Author |
Topic  |
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2006/02/21 : 18:57:12
|
Min batteridrivna riaa är klart mycket tystare än alla jag haft innan, utan att den döljer något i ljudet. Så det finns mycket att hämta i bättre riaa. |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 20:16:39
|
cgs. Det är intressanta synpunkter på faktiskt störavstånd hos analog avspelning och dokumentation/ inspelning. För att börja med störavstånd, kan jag nämna att vi mätt -55dB på våra skivor, jag är inte helt säker på vilken vägningskurva vi använde, men eftersom hörseln har lägre känslighet i spektrats ytterområden kan det nog vara O.K. att använda vägningskurva för att få ett resultat relaterat till upplevelsen. Den andra delen i den diskussionen är huruvida man kan tillgodogöra sig information som ligger under bruströskeln och jag vill mena att informationen modulerar bruset och ger "viss" informationsöverföring ytterligare 10-20 dB ner.
Den andra delen om bandbredd vid upptagning med distansmikrofoner. Om man skulle mäta frekvensgång i bakre bänkraderna vid en konsert, får man inte särskit mycket information i området över 5-10kHz. En intressant iakttagelse är att när man lyssnar på avklingningen av ett långt slutackord i orgelmusik, får man en upplevelse att tonhöjden faller i efterklangen. Det handlar om diskantabsorbtion, eftersom luften absorberar mer av höga frekvenser än låga eller för att vara tekniskt mer korrekt mer av högfrekvent information övergår till värme med avstånd och tid. Eftersom jag ofta använder mikrofonavstånd på 10-15 meter vid orgeldokumentation och kördokumentation, förloras en hel del höga frekvenser på det avståndet, men det gör väl inget eftersom hjärnan "kompletterar". Eller som Joseph Brodsky uttryckte det "Verkligheten är en myt - det är perceptonen som gäller".
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 20:28:57
|
time. Det är riktigt - visst kan man jämföra CD och vinyl. Vad jag avsåg är att förutsättningarna är så olika och karaktären. CD-älskaren säger "jag är så störd av knäppar och skivbrus att lyssningen inte förmedlar musiken" LP-älskaren säger "-det perfekta CD-ljudet låter hårt och kallt, rentav omusikaliskt, jag tar hellre brus och knäppar för att uppleva den varma musikaliteten". Därmed är vi uppdelade i två oförsonliga läger . En annan sak som även PeterS är inne på är att om man har bra utrustning (behöver inte nödvändigvis vara dyr) kommer vinylskivan låta mer "dynamisk" och knäppar och brus bli mindre påtagliga. Då blir analoglyssnandet en riktig "höjdare".
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
to_apeiron
Member

584 Posts |
Posted - 2006/03/21 : 23:19:46
|
alltså: kan du eller någon annan förtydliga, precisera, specificera--vad ni menar med mera "dynamisk" här?
varför citattecknen?
kan någon reda ut lite tekniskt?
ordet ´dynamiskt´ sammanfaller väl med min intuitiva, subjektiva upplevelse av varför LP ofta låter bättre...
jag har hört många yttra sig på samma sätt
men mera noga taget--vad betyder det?
undrar stefan |
Zory Polen
|
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 00:02:01
|
Det är nog ingen som kan ge dig en objektiv vetenskaplig definition på "dynamisk". Jag tror att det har att göra med återgivningen av tonansats och hörselretning. Välkonstruerade förstärkare ofta rörbestyckade med låg uteffekt (det finns en annan tråd som nämner detta) är bra på sånt. Men som sagt det är mycket vi inte vet i den här branschen. Dessutom är det så att ju mer man lär sig desto mindre är man säker på - som någon begåvat uttrycker det.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Stormen
Member

1542 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 09:45:30
|
transienter o svansar på signaler ? http://www.merging.com/ klicka på --DSD/DXD/SACD-- man får kanske ta det med en nypa salt då det är reklam för deras system som jobbar med SACD. Men det var värst vad trevlig respons analogt hade |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2006/03/22 : 09:59:49
|
time!
”... konstigt att sylten alltid hamnar mot skivan”
Man ska ha absolut rena händer när man handskas med sina dyrgripar *s* ALLTID!! Oavsett om det är frågan om cd, sacd, dvda, vinyl eller vad som helst …
|
 |
|
Topic  |
|