HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är meningen med livet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/01 :  13:49:47  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Jag hämtade just hem min förstärkare från verkstaden. Jag provlyssnade den med hörlurar för att reda ut om den var i kondition och det tycks den vara. Någon här på hififorum.nu gav mig tidigare en instruktion hur jag ska koppla in Cantons digitala rumskompenserare. Men med den inkopplad började det först lysa OVER på förstärkarens display. Efter några sekunder blev ljudet "bluddrigt", likt en taskig radiomottagning. Jag kopplade snabbt ur högtalarna, men lämnade digitalboxen påslagen och ljudet var detsamma i hörlurarna. Alltså lika bluddrigt.
Nu har jag alltså ett par CANTON RC-L som får spela utan tillhörande digitalbox. Det är tydligen inte meningen att jag ska få höra dem med boxen inkopplad va? Okej, bort med alla nyinköpta analoga kablar (4 st) och koppla in transporten koaxialt igen...

Jag undrar om det är stor förbättring med boxen i drift?
Finns det något enkelt sätt att kolla om det är förstärkaren eller digitalboxen som spökar?

*snyft*

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".

Edited by - kjellen on 2002/11/01 13:50:59

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/01 :  13:55:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det en hemmabioförstärkare?
Digitaliseras signalen i så fall?
Annars finns det väl ingen anledning att förstärkaren varnar för over?
Go to Top of Page

smiler
Member

60 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:00:53  Show Profile  Visit smiler's Homepage Send smiler a Private Message
Boxen är inte digital på något sätt, den kopplas ju analogt. Med boxen kan du justera bas å diskant utan att det påverkar mellanregistret om jag fattat det rätt. Å boxen ska absolut vara i drift....

//Thomas

Edited by - smiler on 2002/11/01 14:02:00
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:06:38  Show Profile Send SW a Private Message
Den box som tillhör RCL-högtalarna är ingen "digtalbox". Den korrigerar frekvenskurvan analogt. Den skall kopplas mellan för och slutsteg eller på tapeloop på en förstärkare. Det är bara boxen till Canton Digital som har möjlighet att ta emot digitala signaler. Den har egen DA omvandlare.

S
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:15:24  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Jag lät allt vila ett tag och kopplade noggrant ihop komponenterna. När allt fungerade trodde jag att jag hade kopplat fel tidigare. men nu, efter 3 minuters lyssning tändes OVER igen och ljudet börjar falla bort... Då måste det ju vara förstärkaren som inte pallar. men varför?
Ja, det är en hembioförstärkare, men det ska väl inte betyda något så länge man kör analogt?

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:17:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur kopplade du in boxen?
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:17:35  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Jag har nu kopplat; från DVD-spelarens Analogutgångar till boxens main input, från boxens main output till förstärkarens analoga CD-ingång.

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:20:24  Show Profile Send SW a Private Message
Koppla bort boxen och kör utan den och se om det fungerar då. Då vet du ju om det är boxen eller förstärkaren det är fel på.

S
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:24:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Är utgångsnivån från boxen kanske för hög för förstärkaren? T ex om du har justerat upp basen rejält med boxen så kanske signalen blir överstyrd så att säga? Bara en tanke...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:24:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kolla i bruksanvisningen vad over egentligen innebär.
På en del hemmabioförstärkare digitaliseras alltid analoga signaler.
Då kan signalen in bli för stark.
Om inte, är det någon annan skyddkrets som går in och stänger av
förstärkaren, och det kan bero på att boxen förstärker signalen i basen och
faskompenserar vilket förstärkaren kanske inte gillar.
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:39:18  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
"OVER : Om du har valt ‘’ANALOG’’ för SIGNAL
SELECT, tänds denna indikator om en för kraftig
signal matas in och bearbetas. Om detta inträffar
skall du trycka in INPUT ATT-knappen på
apparatens framsida, för att dämpa (sänka)
signalen."

Innebär detta att min förstärkare inte klarar av boxen? Att göra som instruktionen säger - dämpa ingående signal, vore ju att ta bort boxens funktion i slutändan. Vad ska jag göra? Är det stor skillnad på ljudet med boxen inkopplad? Är det i så fall så mycket värt att jag kan byta min flerkanalare mot en ren hifi-förstärkare?

Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:00:11  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

Är utgångsnivån från boxen kanske för hög för förstärkaren? T ex om du har justerat upp basen rejält med boxen så kanske signalen blir överstyrd så att säga? Bara en tanke...

Jag provade att skruva ned signalerna för både bas och diskant till lägsta nivån, men OVER tändes iaf, fast inte med samma itensitet som när nivåerna var uppskruvade.

Frågan är om det finns någon förstärkare i världen som klarar boxen. Det kanske är boxen det är fel på. Jag har testat att köra utan den och då funkar det men då låter det ju desto sämre. Hmm

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:12:12  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jo, det låter som att insignalen blir för hög för din förstärkare. Antagligen för att insignalen AD omvandlas i din förstärkare. Prova med att trycka in INPUT ATT knappen då. Den bör inte ta bort boxens bidrag utan bara dämpa insignalen lika mycket över hela frekvensregistret.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:23:31  Show Profile Send SW a Private Message
I en fungerande box med inställningsknapparna i mittläge förstärks inte signalen något utom från ca 100 hz och ner till ca 30 hz. Vid 30 hz förstärks den med ca 13 db. Under ca 25 hz sitter ett väldigt brant brant högpassfilter som skär bort lägre toner.
Fungerar det inte med boxen inkopplad bör det vara den som är felande.

S
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:26:52  Show Profile Send Rebo a Private Message
SW: Det kan vara boxen, men jag tycker mer att det låter som att det är den där 13 dB förstärkningen vid lägre frekvenser som gör att insignalen blir för hög för hans förstärkare så fort det kommer ”lägre toner”.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:28:31  Show Profile Send n/a a Private Message
meningen med livet???

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:32:07  Show Profile Send ekman a Private Message
hifi
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:34:47  Show Profile Send n/a a Private Message
*lol*

Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:03:41  Show Profile Send M3 a Private Message
Om boxen fungerar som en eq. Så tror jag att nivån från den i lågnivåkabel är för hög..... Detta problem hade jag i unga år, då man höll på med eq:s och liknande prossesorer. Detta har jag lämnat i vardagsrumsstereon, dock kan man hitta det i min bil. Då ena kanalen måste tidsfördröjas för att få önskvärt ljud. Tror att du kan leva med dina högtalare utan den här "boxen". Men det är ju min tanke...

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:36:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej k!

Det finns 2st svar på den frågan,

Svar: #1 Meningen med livet!
Svar: #2 Att vara lycklig!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:36:22  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
M3>> Det är bara det att Canton tog fram högtalarna specifikt för att samköra dem med boxen. Det saknas något utan boxen. Buhuu.
Jag saknar verkligen mina förra högtalare nu, Martin Logan Aerius.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:37:22  Show Profile Send n/a a Private Message
42

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:39:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej R!

3st då, eller vänta med "fingret i luften"( CitySlickers, ed ;) så blir det 4st.

Mvh A*.
Go to Top of Page

smiler
Member

60 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:39:56  Show Profile  Visit smiler's Homepage Send smiler a Private Message
Ny box kostar 2500 pix *suck*

//Thomas
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/01 :  17:42:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej s!

Vad pratar( skriver, ed ;)du om, är det kistor eller nåt??

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/01 17:43:55
Go to Top of Page

smiler
Member

60 Posts

Posted - 2002/11/01 :  18:14:15  Show Profile  Visit smiler's Homepage Send smiler a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej s!

Vad pratar( skriver, ed ;)du om, är det kistor eller nåt??

Mvh A*.

Fundera på den du *ler*

//Thomas

Edited by - smiler on 2002/11/01 18:15:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000