HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är meningen med livet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/01 :  18:34:49  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by kjellen

quote:
Originally posted by Stefan007

Är utgångsnivån från boxen kanske för hög för förstärkaren? T ex om du har justerat upp basen rejält med boxen så kanske signalen blir överstyrd så att säga? Bara en tanke...

Jag provade att skruva ned signalerna för både bas och diskant till lägsta nivån, men OVER tändes iaf, fast inte med samma itensitet som när nivåerna var uppskruvade.

Frågan är om det finns någon förstärkare i världen som klarar boxen. Det kanske är boxen det är fel på. Jag har testat att köra utan den och då funkar det men då låter det ju desto sämre. Hmm

Har du provar att dämpa ingångskänsligheten enligt instruktionsboken? Det tycks vara den självklara lösningen (om det fungerar), då får ju ingångsstegen i din förstärkare arbeta inom det nivåintervall som de är konstruerade för. Det kan bara bli BÄTTRE ljud av detta. För en överstyrd apparat låter aldrig bra.
Rimligen gör din box fortfarande den nytta (?) som den är tänkt att göra. Dvs: de ändringar av signalen som åstadkoms i boxen kvarstår eftersom en "Attenuator" ska dämpa jämnt utan att påverka frekvens eller fas.
/ Kjell

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/01 :  18:42:11  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Citat ur serien Elvis av Tony Cronstam:

- Vad är meingen med livet egentligen?

- Att leva så klart! Hade du frågat vad meningen med en cykel var hade svaret blivit att cyklas, en CD att spelas och en glass att ätas. Mer komplicerat än så tror jag faktiskt inte att det är.

- Leva...? Hur man vill?

- Annars är det ju ingen vits. Hur kul är det att äta en glass efter instruktioner?

- Men alla religioner då?

- Glassinstruktioner.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/01 :  18:45:18  Show Profile Send nin a Private Message
Man ska må gott...

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:24:56  Show Profile Send SW a Private Message
Finns det ingen bygling mellan försteg och slutsteg i din förstärkare?
I min HK 5500 hembioförstärkare finns det byglar mellan alla fem förstegen och slutstegen.
Jag har kopplat in RCL-boxen på sättet men istället för att låta utgången på boxen gå tillbaka till slutsteget på HK5500 driver den ett separat slutsteg och det fungerar mycket bra.

S
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:37:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Får man byta till 1st vaniljglass??( "Gud" säger Nej!, ed ;).

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/01 23:38:31
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/04 :  16:48:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kjellen!
Har du fått ordning på det?
Det verkar iallafall som att det är digitaliseringen som ställer till det.
Det är inte konstigare än när du spelar in på en bandspelare.
Är signalen för stark så går visaren över på det röda fältet.
Med gamla hederliga analoga bandspelare gjorde det inte så mycket, men
på digitala inspelare klarar inte detta utan klipper signalen vilket
leder till förvrängt ljud.
Du får se din förstärkare som en digital inspelare.
Om nivån höjs 13dB i basen innebär det i princip att du måste sänka signalnivån med 13dB
för att inte signalen ska förvrängas.
Det är ett otyg att förstärkaren vill digitalisera alla inkommande analoga
signaler. Inte bra för ljudkvalitén. Särskilt inte om du tvingas sänka nivån in p.g.a.
att basnivån höjs. Leder till sämre detaljrikedom i dom övriga frekvenserna.
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/04 :  23:12:28  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Jag gjorde som Kajsa rekommenderade. Först tyckte jag det lät torftigt, men nu är jag mer nöjd än någonsin. Kanske beror det på att jag bara inte blivit bortskämd på länge.

Björn-Ola>> Du måste vara lärare. Jag förstår! Men, detta är endast ett dilemma som bor i förstärkarens processor va? Så det hjälper inte att koppla till ett 2 kanals slutsteg och koppla boxen mellan för- och slutsteg? Jag har annars tänkt behålla hembioreceivern och köpa ett fint slutsteg till hifi. Vidare tänker jag köpa en ren CD-spelare för hifi.
Jag har funderingar på två spelare; Sony CDPXB920QS eller Pioneer PD S06.

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/05 :  08:30:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
För att sänka nivån med 13dB så måste signalnivån sänkas ned till 3% av den ursprungliga signalnivån.
Det innebär att AD-omvandlaren inte kommer att utnyttjas så bra med sämre ljud som följd.
Go to Top of Page

peterK
Starting Member

18 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:12:27  Show Profile Send peterK a Private Message
Gör som SW säger! Jag har kopplat boxen mellan för O slutsteg och det fungerar mkt bra.

MVH

peterK
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000