Author |
Topic |
|
danielbas
Member
209 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:40:04
|
Tänkte be om lite åsikter från er som testat lite olika rum för era stereoprylar.
Jag och min kära sambo letar efter ny lägenhet och har fastnat för en där en skiss över vardagsrummet visas nedan. Kommer detta att fungera hyfsat som lyssningsrum? Det har för övrigt parkettgolv på betongstomme och väggarna och tak är av betong likaså.
En tänkt uppställning av möblerna är som på bilden. TV'n måste stå där den gör eftersom det ska bli en liten hemmabio också... Alltså funkar det inte att ha högtalarna utmed långväggen då det inte är så trevligt att skymma fönstren med en stor TV. Fast om man inkluderar hallen i vardagsrummet står de ju redan utmed långväggen. Ett par fåtöljer och en subwoofer ska hitta hem någonstans också, men subbens placering är ju svårt att sia om. En så stor, tjock matta som möjligt, långa gardiner vid fönstren och ett par mattor på väggen bakom högtalarna tillkommer. Men vad gäller basabsorbenter, om sådana behövs, vet jag inte riktigt. Rummet har ju bara två hörn med balkongdörren vid det ena. Men problem med stående vågor kanske inte behöver bli så stora eftersom rummet är så öppet?
Tacksam för åsikter!
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:05:43
|
I princip bör rumsmåtten ligga så långt ifrån varandra som möjligt. Det p.g.a. att det alltid uppstår stående vågor mellan väggarna. Det innebär att toner som har halva våglängden lika med rumsmåttet förstärks. Dessutom händer samma sak med toner som har våglängd lika med rumsmåttet och toner som har våglängd lika med halva rumsmåttet o.s.v. Ett akustiskt dåligt rum skulle kunna ha måtten 5 m x 5 m med rumshöjd 2,5 m. Farligt nära ditt rum. Alla rumslängder kommer då att förstärka samma toner. Om väggarna också är av betong dämpas basen dåligt och problemen förstärks. Skiv-väggar är mycket bättre och dämpar basen en del. Då minskar problemen. Hur öppningarna till matplats och hall påverkar kan jag inte säga, men minskar förhoppningsvis problemen.
|
|
|
danielbas
Member
209 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:11:42
|
Nackdelen med lägenheter: skivmaterial i ytterväggar och väggar mellan lägenheter är tämligen sällsynt... Iaf av mina erfarenheter. |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:12:08
|
Tro inte att jag är EXPERTEN No.1 inom rumsakustik, för det är jag inte. Men jag tycker, med den erfarenhet jag har, att din tanke ser OK ut med tanke på förutsättningarna. Bara att prova och se (höra). Möjligen kan det bli lite obalans mellan kanalernas ljudbild eftersom det är så himla öppet till höger jämfört med den miljö som vänsterkanalen spelar i. Men det kan gå bra också. Jag gillar att du har lyft fram soffan och ställt en bokhylla bakom, se bara till att fylla den med böcker och sådant, inte porslin&sådant tjafs bakom glasdörrar. Den ska dämpa, inte reflektera. /Kjell |
Farbror Kjell alias Kajsa |
Edited by - Kajsa on 2002/11/04 17:13:37 |
|
|
danielbas
Member
209 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 17:13:30
|
Bokhyllan ska fyllas med SKIVOR såklart!!! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 20:12:04
|
"I princip bör rumsmåtten ligga så långt ifrån varandra som möjligt."
Nja, det har nog sina sidor med extremt avlånga rum också. Stående vågor uppstår om det finns parallella ytor och det gör det ju nästan alltid. I rummet ovan kommer den generella basnivån att minska på grund av öppningarna till hall och matplats. Jag tror nog att rummet kommer att funka bra som lyssningsrum. Dessutom tycker jag att planlösningen ser trevlig ut och det är väl trots allt viktigast. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 08:10:04
|
quote: Nja, det har nog sina sidor med extremt avlånga rum också. Stående vågor uppstår om det finns parallella ytor och det gör det ju nästan alltid. I rummet ovan kommer den generella basnivån att minska på grund av öppningarna till hall och matplats. Jag tror nog att rummet kommer att funka bra som lyssningsrum. Dessutom tycker jag att planlösningen ser trevlig ut och det är väl trots allt viktigast.
Jo, stående vågor uppstår alltid. Men om måtten på rumsdimensionerna är lika varandra så kommer dom stående vågorna att förstärka samma frekvens. Om dom stående vågorna sprids ut i olika frekvenser , så kommer dom inte att märkas lika tydligt. |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 08:27:14
|
Bokhyllan funkar väl som diffusor?, förutsatt att den fylls med böcker av olika storlekar ;). Dessutom bör man väl välja soffbord i rätt höjd, dvs så det inte reflekterar direktljudet till din lyssningsposition.
Varför ska man placera högtalarna längs med långväggen förresten?.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 08:31:52
|
Det är bra att soffan står en bit ut i rummet. Minskar eventuella basproblem. |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:10:50
|
Jag tycker att du har tänkt rätt.
Bokhyllan bakom lyssningspositionen fylld med skivor är en mycket bra lösning. Det framgår inte riktigt hur stor matplatsen är, men jag tror att du har så mycket öppningar till rummet så basen blir troligen "ventilerad".
Du kan få en liten klang skillnaden mellan höger och vänster kanal, men det kan det ju vara värt om ni tycker om lägenheten.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:18:32
|
En fara med öppen planlösning är att du riskerar att få sena reflexer (ekon) från intilliggande rum. Så även om du dämpar vardagsrummet ordentligt (för det har du väl tänkt göra? :-)) så är det en god idé att åtminstone ha ett kraftigt draperi i öppningen till hallen. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
|
|
danielbas
Member
209 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:26:32
|
Tackar så mycket för synpunkter! Jag har inte haft en så här öppen lägenhet tidigare så det kan ju bra att veta att man inte köper grisen i säcken totalt vad gäller ljudåtergivning...
quote: Originally posted by Audionet
Det framgår inte riktigt hur stor matplatsen är, men jag tror att du har så mycket öppningar till rummet så basen blir troligen "ventilerad".
Matplatsen inkl avskiljt kök till vänster om sig är c:a 2/3 av vardagsrummets storlek, så en del yta finns där.
quote: Originally posted by pekka.j
En fara med öppen planlösning är att du riskerar att få sena reflexer (ekon) från intilliggande rum. Så även om du dämpar vardagsrummet ordentligt (för det har du väl tänkt göra? :-)) så är det en god idé att åtminstone ha ett kraftigt draperi i öppningen till hallen.
Menar du ett draperi utmed hela öppningen mellan vardagsrum och hall? Kan bli knivigt isåfall att få igenom det beslutet...
Vad gäller dämpningar får de nog reduceras till tjocka mattor på golv och vägg bakom högtalare, samt möbler och gardiner. Om basproblem uppstår har sambon förhoppningsvis gått med på lite basfällor. Jag påpekade att en tubetrap är ju en utmärkt piedestal för en krukväxt, kanske ett tips till andra som inte styr sig själva helt och hållet! Men vad gäller dämpväggar är det ingen idé att ens föra det på tal... Jag vet som sagt inte heller om tubetraps ens hjälper i detta rum, pga hörnbristen. |
|
|
|
Topic |
|