HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall man ha på bakväggen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/10 :  14:39:50  Show Profile Send jaejin a Private Message
Vad är att rekommendera att ha på bakvägg??.
Är det dämpning/absorberande eller diffusering??
Funderar på att ha något designsnyggt som man kan ställa dit när man lyssnar och ta bort när man ej finlyssnar.

Jag har en soffa att sitta och man kan ju ställa den 10centimete ifrån bakvägg och då har man möjlighet att dölja den bakom.

Kom gärna med förslag och tips om vad som kan vara lämpligt.
Hur stor yta handlar det om att man skall ha bakom sig för att det skall göra skillnad??

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/10 :  14:47:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
ÄR det väggen bakom DIG du menar eller väggen bakom HÖGTALARNA ?
Tolkar det som den bakom dig,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/10 :  14:51:56  Show Profile Send jaejin a Private Message
japp det är väggen bakom lyssningsposition som jag frågar efter.
jag har dipoler så jag vet ej om det spelar någon roll utifall man skall dämpa/diffusera annorlunda vad gäller just bakom lyssningsposition. ( nu är frågan ställd bara till just bakom lyssningsposition)
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:01:49  Show Profile Send Nitram a Private Message
Tror definitivt på diffusering... testa och kasta upp ett gäng kuddar bakom dig så får du se... du kanske gillar dämpat.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:18:13  Show Profile Send jaejin a Private Message
Nitram: vad skulle du föreslå?? Har ju sett att du har gjort snygga lösningar fast ändå att det ser ut som ett hem. Är det nödvändigt tror ni att behöva anlita tex svanå som proffesionellt håller på med diffusering eller finns det enklare som medel som en annan kan göra i ordning??

Har flyttat till en ny lägenhet då jag har försökt ställa upp saker symmetriskt och man kunde ju börja med att få till bakom lyssningspositionen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:20:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Diffusering bakom lyssningsposition är en höjdare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:26:34  Show Profile Send jaejin a Private Message
Antar att det är att föredra att ha luft bakom men då är frågan hur långt fritt bakom måste man ha för att inte behöva diffusera.eller behöver man alltid göra det?
bokhyllor med böcker är ju ett klassiskt tips med det är inte praktiskt för mitt fall.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:32:06  Show Profile Send svejk a Private Message
Har några Svanå golden horn. Funkar utmärkt ljudbilden "ställer sig bättre i rummet " kolla mitt system 6-7 00 kr styck


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:39:48  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Nitram: vad skulle du föreslå??

Letar fortfarande efter nåt estetiskt och prismässigt rimligt... soon in a bildtråd near you!

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:44:48  Show Profile Send jaejin a Private Message
Svejk: ta det inte som kritik utan det är mer en undran. hur kommer det sig att du ej har dem direkt bakom lyssningsposition?? utan du har en tavla. eller är det inte så noga vad gäller just det?.

vad för effekt tycker du att du uppnår med dessa?? dock är jag ganska skeptiskt till utseendet på dessa. tala inte om vad sambo skulle säga. hon satte foten ner igår när jag kom hem med två basabsorbenter ni skulle sett minen ...haha

Edited by - jaejin on 2006/02/10 15:45:41
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/10 :  15:49:35  Show Profile Send jaejin a Private Message
Måste ju säga att det finns ju en viss rädsla att göra fel så att säga.
Genom att tex dämpa bort sådant som även gör bra saker för ljudet och inet enbart det som är dåligt. kan man diffusera felaktigt?? antar att man kan det eftersom produkter som sälj är matematiskt uträknat. men i det stora hela så att säga.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/10 :  20:22:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Samma regel gäller både vid diffusering o dämpning , Ta inte allt på ett par få frekvenser. Utan sprid ut det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/10 :  22:24:14  Show Profile Send svejk a Private Message

Svejk: ta det inte som kritik utan det är mer en undran. hur kommer det sig att du ej har dem direkt bakom lyssningsposition?? utan du har en tavla. eller är det inte så noga vad gäller just det?.

Vet att det skulle bli lite bättre om jag flyttade ner ett par diffusorer lite, hade andra högtalare när dom hängdes upp.Det är svårt när det gäller akustik och boende. Det blir kompromisser och lite halvmesyre. Dagens inredningstrend med mycket kala ytor minimalistiskt och symetriskt är skräck för väldjud.

Men några tumregler (stämmer inte jämt) är dämpa bakom högtalare diffusera och dämpa sidovägg diffusera bakvägg. Det syns kanske inte på bilder men jag har absorbenter infällda i bokhyllan elementet är absorberat. Har försökt gömma en del grejer. Men som sagt kompromisslöst blir det först när rummet optimeras från start och det är inte mitt. Men dom 3-4 tusingar jag lagt på begagnade Svanå pryttlar och lite hemgjort har gett bra betalt i ljudkvalitet . Dom slantárna lagda på bättre kablage eller andra tweak hade gett en bråkdel. En länk


http://www.diffusor.com/allmant.htm


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/02/11 :  18:29:13  Show Profile Send ninja a Private Message
http://www.decorative-art-services.co.uk/ och klicka sedan på ACOUSTIC ART PANELS.


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000