästa sak blir "Brightness/Contrast"
I CMYK är det verktyget det bästa för ljus. I RGB är det faktiskt "Levels" |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 16:05:48
|
Ljuset i bilden är ökat något. I RGB får man lätt bränningar via det här verktyget. Man kan ändra ljuset på flera ställen men dessa räcker mer än väl. |
|
Edited by - johan.björklund on 2006/02/25 16:08:26 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 16:15:38
|
Glömde ju ett verktyg
Om man stannar kvar vid 8 bitar så har man ett kombinationsverktyg som heter "Variationens"
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 16:18:30
|
Här kan man ändra det mesta , men det har nackdelen att vill man stega tillbaka så får man ta från början. Även om man jobbar med RGB så får man options att ändra på CMY men inte K vilket är bra
|
|
Edited by - johan.björklund on 2006/02/25 16:22:57 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/27 : 11:09:28
|
Jobbar sent idag men jag kommer att fortsätta med färghantering/justering senare i kväll/natt. |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 00:34:44
|
Johan e nannig efter en lååång dag på jobb så jag tar bara lite idag o resten i morgon
När man justerar färg i CMYK finns det 3 saker att tänka på. Den ena är att M och Y brukar hänga ihop. Sänker/höjer man den ena så behöver man oftast göra likadant med den andra. Andra saken är att C har en förmåga att "döda" färger i bilden. Så många ggr räcker det med att öka C lite istället för att sänka M oY. Den sista saken är att om man sänker färgerna överlag , då ljusas även bilden upp.
Levels först. Den fungerar nu TVÄRTOM mot RGB. Det är pga av att vi simmulerar tryck som är tryckt på ett vit substrat
Curves Det bästa redskapet där är men det tar tid att lära sig. Man har en X och Y axel. Dom är inte numrerade utan man ser förändringen i %. Jag ska inte gå in på vad det betyder trycktekniskt , men här ger det oss en möjlighet att ändra % halten hur vi vill. Som att öka mellan 14-35% samtidigt som vi minskar mellan 53-89%
Titta på bilden så ser ni att den biten till vänster om diskanten har en helt annan nyans nu medans den högra biten är mer eller mindre förändrad.
Där är även en Auto function som faktiskt fungerar bra
Ni kanske har lagt märke till at jag bara har justerat C på bildern , det pga av det som jag skrev överst..
Nästa ut blir Selective color även det én kanon funktion. Den kräver en del innan man bemästrar det men inte lika mycket som Curvels.
*fika pause* o stavfel
|
|
Edited by - johan.björklund on 2006/02/28 01:05:57 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 00:45:43
|
Här finns det saker att lära. Fortsätt i samma snälla tempo.
För att göra det lite snällare för er, så tar vi en liten paus med alla inställningar och finlir. Så imorn kör jag mera RAMAR - Hur man snyggar till sina bilder med effektfulla ramar.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 01:05:00
|
Med Selective color kan man öka CMYK i en bestämd nyans eller inom en mask. På detta viset kan man justera väldigt x-akt på vissa bestämda ställen. Det man måste komma ihåg är att välja en färg i rull listen som finns där man vill justera. Den här bilden är ganska entonig så här har vi inte nån superhjälp av det.
Sist ut den här gången blir det absolut lättaste sättet där är för att justera färgerna. Photo filter
Det är lite som att justera vitbalansen kan man säga.
Eller så här , med mask
|
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 10:06:23
|
Vill bara säga att om man vill få bort lite onödigt blänk, typ som i ögonen, näsan, läppen osv så tryck på den som ser ut som en droppe (på verktygslådan) den får högst vara cirka 15-20 % annars blir det för mycket av det goda. Dutta lite nätt.
Sedan om man har tex en anläggning man vill visa upp men bakgrunden är trist, kan man använda gaussisk oskärpa.
Gå till Lager menyn, klicka på dubblera lager (för att vi skall ha en kopia och lättare gå tillbaka om något skulle gå galet)Näst längst ner på verktygskalan finns det två rektangelrutor. Klicka på den till höger. måla det område som ni vill ha oskärpa över, skulle ni råka måla på ett ställe som ni inte vill ha gaussiskorskärpa. Ja då är det bara klicka ovanrutan på verktygslådan så att ni får vitförgrundsfärg ist ället för svart (den tar bort masken då) dutta väck masken där masken inte skall vara
Använd Ctrl + för att förstora för att lättare kunna se och markera. När ni är klara klicka ni på rutan till vänster av rektangelrutorna. Gå till menylistan markering och tryck på omvänd. När ni har gjort det så gå till menynlistan filters/oskärpa/gaussiskoskärpa och välj där hur mycket ni vill oskärpa.
|
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2006/02/28 10:24:10 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/02/28 : 14:54:13
|
Ett annan möjlighet för att dubblera lager är om du markerar så att du står med markören på lagerikonen och sedan drar den ner i rutan så får du ett dubbelt lager. Brukar jag använda för att slippa gå in i menyer.
Dessa kortkommandon som Johan visar är de som används i Windowsmiljö om någon skulle sitta på Mac.Dvs de ser lite annorlunda ut i Mac.
Så den som har någon Windowsbok kan ju plugga på dem.De är mycket smidiga tycker jag. Mvh Kristofer
|
Edited by - whiskyman on 2006/02/28 14:55:02 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/04 : 01:44:36
|
Jag tänkte att vi skulle ta och fortsatta med ramar,,, så ni kan visa upp snyggare bilder för svärmor.
Jag tänkte att vi skall ta grunderna till denna. Inget alls avancerat, men det går att utveckla sen.... För att avslutas med att göra ett Macro för dessa grejer...
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Topic |
|