HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 mcintosh brummar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/19 :  20:07:37  Show Profile Send teflon a Private Message
Nu har jag bytt upp förstärkare ganska rejält till en McIntosh MA-6500, och hade stora fina planer på att så sakteliga byta ut resten också. Kan inte ta allting på en gång. Förstärkaren har jag haft ca 1,5-2 veckor. Annars har jag vårdat den ömt, och den har fått äran att stå påslagen dygnet runt och belysa tillvaron med sina VU-mätare.

Tänkte mecka lite med högtalarnas placering idag, och märkte till min förtvivlan idag att det brummar konstant i bägge högtalarna. Verkar vara en 50- eller 60 Hz-ton, jag hör det bara om jag går ganska nära baskonen med örat. Ganska svagt alltså. Ska ärligt sägas att jag inte vet om det gjort det sen dag 1 eller om det börjat nyligen.

Tänkte att det var dags att felsöka lite. Slog av alltihop, kopplade ur cd-spelaren från förstärkaren, testar igen. Problemet kvarstod. Testade med att byta "fas", ingen skillnad. Alla grejjer som har elektrisk kontakt på nåt sätt (cdspelaren, plasma, förstärkare) sitter i samma grendosa så de delar väl på samma jord. Har testat andra grendosor, ingen skillnad där heller.

Kopplade in min gamla förstärkare, inget brum! Yay. Tyvärr låter den inte i närheten så bra som den andra. Hör inget brum om jag lyssnar via hörlurarna på hög volym via hörlursutgången på förstärkaren. Tyder kanske på nåt fel i slutsteget, vad vet jag.

Det enda jag kan konstatera är att nåt verkar vara fel i förstärkaren, och just nu känner jag bara ångest.

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/02/19 :  20:35:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Gå tillbaka till butiken du köpte den i och förklara problemet.
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/19 :  20:46:02  Show Profile Send teflon a Private Message
Japp! Jag ska tralla ner dit imorgon, alternativt ringa och förklara situationen. Hoppas att det går att lösa smidigt. Den väger en smula.. Vill också förtydliga att jag inte menar att alla Maccar som finns brummar, bara mitt exemplar. Om någon undrar. :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/19 :  23:02:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har råkat ut för en jordslinga låter det som. Prova att koppla bort jord på en dosa du har o koppla in den där. Jag är ganska säker på att det försvinner då.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/20 :  05:59:07  Show Profile Send teflon a Private Message
Kan prova det. Tack för tipset! :)
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/20 :  08:39:16  Show Profile Send teflon a Private Message
Har fått en massa tips, det senaste är att koppla ur LAN-sladden till Xboxen för att se om det försvinner då. Jag har Comhems bredband som går via coax->Motorola Surfboard->Linksys WRT54g-router->Xbox som är kopplad via composite/scart-adapter till plasman som i sin tur är kopplad till dvdspelaren som även leker cdspelare. Ska alltså testa att koppla bort även detta. Konstigare saker har ju hänt mig..

Fast, ändå.. brummet fanns inte när jag hade min gamla HK-förstärkare inkopplad på samma sätt. Vet inte hur en jordslinga uppstår med just McIntoshen.. Men det är mycket jag inte vet om ellära har jag förstått.
Herregud.com vilken soppa. :) Ska bli kul om jag löser detta på egen hand..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/20 :  08:47:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har prylar som kör med inverterad fas på själva signalen (xlr) i vissa kombinationer så dök det upp jordbrum. Men det verkade bero på enskillda produkter i kedjan. Så din McIntosh reagerar med all säkerhet mot nått. X-box , datorer kan mycket väl vara boven. I mitt fall var det datorn.

Det kvittade om den var kopplad på en annan propp det brummade ändå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:07:07  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av denna stärkare, men den borde ju verkligen inte brumma då den efter googlande är specad till 120W i 8 Ohm. Stärkare med extremt stora trafos kan ju brumma lite ibland. Jag tror du kan få rätt på det. Har du väldigt känsliga högtalare?
Anekdot: Jag hade en större amerikansk subwoofer som också brummade. Provade allt men icke - det var ett inbyggt designfel där trafon störde elektroniken på något sätt. Man kunde montera elektroniken upp och ner eftersom den satt på bakplattan. Alltså separera dem mer. Då försvann 80% av brummet. Fast jag fick bytt trafondelen istället, viket var en bättre lösning. Alltså interna störningar denna gång.
Hoppas ditt problem är lättare åtgärdat ;-9
/Shaft
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:18:25  Show Profile Send teflon a Private Message
Trafon brummar som jag förväntat mig, faktiskt mindre än min gamla H/K. Men brummet letar sig ut i högtalarna, och därför blev jag lite orolig. Plus att jag inte hör nåt brum i hörlurarna. Brumm i trafon är väl inte så ovanligt antar jag. Högtalarna är mina gamla kära Audience 52SE från Dynaudio, 87dB eller nåt har jag för mig. Jo, jag hoppas på en smidig lösning. :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/20 :  11:14:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det låter verkligen som jordslinga , kolla med dosa utan jord så kan du iaf utesluta en sak.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/02/20 :  11:27:12  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag håller med Johan, det verkar vara en jordslinga. Koppla ur alla anslutningar till förstärkaren uton CD-spelare och högtalare och se om det fortsätter. När du sen ansluter de andra källorna kommer du troligen upptäcka att brummet startar när du kopplar in en av dem och kan då göra någonting åt problemet. Om det är en vanlig antennkabel som spökar ska ett mantelströmfilter göra susen. Det finns på Kjell & Company, artikelnummer 30-411.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/20 :  12:54:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Signalkablaget till förstärkaren bör tvinnas (hö och vänster ihop), och naturligtvis vara skärmat. Man kan även experimentera med spacialgjort kablage och gå från obalanserat försteg och in på de balanserade ingångarna. Som några föreslagit kan man även prova att koppla in slutetsget i ojordat eluttag, men det ska normalt inte ha någon betydesle. Men som sagt som de flesta är innepå, förmodligen är det jordslingor. Använd även sökfunktionen, detta brukar det talas om minst en gång i månaden.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/20 :  13:24:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man vill vara säker på att det inte är slutsteget som brummar så bör man först av allt koppla bort anslutningen mellan försteg och slutsteg. Är det då tyst så ligger felet innan slutsteget.
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/20 :  13:54:30  Show Profile Send teflon a Private Message
Japp, jag kopplade bort allting förutom högtalarsladdarna igår och kollade.. brummet kvarstår ju. Det är en integrerad förstärkare. Så jag skulle iofs kunna kolla genom att sätta en liten switch i läge "ext" som i "externt försteg". Och pilla bort jord. Mycket att kolla. Spännande. Tackar för alla tips, och sökfunktionen ska jag nyttja bättre i framtiden, lovar. :)
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2006/02/20 :  13:56:34  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag måste nog hålla med ovanstånde om att det låter som en jordslinga någonstans i kedjan. Kan inte tänka mig att din nya, fina McIntosh är ett måndagsex. Jag hörde inget när jag var och hälsade på senast, men sen så var det ju inte tyst i mer än ett par sekunder åt gången så det var väl lite svårt att upptäcka då.

Behöver du hjälp med något så hör av dig.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/20 :  15:26:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Japp, jag kopplade bort allting förutom högtalarsladdarna igår och kollade.. brummet kvarstår ju


Kan man få jordbrum om maskinen inte har nått kopplat till sig ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/20 :  15:37:25  Show Profile Send mayro a Private Message


har du bytt nätsladden o provat NÅGRA olika så det inte föreligger några dummheter där??????

varför några olika pga jag själv har stött på problem med flera nätisar samtidigt på vissa saker.. Och helt plötsligt så försvinner problemet med den tex tredje provade

inget vetenskapligt tips direkt.. Men kostar inget att prova i alla fall så har du även uteslutit sådana "fenomen".....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/20 :  15:53:21  Show Profile Send shaft a Private Message
Oj oj spännande värre. Tack för att du tar dig tid att posta dina inlägg teflon ;-)
Dina högtalare är ju "normalkänsliga". Ha de du haft klipschhorn så....hade det varit en annan sak...
Jag läste ditt första inlägg igen och med tanke på brummets ringa storlek, dvs hörs endast nära högtalaren så börjar jag luta åt att ditt ex helt enkelt brummar en aning. Kolla med leverantören efter en kommentar. Skall det vara dödstyst (och det tycker jag) så får de fixa det.
/Shaft
PS Värt kan också var att ta stärkaren till en polare och testa hur det beter sig där.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/02/20 :  15:54:30  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag kan nog inte tipsa om nått som inte redan är sagt, men jag kan ju säga att mitt nya McIntosh MC352 är knäpptyst - inget brum från maskinen i sig och inte så mkt som ett sus i högtalarna.

Det verkar ju som det antingen är något fel på ditt ex. eller så har du något knepigt med elen hemma...
Har du förstärkaren kopplad till ett jordat uttag överhuvudtaget? Det har inte jag...

Lycka till i all fall

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/20 :  19:31:02  Show Profile Send teflon a Private Message
Jag var hos butiken och fick "lyssna" på hans ex., på två olika högtalare (nån Fidelio tror jag, 120kkr, ljuuuvligt) och en Audience 52.. det brummar också. Andra baselement än på 52SE, men det är samma brum i (antar jag) samma volym. Så.. Antar att det är en designfråga. Eller två måndagsex. :D

Har även mailat McIntoshlabs och frågat lite, han har redan svarat och undrar om jag har nåt inkopplat (svar nej) och ifall jag inte kan prova att plocka bort jord från kontakten med nån adapter (annars, går eltejp bra? ;)). Undrade också om det var från förstärkarn eller från högtalarna, varpå jag raskt svarade att det var från högtaleriet.

Fortsättning följer säkert.. (japp, nu!)
EDIT: Har nu testat en liten uppfinning min bror skapade en gång, en dosa som passar i en jordad kontakt, men som inte är kopplad till jord alls. Inget jag använder annars, men den låg här. Brum kvarstår. Alltså, Macen måste vara gjord sån. Jag tror inte att det är nåt fel på den. Eller så. Lite paranoid är jag allt. :D

johan_björklund: Det är en bra fråga. Jag har ingen aning om vad det är för brum, bara att jag hör det.
Mayro: jag ska testa andra såna kablar, jag har ju ett antal från alla dumma datorer jag äger. :)
shaft: Kan ju bära över den till min brors lägenhet, som är helt obegåvat med jordade eluttag.
drkim: Hoppsan, det är kanske så att lösningen är att göra burken ojordad! Återkommer. :)

Edited by - teflon on 2006/02/20 21:23:45
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/24 :  08:45:10  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Teflon,
Hur går det med din brummande McIntosh?? Hoppas det har löst sig nu ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2006/02/24 :  08:57:20  Show Profile Send teflon a Private Message
Näh, har inte löst sig alls. McIntosh tech-support håller på och grunnar på problemet. De tycker ungefär att felet inte ska uppstå, att risken att butikens ex. uppträder likadant är "astronomical" och vill fundera vidare.. har inte hört nåt på ett par dagar nu. :) Vi får se!

Jag använder förstärkaren som vanligt, har fått försäkran från butiken att det inte rör sig om ett fel.. bara en designgrej. En "non issue" eftersom jag inte hör det när jag spelar musik. Det kan man älta fram och tillbaks kanske. Juryn är fortfarande ute, som det heter..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000