HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vibrationer orsakade av vissa skivor i CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:25:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tänkte höra om någon har en bra förklaring till varför kombinationer av vissa CD-skivor och enbart vissa spår på dessa skivor förmår vissa spelare att vibrera när dessa spår spelas.

Jag har en skiva som vibrerar, och på den ett spår (spår 1) och spelaren vibrerar rejält. Varför?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/02/10 21:27:18

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:33:59  Show Profile Send mayro a Private Message

Kan bero på att skivan ej centrerar riktigt...Det är väl det troligaste.. Prova att karva ut lite kanter i innerhålet så den ev ramlar mer ner eller i själva driven... Kan fungera...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:37:21  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jonas, problemet ligger i att skivan inte är plan, när jag först fick hem nya rammstein skivan så fick jag samma problem, jag bytte ut den och då var problemet borta.




[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:38:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Mayro: Men borde inte skivan då vibrera oberoende spår man spelar?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/02/10 21:39:04
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:38:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Snoop: Det kunde kanske förklara saken bättre, att ytterkanten är böjd någonstans, får sätta skivan under luppen

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:40:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja man tycker det, men kan de va så att bara en ytterst liten del av skivan inte är plan, jag hade problemet som värst på spår 2 sen efter låt 5 tror jag det var, då var det inga problem alls.

Så 1-5 på den skivan var fel på resten fungerade bra, kan inet se vad det kan vara för annat problem, vilket fall som hellst så fick jag en ny skiva och nu har jag inga problem med det.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/10 21:41:10
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/10 :  21:48:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Första spåret är innerst o då får spelaren spinna som värst. Om skivan är plan är lätt kollat , har du ett skjutmått så kan du även kolla rundheten

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/11 :  00:57:33  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro: Men borde inte skivan då vibrera oberoende spår man spelar?


JohanB har redan svarat dig.... Det är som med bildäck vid obalans.. det kommer vid lite mer fart....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/02/11 :  02:16:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hälper om man svarvar dom .... kolla Svalander

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/02/11 :  10:00:46  Show Profile Send pak a Private Message
jag har några stockfishskivor som beter sig underligt i min spelare.
de liksom "gnisslar" i olika nivå vid olika låtar-konstigt.nån mer som hört det?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/02/11 :  10:07:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har fått reda på att vissa skivor är tunnare än andra i mitten och där för gnisslar de ett knep att laga detta är att tejpa runt centrumhålet så skall man uppnå rätt tjocklek.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/02/11 :  12:33:47  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Mayro: Men borde inte skivan då vibrera oberoende spår man spelar?


Musik CD skivan snurrar medurs, läses innifrån och ut och olika fort, beroende på var på skivan spåret finns. Läshastigheten är konstant och skivan måste därför snurra långsammare desto längre ut på skivan spåret ligger. Denna princip kallas CLV eller "Constant Linear Velocity".
Rotationshastigheten är ca 500 rpm på innerspår till 180 rpm på ytterspår.
rpm (revolutions per minute)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/02/11 :  15:03:11  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hade exakt samma problem med min spelare. Bytte den nu fungerar alla skivor perfekt, alltså kan det vara fel på transporten.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/11 :  16:37:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Chansen att det skulle vara fel på spelaren räknar jag som obefintlig eftersom det är en och bara en skiva där problemet uppstår och som jag sa spår 1

Tack för alla svaren, jag skulle bara kommit på det här förra veckan och vetat att Svalander hade svarven på mässan och kanske fått en "gratisfix"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/02/12 :  10:34:02  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jag hade problem med spår 1-5, sedan blev allt bra......
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000