Author |
Topic  |
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 09:30:33
|
Helt oinsatt i vinyl men det verkar inte finnas många genvägar till välljud, så nu har man börjat fundera lite...
Ursäkta om mina frågor är lite generaliserade men det är en bra start. Givetvis skall jag sedan lyssna mig fram när grovsorteringen är gjord.
-Hur mycket kostar en ny vinylspelare idag inlk arm och PU, för att direkt åka om en cd i 30-50' spannet?
-Vilken/vad hade ni valt och vad har ni jämfört med? |
Edited by - Per100 on 2006/02/10 09:42:13 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 10:06:05
|
Ring till Bo Hansson i Karlskoga 0586 52420, hans grejor kör om det mesta (jag får säga så som privatperson ). Hans spelare kostar 12500. RIAA och PU finns på samma adress. |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 10:26:37
|
En bra start Peter S. Äger du denna själv? Vilka referenser har du? Tack! |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 10:33:01
|
Måste det nödvändigtvis vara en ny spelare? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 10:37:54
|
Instämmer med Peter S, men då får du en spelare som låter bättre än rätt mycket på marknaden även betydligt dyrare vinylspelare. Detta paket skulle inte jag tacka nej till Opus3 Continou med Cantus arm, 12500:- hos Rauna Dynavector MK17D mkII mc puppa med P75 riaa, paketpris 10000:- hos Audio concept Jag har en Continou med Cantus arm men tyvärr ignen bra puppa o riaa än
Men för att slå cd-spelare i den prisklassen som du angav så går det nog att få en billigare vinylsvarv. Går tex att göra riktigt bra begagnat fynd mm.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2006/02/10 10:39:38 |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 10:44:37
|
Bernt, beg går bra, bara det går att hitta Bäst du tar tipset via PM så att ingen annan hinner före
Tobbe, tack för dina synpunkter! |
Edited by - Per100 on 2006/02/10 10:46:34 |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 11:37:44
|
Nja, jag tänkte mer generellt. Det finns ju en hel del begagnat att kolla på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 13:39:28
|
Vilka konkreta exempel tänkte du närmast på som motsvarar kriteriet i min ursprungsfråga, dvs beg vinyl som kör om en cd i spannet ovan? |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 22:37:44
|
Det är inte möjligt att jämföra LP och CD eftersom de ger så olika karaktär. LP har bättre lågnivåupplösning och därmed mer information, samtidigt kan störnivån vara högre med brustillskott och eventuella skivdefekter och spårningsproblem. Helt klart är att om du bara fokuserar på det goda hos LPsystemet, kan du med en begagnad Connoisseur, Lenco eller Thorens TD 150 för några hundralappar, spela skjortan av en 30000.00 CDspelare. Den jämföreslen har jag gjort många gånger också med masterband som referens.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 00:52:39
|
Per100
Du har ju operas skivspelare som är inom rätt priser... Samt wolfgangs music hall spelare....
Båda märkena är välkända för dig.. Troligen kan du provspela dom båda eller nån i alla fall...
Och enligt per G J så är redan skivspelaren han här redan den bättre än cd om jag inte minns helt fel.... |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 10:49:19
|
Per100: Vad lyssnar du på för musik?
Mvh Håkan |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 14:20:37
|
Bo, intressant, tack!
Håkan, jag lyssnar på mycket körmusik och klassisk musik samt singer-songwrier. För övrigt även independent och är allmänt bred. Blues och gammal -80 tals synth förekommer.
Det har kommit en del PM och någon har ringt. En del är mer inne på att det är på pickupen krutet skall läggas. En stabil mekanisk funktion på skivspelaren men annars är det främst pickupen det som avgör resultatet,såvida man inte jagar de sista procenten även på mekaniken. Vet inte om det finns olika skolor där. Men förslag har kommit på en bra pickup för en 5000-10000kr och en beg skivspelare för några tusen. Har dock som sagt var dålig uppfattning om vad som är intressant i begagnatväg. Vad gäller pickup lär det finnas en ganska ny Benz för ca 10000kr som skall vara riktigt bra. |
 |
|
Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 15:52:41
|
Per100: Håkan, jag lyssnar på mycket körmusik och klassisk musik samt singer-songwrier. För övrigt även independent och är allmänt bred. Blues och gammal -80 tals synth förekommer.
Kanon - då kommer du få riktigt roligt när du skaffar en hederlig svarv, oavsett hur mycket pengar du vill spendera. |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 20:21:11
|
Tänk på att pickupen skall passa i den tonarm du väljer. Det är inget fel att börja med en enklare MM pickup och ge det valet lite tid och kanske möjlighet till prov. Jag lyssnade härom dagen på en anläggning (i trakten av Marseille) Ett påtagligt påkostat och avancerat system med en AT E30 pickup, för en knapp "lusentapp". Vi lyssnade till orgelmusik, symfonisk musik, opera, kammarmusik och mycket annat en del på "realistisk nivå"(d.v.s. starkt!). Det var en imponerande återgivning, mycket tack vare ett bra lyssningsrum.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Peter S
Member

1060 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 20:36:09
|
Att det primärt är PU:an som avgör måste jag opponera emot. Jag hade en Thorens med mörch-arm och en bra MC pickupp, och det lät ingenting. Med en ny spelare med betongchassi och samma PU ble det som från en annan planet.
Spelaren betyder oerhört mycket. En typisk äldre spelare: Tomarmen är ett långt rör, ofta utam dämpning inuti, den beter sig som en miniatyr orgelpipa. Alla fjädrar, och mekniska delar har sina resonansar. Chassit är en nästan tom låda. Tallriken är ofta tunnt gjutit metall = en klokka som ringar. Visst hör vi inte att allt detta klingar, men pickuppen hör, och sedan förstärks det 1000-tals gångar.
|
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2006/02/12 : 16:55:46
|
Håller med Peter S. Skaffa en erkännt bra kombination av spelare och tonarm så kommer vilken p-u som helst kunna göra sitt jobb ifred. Och jag skulle undvika enpunktslagrat särskilt till MC. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
Sondek
Member

378 Posts |
Posted - 2006/02/12 : 17:34:36
|
quote: Att det primärt är PU:an som avgör måste jag opponera emot.
Jag skulle vilja gå ännu längre och påstå att PU kommer sist i hierarkin på en skivspelare.
Viktigast är
1) Skivspelarverk 2) Motorstyrning 3) Tonarm 4) Pickup
Är målet att din vinylsvarv skall leverera kvalite rakt igenom så bör man följa ovanstående prioriteringslista. Pickupen måste ha så bra arbetsförhållanden som möjligt och då måste man också ge den en möjlighet till det! Att en vinylspelare i allra högsta grad är en mekanisk tingest kan väl inte någon ha missat?
|
Bättre och bättre dag för dag :-) |
 |
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts |
Posted - 2006/02/12 : 17:45:41
|
Per, jag har ju en Benz micro ace PU till en Linn Akito arm och Van den Hul-kablage. Allt detta påverkar är min erfarenhet. Hur mycket verket påverkar vet jag inte riktigt, men det bör vara kvalitet så att fjädring och dämpning håller sig och att våg bibehålls. Annars får man strula med det då och då (åtminstone en gång om året).
Jag tycker jag har fått till det nu och spelar med Amazon-kabeln till vinylspelaren, så kika över och lyssna på detta  
Jag har en del skivor på vinyl och CD av samma album. Om du tar med din Amazon-kabel kunde vi A/B-testa lite mot cd (så det blir en rättvis utvärdering ). Helst skulle vi testa med RS4.5 också.
edit: stavning, syftning, förtydligande
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2006/02/12 21:01:05 |
 |
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2006/02/12 : 23:43:38
|
Calle/Per: I så fall hakar jag gärna på.... Börjar fundera mer och mer allvarligt på att blåsa liv i min AR XA-skivspelare med Denon DL-103 MC-pickup. Kunde vara kul att ta med den och höra hur den låter med en bra RIAA och en bra signalkabel...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 01:20:12
|
Skaffar per100 också en skivspelare så ska fasiken det bli mitt mål också här.. Ni verkar ha så förbaskat roligt runt om dessa spelare.. Inte fasiken finns det ett specialforum för cd spelare inte.. 
Men vinylforum finns....  |
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 08:59:23
|
Ah det är som du bara tror Mayro vi har hur tråkigt som helst .
Men jag förstår vad Per100 nog är ute efter den närvaro känsla som inte en cd har och då behöver man inte satsa hårt i början så att man får en känsla om det är nått för en. Enklast är det väl att låna en skivspelare och prova.
Det är som de flesta skriver här Per100 att man kan börja med en begangnad och utgå från den.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 09:34:42
|
Tack alla som gett råd i denna tråd! Nu skall det jagas skivspelare framöver. |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 10:36:55
|
quote: Och jag skulle undvika enpunktslagrat särskilt till MC.
Harry_up, skulle du kunna utveckla detta en smula samt ge några exempel på vanliga enpunktslagrade armar, om du har några arkiverade i minnet? |
J. Ullberg |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 14:29:26
|
Moerch, Hadcock t.ex. det är väldigt svårt att få en tonarm som beter sig lika varje dag. Silikonet blir som en pasta och är det för lättflyktigt i förhållande till pickupens fjädringsmjukhet så kan det bli så att man får visserligen ett "mjukt och trevligt ljud" med begränsade transienter då tonarmen har en benägenhet att "vicka fram och tillbaka" om man förstorar rörelsen. Föredrager definitivt kullagerlagrade armar som inte ändrar sig över tiden. Tycker faktiskt att det är lite smäck över armarna hur fina dom än är. Dock kan dom ju inte glappa i lagringen eller ha för hög friktion i lagren på grund av dålig kvalité eller skador. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 19:33:31
|
Naim Aro och Graham 2.2 är väl också enpunktslagrade och jag har sällan sett några negativa kommentarer om dem. Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av dem, men min Hadcock blev jag väldigt trött på under 1980-talet, och Moerch kändes ännu värre. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2006/02/18 : 10:07:18
|
Du behöver en tyst skivspelare om du lyssnar på klassisk och körmusik, det duger inte med en Lenco eller liknande om man inte är beredd att lägga en massa jobb på plinten. Lagret är viktigt och det hjälper inte med betongklumpar om lagret inte är bra.
Håller också med HarryUp, enpunktsarmar kan vara en påfrestning på den mentala hälsan, dessutom känns det inget vidare när den viker sig när den ska på skivan....
Om jag skulle köpa en ny spelare skulle jag nog kika på en Project eller Rega för rimliga pengar och kanske försöka få tag i en Shure V15 |
Lämnat forumet |
 |
|
Topic  |
|