HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2nd hand electronics will soon be illegal in Japan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2006/02/23 :  02:43:03  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare,
verkar som japansk 2nd hand-elektronik (hifi?) snart kan bli väldigt billig att köpa...
Vet ni nåt man ska passa på att köpa när man är i Japan?

http://www.akihabaranews.com/news-11230-2nd+hand+electronics+sales+will+soon+be+illegal+in+Japan.html

Konstiga de här japanerna ivf...

/Simon

Edited by - Saim on 2006/02/23 02:44:08

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/23 :  06:52:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jösses

quote:
Important aspect is that you have no control whatsoever on the cost of possible repairs, because after the technical check, the car is driven to the garage and they do the repairs that the technical check asked them to do, you just get the bill with your car


Lars in Tokyo kan kanske ge oss mer info

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/23 :  07:38:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Lagarna om bilarna där, något liknande används i Australien där man inte får sälja en bil som inte genomgått en särskild kontroll, och det ligger på säljarens ansvar att betala för reparationer så att bilen möter de krav på funktionsduglighet/säkerhet innan bilen får säljas.

Resultatet är att det står skrotbilar lite här och var, men å andra sidan är ju de bilar som rullar på vägarna säkra.. eller? Nej för så länge du inte säljer bilen får den vara i hur dåligt skick som helst - helt logiskt.

Hade det varit 1:a april så hade jag lättare förstått ett förbud mot äldre andrahandselektronik, det låter helt galet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/02/23 :  07:41:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Huuuuua de är inte lite tokiga de där japanerna....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/23 :  08:17:38  Show Profile Send Manga X a Private Message
Så kan det gå när "storkapitalet" får bestämma.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/02/23 :  08:35:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hmm! Det förklarar varför det sändes conteinervis med begagnade
motorcycklar från Japan till Filippinerna! Samma sak med bildäck
Jag såg vid ett tillfälle en bil på Filippinerna med dubbdäck!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/23 :  10:12:58  Show Profile Send mace a Private Message
Det säljs containerfartyg fulla med bilar till Storbritannien+Nordirland bara för att de flesta bilarna inte klarar av den japanska tre(?)-årsbesiktningen.

Sedan har jag för mig att de har en rolig regel som säger "Du kan inte köpa en bil om du inte har papper på att du hyr/äger en parkeringsplats !" Förmodar att detta gäller i större städer ?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/02/23 :  10:33:26  Show Profile Send denada a Private Message
Mace Jag har för mig om att det är läget i Tokyo... Men om alla hade bil skulle det vara mera kaus där än vad det är i dag..

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:39:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns fler städer/Länder som har de reglarna om Parkeringsplatser.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/02/23 :  12:19:00  Show Profile Send MartinN a Private Message
Snart blir väl reglerna sådana att du kan bötfällas
om du använder en hifi-apparat som är äldre än 3 år.
Inga gamla McIntosh osv. för nostalgiker här inte.

Uahhahhah, detta visar vad som har makten i världen.

Martin
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/02/23 :  20:05:39  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bunta ihop, och slå ijäl dom!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/23 :  22:14:42  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Sedan har jag för mig att de har en rolig regel som säger "Du kan inte köpa en bil om du inte har papper på att du hyr/äger en parkeringsplats !"


Ursprungligen behövde man ha garageplats om man hade bil i Stockholm, inga bilar på gatorna inte.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2006/02/24 :  03:51:09  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Är själv i Tokyo för tillfället, och när man tänker på det så ser man i stort sett bara nya bilar här. Dock är det inga dyra bilar, utan de flesta är små fyrkantiga, men höga som skulle platsa på typ legoland eller liknande. Anledningen till detta är att de får betala skatt beroende på hur stor area bilen tar upp.

Dock får man väl säga att det positiva med allt detta (ang just bilar då) är att det är relativt lite bilar här (de flesta åker tåg/tunnelbana), samt att de flesta är små, bensinsnåla, nya (= ofta bra ur miljösynpunkt).

För att återgå till ämnet, där det gäller begagnad elektronik nu alltså:
Detta borde innebära att det snart kommer att skeppas container-vis med begagnade Accuphase, Denon, Marantz (de största hifimärkena här) ifrån Japan?! Samt att det före den 1:e Juni kommer att säljas begagnad hifi BILLIGT i Japan för dem som är där?!...


Mvh
Simon
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/24 :  04:27:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Peter S
Bunta ihop, och slå ijäl dom!

jo...

quote:
Saim
Detta borde innebära att det snart kommer att skeppas container-vis med begagnade Accuphase, Denon, Marantz (de största hifimärkena här) ifrån Japan?!


Yesssssssssssss

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/24 04:28:33
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/24 :  06:46:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Detta borde innebära att det snart kommer att skeppas container-vis med begagnade Accuphase, Denon, Marantz (de största hifimärkena här) ifrån Japan?!


Och precis varenda en är på fel volt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000