HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HIFIFORUM CIRKLOTRON SKOLA..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/13 :  23:13:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det är väl egentligen ingen riktig äkta Cirklo Aleph X då det inte finns nån Aleph AC modulerad strömkälla i den. utan snarare en pushpull Cirklo inspererad av Alepharna.
Jag har byggt en sådanhär, men glömde idag att rita in kondingar mellan R14 och R15. De behövs för den termiska stabiliteten.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/14 :  01:25:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Allt föll plötsligt på plats för mig hemma hos Bernt en eftermiddag för nått år sedan när vi som vanligt pratar rör, j-fetar och hifi.
Kul att jag inte distraherade dig alltför mycket!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  10:01:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kul att jag inte distraherade dig alltför mycket!

Snarare inspererade mig!
Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  11:08:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Så en förförstärkare som jag vill bygga! Verkligen vill bygga! Jag tror att det kan vara nått särskilt med denna.
Ett förstärkande steg, DC kopplad in och utgång. Supersymmetrisk. TRIODER för er där ute som vet att det egentligen bara finns en aktiv komponent för ljud. (alla mina Fetar är egentligen kompromisser på ekonomins och bekvämlighetens altare)
Så här skall det se ut:

Kretsen uppdaterad pga miss. Kl 21:04

Edited by - Circlomanen on 2006/02/14 21:04:34
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/14 :  11:21:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Spolar på 100 H?!!..är det gaffeltruck som behövs för sådana tingestar?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2006/02/14 :  11:42:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Behövs knappast några gaffeltruckar för att lyfta 100H-drosslar.
Jag har ett gäng 150H drosslar hemma och de är inte alls stora, mindre än nättrafon i en pytteliten transistorradio t.ex.
Hade det handlat omm 100H och några ampere så vore det gaffeltrucksize, men i rörsammanhang jobbar man med milliampere och då minskar den fysiska storleken motsvarande också.

När vi ändå är inne på rör och lindade komponenter, hur vore det med ett ingångssteg baserat på en (1) triod och en interstagetrafo med fasdelande utgång, typ LL1660?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/14 :  11:48:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
oki-doki

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/02/14 :  13:51:13  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Vad får ett sådant rörsteg för data?
Gain, utimpedans?

Kan det driva ett par hörlurar? Om inte, kan man välja annat rör som klarar?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:10:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
När vi ändå är inne på rör och lindade komponenter, hur vore det med ett ingångssteg baserat på en (1) triod och en interstagetrafo med fasdelande utgång, typ LL1660?

Varför trafo ???
Det går utmärkt att köra med ECC86 ? tror jag att det heter, i en liten svag Cirklo på ca 30 - 50 Watt. det skulle gå att köra med tex ECC88 i en 300 watt version! Det ända är om rörer av någon anledning krånglar eller man råkar putta till det så det glappar i nån sekund. Man skulle då antagligen kunna få full matarspänning på utgången och i värsta fall ett par blåsta utgångstrissor och talspolar...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:23:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Detta är ju en enkel och ruskigt intressant variation.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:31:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad får ett sådant rörsteg för data?
Gain, utimpedans?

Kan det driva ett par hörlurar? Om inte, kan man välja annat rör som klarar?

Den förförstärkarkretsen borde få några hundra ohms utgångsimpedans. Gain sätter du med motstånden, minus lite förluster. Jag skulle tro att med de värden som visas så får du ca 3 - 4 X gain. Det går nog att driva lurar med riktigt hög impedans, men inga 600 ohms lurar.
Det är ju enkelt att parallella 3-4 st ECC88 eller E182CC. Då kan man ju köra 40 mA genom varje halva av kretsen. Då är det inga problem att driva hörlurar.
Med tolv st PL509 (heter dom väl?) så kan man lätt och ledigt driva ett par högtalare till rejäla nivåer.
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:38:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Man skulle då antagligen kunna få full matarspänning på utgången och i värsta fall ett par blåsta utgångstrissor och talspolar...

...och du frågar "varför trafo?" !!

Helbalanserat i all ära, själv är jag mer böjd åt kretsar som jobbar helt i SE men vare sig det är helrör eller hybridkretsar så inbillar jag mig att SE-drivsteg med transformatorsplitter kan vara en höjdare.
Lite andratonsdist sägs ju liva upp!

Fast nu surrade jag visst iväg lite från trådens tema.

Edit: ECC86 är förvisso roliga djur efetrsom de lite av naturen passar ihop med transistorkretsar, dock tål de inte många mA så jag är tveksam till att de är så värst lämpade att driva mosfetar som sitter i en förstärkande koppling. Driva sourceföljare bör de dock klara, men det blir inga våldsamma uteffekter pga det begränsade spänningssvinget.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/02/14 21:42:27
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:47:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Dax att visa motsatsen till de enkla trevliga triod baserade Cirklotronerna.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:52:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Edit: ECC86 är förvisso roliga djur efetrsom de lite av naturen passar ihop med transistorkretsar, dock tål de inte många mA så jag är tveksam till att de är så värst lämpade att driva mosfetar som sitter i en förstärkande koppling.

Min nuvarande Cirklo har två st 2SK170BL som ger ca 2 mA var. De driver i sin tur 4 st IRF9530. (2 st IRF9530 för varje J-Fet)
Det verkar vara undre gränsen men det funkar bra. Tänk på att det sitter i en återkopplingslinga som tvingar fram önskvärt beteende.
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:35:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
en återkopplingslinga som tvingar fram önskvärt beteende.

Huu, som triodpundare får jag något mörkt i blicken när jag läser sånt där!

Fast visst, funkar det så funkar det och ingen kan säga nåt annat.
Dock hade jag gärna sett en nolla bakom tvåan när det gäller drivstegens tomgångsström, i rörsammanhang är det allmänt vedertaget att saftiga drivsteg är gynsammt för ljudet och jag ser inga skäl till att nåt annat skulle gälla mosfetar.

Hoppas jag inte är besvärlig när jag kommer med synpunkter, mitt syfte är förstås att komma med andra infallsvinklar på vissa detaljer och inte att klanka ner på Circlos tankegångar och konstruktioner.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:43:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Dock hade jag gärna sett en nolla bakom tvåan när det gäller drivstegens tomgångsström, i rörsammanhang är det allmänt vedertaget att saftiga drivsteg är gynsammt för ljudet och jag ser inga skäl till att nåt annat skulle gälla mosfetar.

Nejrå! MASSOR AV ÅTERKOPPLING!!!!

Skämt åsido. Jag håller med dig. Det är en anledning till att jag vill ha 2N2540. Det är lättare att få lite ström genom dem.
Jag skulle tro att med 30 mA i ingångsteget så blir allt så mycket smarrigare.
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:46:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det vi egentligen bör göra är att tvinga nån att uppfinna en JFET som klarar minst 10A, 100V och 125W, gärna med pytteliten ingångskapacitans.
Den dag jag får tag några såna ska jag bygga en förstärkare med en trissa, tre motstånd och en konding per kanal...
Det ska jag förresten göra ändå fast med dubbla antalet kondingar och några extra motstånd till biasen, då ska det gå med en vanlig mosfet.
Tänk en halv SoZ...

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:30:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
en JFET som klarar minst 10A, 100V och 125W, gärna med pytteliten ingångskapacitans

Detta är hårdporr! Dröm transistorn.
Glöm inte bort att den skall ha triod karaktär på överföringskurvorna.
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:49:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mhm.
Triodkaraktär vore ju nåt... En definierad förstärkning och lågt inre motstånd... Två motstånd och en bifilärlindad utgångstrafo med luftgap = klart!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/15 :  07:10:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Två motstånd och en bifilärlindad utgångstrafo med luftgap = klart!

Enkelhet är bra! Snacka om den enklaste förstärkaren i världhistorien. Men den går att göra enklare. Transformatorn med spännings"förstärkning" och rätt DCR på primären kopplas mellan source och jord, så trafons DCR ställer bias. Då behövs bara en J-Fet, en trafo och ett motstånd!
Fuling, man skall inte slösa på komponenter. Lättja och omåttfullhet är synder!!!!

Edited by - Circlomanen on 2006/02/15 07:18:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/15 :  07:32:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Då jag är en ganska balanserad person så hade detta varit mitt alternativ på enkel förstärkare med dröm j-fetar.

Edited by - Circlomanen on 2006/02/15 07:34:52
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2006/02/15 :  11:38:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
...fast stepuptrafos brukar inte vara någon höjdare tyvärr...

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/16 :  08:10:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Kolla in Susan Parkers Zeus amp. Där har du all spänningsförstärkning gjord med en trafo. Tricket är väl att driva dem från en så lågimpedantiv källa som möjligt.

Har faktisk haft funderingar på att bygga nått sånt med Lovoltech fetar.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000