Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 07:08:30
|
Lite mer "hjärngymnastik" för er. Räta upp de två PNP transistorerna och motstånden på dess kollektorer. Det ser då väldigt likt en Balansed Zen line stage. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 07:28:52
|
Nu hoppas jag på att jag ritat denna rätt. Jag har bara sovit 4 timmar inatt så jag är lite groggy. Skall lägga mig att sova nu. Tror iallafall att det är lätt för er att se hur man med några motstånd omvandlar två CFB par till en LTP krets med utgångsteg. Graden av omvandling går att ställa med hur mycket återkoppling man tillåter. Det blir värdena på motstånden från source (R3, R4) och motstånd mellan source. (det som nu bara är en kabel eller PCB track) |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 07:45:54
|
Lägg märke till R6 och R7. Snart närmar vi oss Skägget Pass och hans minst sagt underbara uppfinning SUSY. http://www.passlabs.com/downloads/articles/susy.pdf
Om han visste vad det skulle göra för Cirklotroner och hur bra det kan bli så är jag övertygad om att Hela X serien hade varit Cirklotroner! Inget litet statement men det är SÅ bra! (om jag inte missat nått allvarligt, som lyckas smita undan när jag knåpat ihop dessa konstruktioner i snart 2 år eller så.) Jag har fått för mig att även BAT använder nån liknande återkopplings topologi i sin 600 Watts Cirklo.
quote: Music is about the body and the body knows. Show me a gaggle of audiophiles calmly dissecting a system using politically correct techno babble, and lo, it is because music be not in the room. Show me the same group raucously demanding to hear the Bobby Fuller Four ...admonishing the host to turn it UP ...and shamelessly braying for more ale (or more snifters of really old Armagnac ...uh, sorry Jonathan), and yeah, verily ...the music be upon them. So, here we go...
The BAT pieces are easily the finest amplification chain I have ever heard; period. The VK-600-SE simply has no shortcomings, none. Transparent finesse, silky smoothness, confident refinement, and virtually limitless power and dynamic range without compromise of any sort, BAT may not be enjoying the "boutique" chatter directed towards lesser pieces, but forget about fashion and listen to these two extraordinary components TOGETHER and listen to them balanced. Running BAT gear single-ended is like putting Bridgestone tires on a Ferrari.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 08:20:57
|
SUSY!!!! tyckte jag just att det lät som om nån ropade. Ja, jag får väl visa det oxå. Så här är det. Först läser ni:http://www.passdiy.com/pdf/zen-v6.pdf Och:http://www.passdiy.com/pdf/zen-v7.pdf Då har ni en bra bild av hur SUSY funkar och vad det gör. Bra!
Här är den grundläggande SUSY kopplade Cirklotronen. Det finns några saker kvar att göra innan jag är nöjd. Det finns idag ingen bias till transistorerna så förstärkaren skulle gå i klass C. Bra för radiofrekvenser men kanske inte i en audioförstärkare. Det låter fruktansvärt illa. Så vad är då så bra med SUSY i Cirklokopplingar? Dom blir oerhört självjusterande och stabila! I en vanlig Cirklo kan man, om kylningen inte riktigt räcker till, få lite dc offset pga transistorernas egenskaper. Jag har fått nån volt i en tidig version. Det är inte så roligt. När jag petade på ingångsstegets transistorer så kund jag plötsligt få flera volt pga värmeskillnaden... Detta är HELT borta i de versioner med SUSY som jag provat. Jag fick mindre än 0,3 mV DC offset! Oavsätt vad jag gjorde. Tilloch med när jag satte lödkolven mot ena transistorn. Nästa fördel som jag kommer att visa mer av senare är DC koppling. Kondingar och bias kretsar är inget roligt. Bra då tar vi bort dom. Resten kan ni nog själva lista ut när ni läser Nelson Pass artikelar om SUSY. |
Edited by - Circlomanen on 2006/02/13 08:22:04 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 09:06:39
|
Spännande artiklar Jag sitter och sneglar på mina två ringkärnor 1200va/st kommer jag att få användning av dom?
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 09:40:59
|
Circlo: Jag tappade bort mig nånstans i mitten av denna tråd....återkommer efter ihärdiga studier. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 10:19:32
|
quote: Jag sitter och sneglar på mina två ringkärnor 1200va/st kommer jag att få användning av dom?
Vad är det för spänning på dom? Flytande nätdelar kräver separata trafos för varje kanal. En trafo med två sekundärer på säg 42 volt ger en kanal cirklotron på ca 100 - 150 watt i 8 ohm. Med 1200 VA st så blir ju nätdelen stabil! |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 10:30:19
|
tyvärr är det enkel sekundär på dom 25volt. Jag tänkte att dom kunde passa som sjåk |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 10:38:32
|
Jag lägger in en bild på en minimal nätdel. (för att skilja pojkarna från männen)
Observera polariteten och att detta är för en kanal. Jupp! EN KANAL.... Ca 100 Watt i 8 ohm. |
Edited by - Circlomanen on 2006/02/13 10:40:06 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 10:52:52
|
En strömåterkopplad kapacitansmultiplikator. Det behövs 4 st sådana för en stereoförstärkare. R3 kan behöva ändras för att få minst 7 volt (gärna 10) spänningsfall över kapacitansmultiplikatorn. |
Edited by - Circlomanen on 2006/02/13 10:54:37 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 10:57:53
|
quote: tyvärr är det enkel sekundär på dom 25volt.
Världens brutalaste subb-förstärkare för låga impedanser! Parallel kopplar du 8 st JBL2242H så blir nog allt bra! |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 14:57:36
|
Jag tänkte att mina ringkärnor går att använda istället för din Jonny Cash black and white bifila brutal trafo? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 16:40:05
|
En ringkärna med 2x115V primär kanske skulle gå att använda? Eller för den delen en med två likadana sekundärlindningar med ganska hög spänning, typ 2x50V eller så. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 17:25:02
|
Man måste alltså ha fyra trafosar för stereo? Det duger alltså inte med 2st 25 voltare? Kanske kan linda på lite för att få 28v? Det är 5mm tråd på sekundären! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 20:32:46
|
quote: En ringkärna med 2x115V primär kanske skulle gå att använda? Eller för den delen en med två likadana sekundärlindningar med ganska hög spänning, typ 2x50V eller så.
De flesta primärlindningar har olika DCR på de två delarna. Mät upp dem först. 2 X 50 volt sekundärer bör funka fint. det behövs ingen bifilär drossel till den vanliga två - tre stegs cirklotronen. quote: Man måste alltså ha fyra trafosar för stereo? Det duger alltså inte med 2st 25 voltare?
Det behövs 4 sekundärer för en tvåkanals cirklo. Det går att beställa trafosar med 4 sekundärer från tex Toroid i Växsjö. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 21:05:09
|
DEPLEATION-MODE. Så stavas frälsningen från bias ondo! Så stavas frälsningen från mycket problem inom hifi! Depleation mode är det som får mig att ligga sömnlös om nätterna och slänga mig fram och tillbaka i feberliknande tillstånd medans min hjärna svettas fram alla knäppa kretsar! Nja.... det kanske var lite väl teatraliskt och dramatiskt, men som vi snart skall se så har Depleation mode fetar sina ljusa sidor. Vad är då en depleation mode Fet? Det korta svaret är 2N2540. Det längre svaret är en Fet (transistor) som "vill" leda ström men måste begränsas med gaten mer negativ än source för att inte brinna upp. Elektronrör är depleation mode. J-Fetar är depleation mode. En skiss:
Lägg märke till att Gate är kopplad till jord och att man ställer biasen med ett motstånd mellan source och jord.
Kolla nu tillbaka på min SUSY Cirkloritning. Det sitter motstånd från source ned till utgången som skall vara vid 0.00 volt i kretsen. Hela förstärkaren är självjusterande och alla bias spänningar sätts av depleationmode fetarnas självbiasande egenskap (som är oerhört stabil). Detta kallar jag för smart! Jag är omåttligt stolt över denna smarta lösning. SUSY, Cirklo och inbyggd stabilitet och bias justering i konstruktionen. Allt föll plötsligt på plats för mig hemma hos Bernt en eftermiddag för nått år sedan när vi som vanligt pratar rör, j-fetar och hifi. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 21:13:32
|
THE MOTHER OF ALL DEPLEATION MODE!!! |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 21:35:20
|
Jag tar mig friheten lägga in en länk till en sida som hjälper till att förklara mer om Depletion mode (Sv Utarmningstyp).
http://computing-dictionary.thefreedictionary.com/depletion+mode
Kolla figuren på sidan. Depletion mode leder även när Ugs = 0.
Att utnyttja det till en fördel: BRAVO!! Jag hade nog inte klurat ut nåt sådant. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 21:39:23
|
Så för att knyta ihop allt hittills. Detta är en färdig förstärkarkrets. Endast R5 och R6 behöver anpassas till de matchade 2N2540 som sitter på ingången. Är R5 och R6 för stora så blir tomgångströmmen för hög och är de för små så distar förstärkaren. Den bör gå i ganska riklig klass A/B. Eventuellt så kan man parallella utgångstransistorerna för att kunna köra mer i klass A. 2 Ampere ström skulle inte vara fel. 500 mA är väl ett minimum. Den kommer att funka fint ned till kanske 10mA men låter mer och mer kliniskt och sterilt ju mindre ström man kör. Såklart distar den mer och mer oxå, å då är det huvudsakligen tredje tons dist som med alla balanserade kretsar.
Och nu mina damer och herrar: Tada!!!!!!!!
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 21:45:28
|
Är det nu jag ska beställa 50 st 2540 till |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 22:12:40
|
quote: Är det nu jag ska beställa 50 st 2540 till
Jag har faktiskt tänkt att beställa 50 st för eget bruk. Om det finns intresse för denna konstruktion här på forumet så kanske man skulle beställa fler. Gruppköp??
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 22:14:08
|
Nån som är intresserad av en Cirklotronisk Aleph X ???
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 22:24:19
|
Jag är intresserad av 2540! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/02/13 : 22:29:04
|
Klart man är intreserad,här kommer en kille o spottar ur sig scheman så att nelson själv blir blek av avund |
|
|
Topic |
|