HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vilket värde på motstånd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:57:47  Show Profile Send oliver a Private Message
Ursäkta min lathet men kan någon hjälpa mig med värdet på ett motstånd vill omvandla 12V DC till c:a 6 volt tacksam för svar.

Skeptiker

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:01:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
U = RI
med 12V: 12=RI
halverad spänning ger 6=(RI)/2
Mvh S
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:15:28  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
oliver << Vid seriekoppling av två motstånd fördelar sig den totala spänningen sig i samma proportion som proportionen mellan resistanserna.

För att halvera spänningen över en last skall du alltså koppla in ett seriemotstånd med lika stor resistans som lastresistansen.

Nu vill jag inte vara oförskämd, men med tanke på att du ställer frågan så verkar det som att du inte har koll på det här med elektronik och jag skulle avråda från att gå in och koppla i några apparater (åtminstone om de är dyrbara eller om de har anslutning till elnätet).


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:18:39  Show Profile Send oliver a Private Message
U = RI
med 12V: 12=RI
halverad spänning ger 6=(RI)/2
Mvh S

Tack, men nu var ju inte matte min starka sida + att jag är lat så skriv gärna svaret

Skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:30:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Svaret????? Du skriver ju inte vilken ström du drar. Då går det inte att svara!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:32:59  Show Profile Send ohmega a Private Message
oliver: Vad skall du använda spänning till?...det finns olika lösningar till olika behov så att säga..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:33:36  Show Profile Send oliver a Private Message
oliver << Vid seriekoppling av två motstånd fördelar sig den totala spänningen sig i samma proportion som proportionen mellan resistanserna.

För att halvera spänningen över en last skall du alltså koppla in ett seriemotstånd med lika stor resistans som lastresistansen.

Nu vill jag inte vara oförskämd, men med tanke på att du ställer frågan så verkar det som att du inte har koll på det här med elektronik och jag skulle avråda från att gå in och koppla i några apparater (åtminstone om de är dyrbara eller om de har anslutning till elnätet).

Du är inte oförskämd,men bara för att man inte kan teorin så betyder inte det att man inte kan koppla saker.Jag har byggt rörförstärkare och modifierat det mesta som jag äger enl. ritningar och beskrivningar så det är lugnt.
Frågan ställde jag p.g.a att tillslaget på min subwoofer slutat funka drar man ur elkontakten och sätter i den igen så går den igång men inte på signalen på lågnivån som den ska göra.hittar flera ställen på kretskortet där det finns 12 volt men det ska vara 6volt till tillslaget därför tänkte jag "stjäla" ström och sätta ett motstånd för att få 6 volt så får subben stå på för jämnan i stället.

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:42:05  Show Profile Send oliver a Private Message
OK det här verkade invecklat jag drar ur och stoppar i elkontakten istället.Hade för mig att man via ett motstånd kunde ändra spänningen.Åtminstone var det så på fysiklektionerna i skolan tror inte vi räknade ut laster och sånt men det var ju längesedan så man kan ha glömt hur det gick till, tack ändå för svaren.

Skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/11 :  13:48:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

En ekvation och två okända => Finns oändligt många svar

Problemet med hela din fråga är att man måste veta lasten i den punkten du skall mata med 6V. Vet man inte strömmen så går det inte att svara på hur stort motstånd du skall ha för att lägga halva 12v'aren över motståndet...

Prova med att lägga dit något värde typ 10kohm och mät vilken spänning du får över motståndet. Du har då en ekvation så att du kan lösa ut belastningsmotståndet i 6V-punkten: R6v=(Ur/(12*10k))-10k

Och eftersom du vill dela 12V på hälften så blir resistansen du skall lägga dit samma som det jag kallar R6v här ovan.

Lycka till!

Mvh, Per

P.S.
quote:
...tror inte vi räknade ut laster och sånt...
Det finns inget annat sätt, så det gjorde Ni nog...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:15:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Krast kan man väl göra en valig spänningsdelare,,, Men problemet är som Bernt säger - Hur mycket ström kommer det att gå genom slingan ? (Med tanke på dimentionering av motstånden)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/11 :  14:26:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En variant vore kanske rent av att seriekoppla med en 6 volts zenerdiod. Eller att använda en 7806-regulator.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000