HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nikon eller Canon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/05/10 :  20:22:28  Show Profile Send Gus a Private Message
Detta är några tankar som dök upp när Hasselblad nämdes.
Lite ot kanske men så här var det.
En gång i tiden hade jag förmånen att få deltaga i div.fotoexkursioner av ornitologisk natur.
Själv körde jag med Minolta på den tiden och var i princip novis men intresserad av att lära.
Gruppen bestod av en Nikonfantast,en Leicafantast och så var det han som körde fågelfotografering med Hasselblad.
Så här kunde det gå till...
Fågel flyger förbi,klick sa Leican,rassel rassel rassel o.s.v. sa Nikonmotorn.
Djäv....sa Hasselbladarn.
Nästa pippi likadant,tredje pippin...klick...rassel rassel och....
YES ! sa Hasselbladarn.
Hur många bilder fick du frågades och Leican sa,ca.sju tror jag.
Nikongubben sa att filmen tog slut,34 alltså.
Hasselbladarn sa,en st.bild hoppas jag.
Efter framkallning var det inget mera snack,den enda Hasselbladsbilden krossade allt motstånd......
Detta scenario utspelade sig flera gånger och var lika kul att följa varje gång.



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:08:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Leica har ett digitalbakstycke till sin R8 & R9.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:59:04  Show Profile Send Girl a Private Message


Ehhh...hmmm...öhhh...

Nikon!!!!!!!!!

why? ...because......
//Girl....

...BAKOM VARJE FRAMGÅNGRIK MAN...STÅR EN KVINNA....SÅKLART...
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/05/10 :  23:19:17  Show Profile Send lbstr a Private Message
Ta den som känns bäst handhavandemässigt och funkar i den miljö du tänkt använda den.
Skulle inte bry mig om eventuella prestanda- och kvalitetsskillnader mellan fabrikaten. Skillnader finns alldeles säkert, men för normalkonsumenten lär de ha ringa betydelse. Grejerna är bra nog.

Har själv kört Nikon i många år och tänker fortsätta med det eftersom jag är hanteringsmässigt van vid Nikon, har en del Nikonoptik och enbart har gott att säga om kvalitet och service.

Som vanligt får man vad man betalar för. Vill du kunna slå i spik med eller bära runt kamerahuset i regnskog månadsvis, ja då kostar det.
Bra optik kommer heller inte gratis.

För den kategori jag själv räknar mig till, d.v.s. normalintresserde amatörer, fungerar mellanmodeller typ D70 utmärkt. Tillräckligt snabb. Nödvändiga funktioner finns på plats och är lätt åtkomliga. Vill du sedan ha något som är byggt som en stridsvagn eller är toksnabbt, ja då kostar det. Själv spender jag hellre de pengarna på optik.

Har ingen egen erfarenhet av Nikons nyare standardzoomar då jag uteslutande kör med fasta objektiv.
Kollar man runt lite verkar kitobjektivet (18-70) som ofta paketeras med D70'n rätt OK. Ett fast 50mm är gjutet. (ett av mina favoritobjektiv f.ö.)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/11 :  00:46:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En lite bättre utläggningen än så kan du väl komma med "bruden"

Om jag tex hade köpt den där F3e som jag länge funderade på, så hade jag säkert haft en D100 eller liknande idag.
Nu blev det en EOS 600 och en EOS10 (analog), så då var inte steget till en D-SLR hos Canon långt borta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/05/11 :  11:21:54  Show Profile Send matså a Private Message
Nikon eller Canon? Tja titta också på Olympos 300.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:38:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mats. Olympus har 3st modeller som heter nåt med 300, som jag har skrivit i en annan tråd, tidigare. Ge korrekt benämning så vi vet vilken kamera du menar.

quote:
Mats. Jag antar att du menar nån av dessa ?

Olympus Camedia C-300Z
Olympus µ[mju:] 300 Digital
Olympus E-300

Men vilken ? Alla har slutats att tillverka (Det finns efterföljare)

E300 såg ut att var nåt för den som vill ha en smidig kamera med extern blixt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:10:04  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Jag har prövat både Canon och Nikon. Äger själv en EOS 300D och har prövat kompisens D70. Känns dumt att jämföra de rakt av då D70 kändes mer som 10D i mitt tycke. Mer robust helt enkelt.

Vad gäller bildkvalité så tror jag inte det spelar någon roll vilket märke du väljer längre, båda levererar så otroligt bra bilder. Det som bör vara avgörande är hur pass bra du trivs med kamerans handhavande och hur pass dyr optiken är. Vissa hävdar att Nikons optik är dyrare, andra inte. Vet i varje fall att det går att få en 50/1.8 till Canon för dryga tusenlappen, även om detta inte är något mästerverk vad gäller byggkvalité, men bra bilder tar det.

Äger själv kitobjektivet, ett 70-200L och Tamrons 90mm macro, så har du några funderingar gällande optik i detta område är det bara att fråga.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:48:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nya Olympus 330 (med "live" display) verkar faktiskt rätt trelig. Visserligen är inte displayen någon ersättare för sökaren men jag kan tänka mig ganska många situationer då den vore bra (ex. macro).
Kan vara värd att kolla upp om man ännu inte "köpt in sig" i ett system.

Värt att tänka på är också att störst är inte alltid bäst. Jag kom just hem från en konferens i Frankrike och naturligtivs släppade jag med mig kameran+ ett par objektiv. En 350D är visserligen rätt liten men med batterigrepp och ett 24-70/2.8 objektiv så är det inget man stoppar i innerfickan. Till detta kom ett 70-300 objektiv, blixt, minneskort, extra batteri, ett par cokin filter samt lite smått och gott (allt i en fotoryggäck). Då hade jag ändå lämnat en hel del grejer hemma (ex macroobjektivet vilket jag naturligtvis fick ångra). Detta är nästan "minimum" för mig om jag ska ta med kameran någonstans. Totalt tog jag 48 bilder, jag är kanske nöjd med dessa (jag tog använde "bracketing" flera gånger så många bilder är identiska).
Jag skulle hemskt gärna ha en 1D kamera (eller varför inte en mellanformatare) men frågan är om jag någonsin skulle använda den?

Min poäng med detta svammel är att om man vet med sig att man "bara" vill kunna ta bra bilder när man ex. är ute och reser så kan en lite mindre kamera+ en litet "superzoom" objektiv vara ett bra alternativ till en "stor" kamera med flera objektiv. Det blir dock naturligtvis en kompromiss vad gäller skärpa och ljusstyrka.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/11 :  14:15:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
f95toli..håller med att för resa men även allmänt användade av kamera, då är stor och tung avskräckande. Hmm, efterföljaren till oly e1, vad den nu kommer att heta, sen 14-54 och 50-200, då har man täckt av 28 till 400 mm, med relativt hög kvalitet på glas utan att det blev tungt och jobbigt, relativt igen. :) Har inga oly slr grejer, men efter KMs kollaps och Sonys lekar, så kanske jag hoppar på det, bara för att vara lite motvalls, men då måste efterföljaren till e1 vara bra. Om bara e3an är ren upp 800, och ok på 1600 då är jag med, kanske.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/11 :  17:15:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har ett piratobjektiv från Tokina. Det intressanta som jag fått berättat för mig av en vän på vår fotoklubb är att Hasselblad själva mätt upp Tokina optik mot deras Ziess-optik och att Tokinan faktiskt mätte bättre.

De är underleverantörer till både Canon och Nikon.Så märkesoptiken behöver inte vara skarpare och bättre än piratoptiken bara dyrare.Det här för att belysa att i varje fall piratoptiken oftast finns för båda tillverkarna och är ibland väl så bra som märkesoptiken. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/05/11 17:16:07
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/11 :  22:21:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En kamera måste med för att den ska användas. Det är vi flera som vet om.
Själv har jag köpt mig en 18-125 glugg från Sigma. Nu behöver inte frun beskymra sig om det sitter en kort vidvinkel på, eller om det är en macroglugg som jag sist lekt med.

Man ska ha en kamera man vill ta kort med och KOMMER att göra det. En stor bra systemkamera gör ingen nytta i byrålådan.

Canon eller Nikon? Det är bara att leta reda på 2st vänner som har såna och sen prova. Eller satsa på nåt annat.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/12 :  09:36:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Instämmer med föregående talare. MvhKristofer
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:35:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tja, känner väl att jag är tvungen att svara då jag är yrkesfotograf sedan 20 år tillbaka. Precisionsfotografering där bilden planeras i förväg och genomförs där inga kompromisser tillåts. Jag jobbar ofta med bildfiler som väger uppemot 500mb(men oftast runt 100mb). Jag har gått egenom Hasselblads utrustning med tre hus och 7 gluggar, Linhof SuperTechnica med bladfilm 9x12, Fuji's fantastiska GX680III (överlägsen Hblad enligt mig) med 4 gluggar. Småbild har det varit Leica M4p + M6, Contax G2 - mätsökarkameror = no bull.
Vad händer? Jo, digitalis tar över världen på samtliga plan, även inom fotografin. Motvilligt måste jag börja studera vad som är bra, vad som är bättre än mina 6x8 dior scannade i 300 000kronors trumscanner.....i början fanns absolut ingenting som var i närheten, sen efter det så fanns det ännu ingenting som kom nära, sen efter det så började lite ögonbryn lyftas på såna som mig, sen var man tvungen att inse att digital fotografi på referensnivå är överlägsen analog fotografi.
OK, detta kan bli hur långt som helst, men jag ska korta ner mig nu för jag måste dra vidare snart (till Matte76 för att lyssna på hans nya Monitor Audio och jag har med mina Totem M1 signature)

Vad valde jag då, jo jag var länge inne på mellanformat och bakstycke även om det skulle bli en investering på runt 350 000kr (det är ju jobb )Men bortsätt från det tunga utlägget så blir det problem med vidvinkelfotografering, betydligt långsammare optiker (mindre kontroll med skärpedjup), mer brus vid högre ISO, givetvis den totala "bulken" med större apparater. På dessa punkter vann ett småbildsystem ganska klart, plussa på att för ungefär samma prylar som mellanformats-satsningen så stannar prislappen på runt 170 000kr. Markant skillnad även där.
Därför blev det småbildsystem även om jag fortfarande sneglar på tyngre prylar, nästa år kanske...
Hursomhelst, Det är i princip Canon och Nikon som gäller i småbild när man summerar hela system och inte bara enstaka hus eller gluggar. Och i mitt fall där slutresultatets kvalitet är fullständigt avgörande finns bara ett svar: Canon 1Ds Mk2. Dock måste man löpa linan ut och bara köpa "L" gluggar och helst fasta för att det ska klara av sensorn upplösning. Sätter man på en konsument optik på mitt hus blir resultatet bättre med en konsument kompakt för 4000kr.
Jag har nu dessa gluggar: 24/1.4 L + 35/1.4 L + 85/1.2 L + 135/2.0 L + 200/2.8 II L + 180/3.5 L Macro. Det måste vara denna kalibern eftersom det är en fullsenser och ingen multiplikator effekt. Det har inte Nikon, vilket på ett sätt är en fördel då man endast använder optikens centrum som är den skarpaste delen, men man får det jobbigare på vidvinkelsidan, eftersom det är mycket mycket svårare att tillverka vidvinklar en ett normal eller kort tele.
Nikonen är bättre (nu pratar jag endast om deras yrkeskamera) på ergonomi, snabbare autofokus samt något bättre sökare. Även blixtfotografering och då pratar jag endast om egna blixtar monterade på huset (själv använder jag alltid utan undantag studioblixtar) har också Nikon ett övertag. Det som gör Canon till en vinnare är helt enkelt kvaliteten på bildfilerna, hanterar man dem korrekt så kommer inte Nikon i dagsläget nära. MEN, kom nu ihåg att jag pratar om högsta tänkbara nivå, alltså vad sensorerna, optikerna och mjukvaran mäktar med.
Allt detta har ganska lite med att göra vilket märke man ska gå med ifall man tittar på lite mer konsumentprylar. Jag är övertygad att oavsätt vilken modell du väljer så kommer du att bli nöjd, båda systemen är så stora att du kommer aldrig fattas grejer att utveckla din fotografi med. Mitt tips, ta den som är snyggast

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:39:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tyvärr har jag inga av mina "jobbebilder" på min hemsida, men jag har en hemsida med mina "art photography", ni kan givetvis inte se kvaliteten på en liten web bild, men jag garanterar att mina utskrifter på 70x100cm är absolut knivskarpa.....och de flesta är gjorda med Canon 1Ds Mk2 och L gluggar + 10kg stativ. (att inte fler förstår det viktiga med stativ för skarpa bilder....suck)

http://www.danlindberg.com

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:55:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kan som grafiker nämna att man kan faktiskt ofta se på bildfilerna som vi får om orginalet är taget av en analog/digital kamera.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/13 :  14:54:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Dan vilket bildvisninsprogram skulle du rekommendera?Det som används på vår fotoklubb är windows eget som dock lider av en klar oskärpa. MvhKristofer
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/13 :  15:11:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Naturligtvis ska man välja efter det behov som man har. För min egen del måste det bli Nikon eftersom jag är totalt insnöad av Nikon sedan 1971. Jag har alltså "onödigt" många Nikkor gluggar så valet var lätt för mig. Det blev en D70 för min del och jag är ganska nöjd med den. Det andra alternativet är ju självklart någon av de bättre modellerna från Canon... men Leica är också en trevlig kamera.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/13 :  17:35:00  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Jag har alltså "onödigt" många Nikkor gluggar


Det KAN finnas visst intresse för några om du har för många
PM:a isf.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/05/13 :  23:02:13  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Nu har jag faktiskt klarat av ett delmål. Jag har fått klämma och känna på följande kameror (dessutom i princip vid samma tillfälle):
* Canon 20D
* Nikon D70s
* KonicaMinolta 7D
* Minolta A1 (min egen nuvarande kamera)

Nu blev det mest ett hålla och känna test med några få snabba bilder. Slutsatsen blev att Canons 20D låg väldigt bra i mina stora händer. Även 7D var trevlig att hålla i medans jag inte riktigt kom överens med nikon kameran.

På Canon kameran satt det dessutom ett 50/1,4. Ett objektiv som ger oanade möjligheter när det gäller "mörkerfotografering" tack vare den goda ljuskänsligheten (eller säger man ljusstyrka om objektiv?).

Nåja, ingenting bestämt men 20D/30D ligger bra till. Tyvär är den något dyr. Helt klart är att jag iallafall skall ha ett normal objektiv med lågt bländartal!

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2006/05/13 23:03:56
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/13 :  23:36:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
20Dn, hade den batteripack ?
Ligger ännnu bättre (i stora händer) med den,,, Jag vet, lider av samma "problem",

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/13 :  23:42:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
50/1.4 är en riktig pärla. Jag använder min mer och mer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/05/14 :  10:25:05  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Inget batteripack på den kameran jag höll i.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2006/05/14 :  11:09:15  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Köpte en 30D för cirka en månad sen och kan inte annat än att rekomendera den.
Tittade också på en 350D, men insåg att den var alldeles för liten att hålla i.
Har sedan tidigare en EOS 600 med extra stort handrepp/handlovsrem som jag trivs med.
Har provklämt en kollegas D200, men måste säga att 30D'n kändes bättre.
Just nu är mitt 50/1.8 utlånat, men annars kan jag hålla med om att det är ett riktigt
trevligt objektiv trots sitt ringa pris.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI

Edited by - Devilfish on 2006/05/14 11:10:36
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2006/05/16 :  15:36:35  Show Profile Send Nagra a Private Message
Nikon 4ever!!!
Min första kamera var Nikon, sen dess har det bara blivit så.
Canon..äsch, för inte dom printer och fax maskiner bara???
Men själv tror jag på att det är ganska jämnt mellan dessa 2, beror väk mer på vad man gillar.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000