HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 ett vägval
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/18 :  10:17:06  Show Profile Send time a Private Message
Bo, varför kan man inte jämföra CD och vinyl ? det gjorde jag igår och det gick ganska bra !
Nu har jag inte så fin spelare som en Opus men tycker ändå, som du säger, störnivån och skivbruset från vinylen kan vara FÖR störande när det gäller klassisk musik och lugnare musik.
Det kanske beror på vilken musik man lyssnar på ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/18 :  13:40:39  Show Profile Send gcs a Private Message
LP har bättre lågnivåupplösning och därmed mer information,
Det beror på att en vanlig cd-skiva har en total upplösning på 16 bitar och ju svagare ljudet är inspelat på skivan dess mindre antal bitar har man till förfogande. Frågan är hur mycket man märker av detta med tanke på skivbruset som kanske ligger -47dB ovägt under full nivå.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/18 :  13:53:36  Show Profile Send time a Private Message
gcs, du har en poäng där, jag upplever det som CDn har mer detaljer än vinylen fast jag vet bättre.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/02/18 :  17:48:04  Show Profile Send nin a Private Message
Undrar varför ingen tar upp den otroligt viktiga delen, riaa'n. Att lägga massa krut på pick-up, spelare, arm mm och så har man en Riaa som inte klarar av förstärka dom små signalerna utan det blir massa brus mm.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/18 :  18:14:57  Show Profile Send time a Private Message
Ja, allt är viktigt när man spelar vinyl, det finns väldigt många fallgropar....
Nin, de största skillnaderna har för min del varit RIAA delen också, började med en Edison efter "CD uppehållet" och höll på att rata vinylen pga den, usel... men en bättre RIAA lyfte det hela ordentligt !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/18 :  19:08:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
med en ordentlig Riaa spöar den vilken CD som helst!!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/18 :  21:51:30  Show Profile Send time a Private Message
Njaaaaa.....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/18 :  22:01:30  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Time; Ska vi slå vad ??
/W

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/18 :  22:18:48  Show Profile Send time a Private Message
Hmm,njaea, det är nog för subjektivt....
Jag är själv vinylfrälst men när Droplet kom så krympte försprånget..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/19 :  00:33:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Att lägga massa krut på pick-up, spelare, arm mm och så har man en Riaa som inte klarar av förstärka dom små signalerna utan det blir massa brus mm.
Jag har under dagen spelat flera olika vinyler t.ex.några 180 grammare och skivor från 70-talet med mer normal vikt. Jag kan bara säga att skivbruset på samtliga var betydligt högre än förstärkarbruset. Så länge som musiken är stark så störs inte jag av något skivbrus men en cd-skiva är definitivt mycket tystare.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/19 :  01:23:49  Show Profile Send time a Private Message
Fast det kan vara andra saker än bruset, min Edison tex lät lite ljus och platt, väldigt tråkig förstärkare.
CreativeA: Ok, så här på kvällen med lite färgad sprit låter vinylen bättre...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/19 :  14:03:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det kan ju vara så som det var med äldre RIAA steg som i mitt tycke låter lite filtigt. Jag har också märkt att äldre skivor också kan låta lite för mjukt i diskanten vilket så klart kan bero på att man ännu inte nått så långt i konstuktionen av dom inverterande RIAA filter som användes vid graveringen. Som jag tidigare sa så har jag lyssnat på en hel del stereovinyler under helgen. Jag har kollat lite på skivbrus och frekvensomfånget på olika skivor. Till min stora förvåning är det ytterst sällan som de högsta frekvenserna når över 16KHz. Jag spelade en körskiva från Proprius inspelad 1977 av Bertil Alving med en Revox A77:a där frekvenserna över 15/16KHz rullade av ganska snabbt. Kören sjunger ganska difust så till den grad att man inte hör texten. Jag lekte lite med att göra lite korrigeringar och sedan kolla på en FFT om det såg rimligt ut. Resutlatet blev att texten hörs och den övre basen blev lite bättre. Det är sånt som kallas för mastring när man påverkar ljudet med avsikt att musiken ska låta vackrare. Nu börjar det bli riktigt skojigt så jag lyssnade också på några skivor från det gamla skivbolaget BASF som var kända för sina fina inspelningar. Francis Bolan Big Band....även här rullade diskanten kraftigt av efter 17KHz. Däremot så hittade jag en vinyl från 1973 Stan Kenton "7.5 on the Richter Scale" där frekvensgången var rak upp till 19,5KHz. Avslutningsvis vill jag säga att jag gillar vinyl men jag tycker att vinyl i allmänhet låter mjukare än cd-utgåvorna.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/19 :  17:04:19  Show Profile Send time a Private Message
gcs, ja, jag har gjort samma reflektion fast jag har lyssnat i fyrtio år..
En diskantkontroll är faktiskt inte så dumt, det borde gå att få till i RIAA korrigeringen så det blir användbart, något att fundera på....
Åldern på försteget har kanske mindre betydelse, min Dynavector 3000 Gold (!) från 1977 låter lika bra som den modernare ARC.. men Edison är usel !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/19 :  18:49:12  Show Profile Send gcs a Private Message
gcs, ja, jag har gjort samma reflektion fast jag har lyssnat i fyrtio år..
Oj då det var länge, jag köpte min första stereo 1960 men jag funderade inte över de här sakerna förrän efter tio år eller var det senare? Jag saknade inte briljansen innan och när jag fått min hittills bästa MC-Riaa stärkare (å de utan trafo)då märkte jag hur bra det ändå kunde vara, de va 1973. Jag märkte då för första gången hur illa alla Riaa förstärker(som jag hört) egentligen låter.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/19 :  19:08:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
??? Är era riaa från -73 ???

Det ni beskriver upplever jag inte ett dugg av! Inte ett brus från riaa´n (har provat med 3 olika), och är skivan nytvättad inte ett knäpp!!

W

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/19 :  20:32:27  Show Profile Send gcs a Private Message
??? Är era riaa från -73 ???
Ja det är väl min som är från 1973. Jag tror säkert att man kan höra skivbrus däremot knäppar behöver man ju inte höra om skivan är fräsch. Om man lyssnar på ett grammofonlack eller en DDM-master då finns det inget brus. Min MC-förstäkare som har en förstärkning på totalt 73dB och S/N i förstärkaren ligger på -57dB ovägt vilket bör vara på den teoretiska gränsen med tanke på att den är gjord för en 2 ohmspickup som lämnar 0,125 mV/5cm/sek. Med en modern MC-puppa som lämnar 0,5 mV så får man väl en S/N förbättring på 12dB. Men hur som helst så ligger skivbruset över förstärkarbruset även om det låter annorlunda.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/19 :  20:56:37  Show Profile Send time a Private Message
73 ? Nya grejor ! Nåja, den kända sketchen från Monty Python kom i tanken " Vi fick varmt smågrus till frukost och tvätta hela sjön"
De kunde göra RIAA -73 med ....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/19 :  21:11:48  Show Profile Send gcs a Private Message
73 ? Nya grejor !
Jag har inte sagt något om nya grejor. Det finns ju många som vill ha Quads elektrostater och dom är ju inte heller nya. Ni kan ju garva om ni vill men jag tycker att det låter bra.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/19 :  23:36:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
gcs; Absolut ingen som garvar!

/W

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/02/20 :  09:35:37  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tror Bo nämnade någonstans att knaster kann gå upp i flera volt över mycket korta tidsrum.
Så har man ett mindre kompetent RIAA-steg (och annan elektronik) kommer knastret att upplevas blanda sig med musiken.

Men med bra grejor har jag upplevt att varje "knast" blir kortare i tid och lossnat från musiken.
Det upplevs då som små oberoende "ljusglimt" i rummet helt borta från musiken, inte alls lika störande.

Edited by - Peter S on 2006/02/20 09:38:09
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/20 :  10:02:18  Show Profile Send gcs a Private Message
En skadad skiva som knäpper kan få Riaa förstärkaren att momentat klippa. Om man tittar på vågformen i ett Oscilloskåp eller på datorn så kan man klart se hur en sinusvågen får platta toppar. Dessutom kan man få ringningar om förstärkaren inte är snabb nog att kunna återhämta sig efter en så våldsam transient.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/02/20 :  14:34:13  Show Profile Send Peter S a Private Message
Just det!
Nu är det ju iofs skillnad på "vanligt" knaster, och rigtiga skador. De sista är sörgliga .
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/20 :  14:51:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu är det ju iofs skillnad på "vanligt" knaster, och rigtiga skador. De sista är sörgliga

Det behöver ju inte vara någon repa heller utan det kan t.o.m. räcka att man råkar tappa en syltmacka upp och ner på en skiva och sedan glömmer bort att städa av skivan. Allvarligt talat så händer det ibland att det kan fastna partiklar på skivans yta som måste skrapas bort lite lätt. Kolla det här inslaget på SVT som handlar om handhavande vid grammofonavspelning.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=31527&lid=puff_534382&lpos=lasMer

Lektorn talar om att man ska vara försiktig så att man inte repar skivorna med sina naglar. Jag undrar om inte Svalander säljer en specialsax så att man kan klippa sina naglar på ett för skivorna bra sätt.

Edited by - gcs on 2006/02/20 14:53:51
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/02/21 :  10:41:15  Show Profile Send Peter S a Private Message
Audiofil nagelsax . En affärside!!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/02/21 :  16:17:58  Show Profile Send time a Private Message
gcs, håller med dig menade inte att garva, mitt RIAA är från -77...
och elektrostaterna finns med... konstigt att sylten alltid hamnar mot skivan

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000