HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stereobild.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/09 :  21:26:24  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag har märkt att röster ofta ligger lite till höger i stereobilden. Jag har trot att det är på grund av mitt system. jag har bytt höger och vänster högtaler. men den är samma sak. Nu har jag också flyttat. men jag har märkt att röster ofta(långtifrån alltid) ligger lite åt höger.
NU funderar jag på om det är en tradtion att man ofta lägger sågare åt höger?
eller så lyssnar jag kanske för mycket på borgerlig musik.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/09 :  21:31:27  Show Profile Send mayro a Private Message
det är med all säkerhet högtalarnas placering eftersom det är lika då du skiftar... Så prova flytta högtalaren på höger sida fram eller bak.. Men håll dig till ena högtalaren enbart så det inte blir tillvimsat mer än då du började bara..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2006/02/09 :  21:32:24  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Har du växlat plats på högtalarna eller har du växlat utgångarna på
din förstärkare? Kan vara nivåskillnad i utgångarna som orsaken, så
prova att skicka höger signal till vänster högtalare och vice versa :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/09 :  21:33:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du kanske har olika hörsel på höger och vänster öra.

Om du inte tidigare använt måttstock/måttband för uppställningen är det dags NU att göra det. Mät in på cm så att det blir rätt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/09 :  21:57:28  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag ska mäta mäta upp nån gång. Anledningen attt jag inte tror att det är högtalare och plsering är att jag alltid vad jag kan minnas har haft det så. just nu är det svårt att säga eftersom min pot är ganska ojämn.

Det är möljigt att jag höt bättre på höger öra.

Appro på det så har jag för mig att jag läste nånstans att vi är höger eller vänster örade..

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/02/09 :  22:40:53  Show Profile Send ljud a Private Message
jag tror också, tyvärr, att alla som repat med ett band eller gått på rockkonserter, har fått en viss hörselnedsättning. Sittter själv och ljudlägger film om dagarna och undrade länge varför rösterna alltid kändes som de var "pannade" till vänster, i mitt fall. Det som gör en röst tydlig ligger i området runt 3.6-5 kHz. Skrammliga cymbaler, Stockholms, vidriga, tunnelbanegnissel och tex. vanligt restaurang-sorl, har också sina peakar i dessa frekvenser. Saker vi hör, alldeles, för ofta och för högt. Dessa ljud, i synnerhet cymbaler som har mycket transienter, leder till en del hörsel skador på, ibland, det ena örat. Det är i alla fall min teori. Öronproppar är mycket bra för hifi-öron. Inte framför stereon kanske...

Mvh Fredrik
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/09 :  22:51:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja men de ä la bara att skifta högtalarkablarna eller signalkalarna för å se vad som händer?

Alltså koppla högerhögtalare från förstärkarens vänsterkanal...eller motsvarande grej på signalkabeln melllan ljudkälla å förstärkare...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/09 22:53:22
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/09 :  22:53:14  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag spräckte en trumhinna när jag var yngre men. Jag har annars inte märkt av det. det var nog vänster.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/09 :  23:02:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett snabbt test som du kan göra är att vända dig om så du står med ryggen emot.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/09 :  23:20:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Här hemma påverkar mitt möblemang att ljudet verkar ligga åt ena hållet.. vid finlyssning kan man lätt flytta över lite kuddar från soffan till motsatt sida. Det fixar biffen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/09 :  23:32:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Dämpa första reflektionspunkterna då ordnar det sig säkert Jag förutsätter att du har en symmetrisk uppställning i rummet, alltså inga öppningar eller liknande på en viss sida vid högtalarna, eller fönster för den delen.

Olika uppbyggnad av de två sidoväggarna kan göra att du hör ljudet från ena högtalaren förstärks av det reflekterade ljudet, medans ljudet från den andra högtalaren passerar igenom/absorberas i väggen.

Själv hade jag lite problem med det här. Du kan enkelt justera detta genom att öka ljudnivån på den ena kanalen och höra hur centrumpunkten skiftar. Har man inte inställningar för ljudnivå fungerar balance. Fast helst så bör man behandla väggen på ett lämpligt sätt, absorbera eller diffusera så att "icke direktljudet" blir mer i nivå kanalerna emellan.

Man kan förstås enkelt bekräfta "fenomenet" med en ljudtrycksmätare.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/02/09 23:34:18
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/10 :  05:35:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Innan man talar om hörselskador så kan man väl reka de "vanligaste" problemen först:

Reflexerna - förslagsvis som Euphonic föreslår.
Volympot eller nivåskillnader via maskinparken.
Eller som Vemsom säger - möblemanget?


Har själv en anläggning som kan dra svagt åt höger på vissa inspelningar. Har ej provat, men tror det beror på att en dörröppning tar större delen av höger högt. första reflex. Samt att just innanför den vänstra högt. står racket med apparaturen, i jämnhöjd till fronbaffeln. Har inte orkat flytta om för att prova. Vol.pot och utnivå är ok dock.

M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/10 :  06:46:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har en öppning åt vänster där hemma som ibland ställer till med bekymmer. Men då handlar det mer om att bredden inte blir lika.

Jag har aldrig haft bekymmer med att röster eller annat som åker över.
Däremot så är mitt ena öra inte lika skarpt på att plocka upp mikrodetaljer. Därför tipset om att vända sig om. Det är liksom det lättaste man kan göra

Skulle det då vara så att man fortfarande tycker att det lutar åt samma håll då får man kolla så att sakerna står rätt uppställda. Man kan prova att flytta närmare för då påverkas man inte lika mycket av reflektioner. Köra med mer toe in osv osv


*edit*

Det kan vara så att dina högtalare sprider på ett speciellt sätt så att man måste ha huvudet precis rätt. Det fenomenet upplevdes tex på Focal 1007 Be när högtalaren hade kraftig invinkling.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/02/10 06:48:45
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/02/10 :  08:19:54  Show Profile Send David A a Private Message
Intressant fenomen, som jag också grubblat lite på. I mitt fall så är det vänster som jag tycker rösterna oftast vill "vrida" sig lite mot i dom flesta inspelningar. Detta vet jag dock är lite av ett hjärnspöke.
Trots att jag hör identiskt på båda öronen, så är jag mycket känsligare för fasfel eller placeringar åt vänster. Jag stör mig helt enkelt mer på det. Jag uppfattar skillnaden på samma sätt åt höger, men stör mig inte på det. Överhuvudtaget så har jag nojja på små förändringar i fokus överallt i ljudbilden. Därför har jag även alltid haft svårt för högtalare som inte kan hålla ihop fokus till 100%.
Vänster eller högerörad? Ja det kan det mycket väl ligga något i. Vilket öra används när ni pratar i telefon?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/10 :  08:56:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Högtalarplacering är viktig både då det gäller reflexioner fasskillnader och frekvensgångsskillnader som man garanterat får i vanliga lätt osymmetriska vardagsrumsplaceringar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/10 :  09:25:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Flera råd här är viktiga att följa för att du skall bli av med problemet. Först måste du dock mäta så att de står exakt lika avstånd från lyssningspositionen. Det är viktigt att mäta noga, milimetrar kan skapa en sned ljudbild. Mät inte från väggen utan alltid från lyssningspositionen. Snöre eller måttband spelar inte så stor roll.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/02/10 :  09:28:45  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Prova sedan att rengöra alla kontaktytor. Kan fungera. :-)

Snoogens
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2006/02/10 :  09:33:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har samma fenomen hemma. Jag vet inte om jag har sämre hörsel på vänster öra. I mitt jobb så pratar jag extremt mycket i telefon. (Tele kille) och då använder jag vänster öra till det. Kan det vara en arbetsskada? Har även provat byta telefonöra. Men det är stört omöjligt, men är så inmatad med vänster öra....
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/10 :  16:58:35  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Samma här, tror jag. Ljudet lite mer till vänster. Men det är ju rätt lätt att kolla om det är fel på öronen:
Ta en pekpinne, en kompis och gå ut på fotbollsplanen. Blunda och be kompisen gå lite fram och tillbaka, stanna och så be dig peka på honom med pekpinnen. Pekar du konsekvent lite till vänster om honom har du problem, annars är det rumsakustiken. Fast leta upp en bra kompis införstådd med din hobby, risk att man blir riktigt ordentligt idiotförklarad annars...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/10 :  17:01:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

dags att ta fram hifi-snöret boys

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/10 :  19:10:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Människan är inte symetrisk och inte hörseln heller. De flesta som gjort lumpen på den tiden när man inte hade hörselkåpor brukar få en hörselskada på höger öra, den skadan kan dyka upp ganska sent i livet. 20, 30 år senare kan man känna av den men framför allt så drabbas alla av en kontinuerlig hörsel-nedsättning. För min egen del så verkar det som om mitt ena öra har en annan karaktäristik, ett som är smalare. Det här påverkar inte mitt hörande vid normal musiklyssning, inte änns med hörlura. Jag föreslår att ni kollar hörseln med monoljud genom ett par hörlurar. Det är viktigt att man har något slags symetri på vardera sidan om högtalarna och att högtalarna har rätta vinkeln mot sweetspoot och det gäller speciellt diskanten.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/02/11 :  10:28:19  Show Profile Send pak a Private Message
jag har också lite problem med högerljud.samma problem i olika rum oavsett kabelflyttning,högtalar byte-elektronikbyte mm.bra hörsel-förutom tinnitus då,som verkar göra att man blir superkänslig för fasfel mm.det är så irriterande att lyssna på nåt som inte låter "rätt" eller vad man ska kalla det.många säger att det låter riktigt bra medan jag säger nja.det fixade sig delvis med att flytta isär högtalarna mer i mitt rum-blev bättre men inte perfekt-skitjobbigt att hela tiden störa sig över såna saker som icke centrerad sångare osv.
det är säkert rumsrelaterat för att det ändrar sig lite beroende på milimetrar hit eller dit men det är fruktansvärt irriterande då det finns lite begränsningar med placeringar osv i rum som ska funka även till annat.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/11 :  21:48:18  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag har inte hunnir mäta upp rummdet än. Jag har flyttat nyss. Däremot har jag bra förutsätningar att få bra rums symetri men destu värre är det med stående vågor. Jag ska också byta min potentiometer till en stegad och skaffa lite diffusorer.
PÅ mönstringen så testade jag min hörsel och enligt dom var den "perfekt".

tack för alla tips(nu har lite att göra.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/02/11 :  21:55:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Lyssna inte på all hifi-hokus-pokus ovan...jag tror helt klart att du borde lyssna på vänstermusik. "Svensk progg" på CD är en god start, mycket kul att lyssna på. Blire för mycket vänster, skiftar du bara högtalarkablarna tills det känns bättre...lycka till

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/02/11 21:57:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000