HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem har köpt...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/13 :  10:56:38  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Pac: Vad betyder "storsvulstigt"?

Var det i det här rummet du lyssnade?


Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/02/13 11:01:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:18:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Var det i det här rummet du lyssnade?

Japp och det var den killen som demonstrerade.


quote:
Pac: Vad betyder "storsvulstigt"?


Bumligt i basen, ja det var en ordentlig höjning långt in i mellanregistret. Mansröster lät som om de hade körts genom radio-filtret som Mix megapol använder. Det var lika illa med kvinnoröster, sopran lät som en alt.
Den högtalaren som lät absolut bäst var den lilla golvstående som står längst till höger i bild.

Jag tror nog att det mesta av problemet låg i hur de ställt högtalarna. Men det var himla synd att de inte fick till det bättre.
Jag hade stora förväntningar efter vad jag läst om dem. Det hålls väldigt högt av HiFi-pressen i bland annat USA.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:36:34  Show Profile Send Per100 a Private Message
Förstår inte varför en tillverkare som vill visa upp sin bästa sida på en mässa demar med ett par helt oinspelade högtalare
(framgår av Artsounds hemsida där demoexen från CES nu säljs ut).
Samma fenomen såg vi nyligen i Malmömässan med Wilson Audio sofia. Den var helt oinspelad (jag frågade Ludwig) och i mitt tycke lät diskanten påträngande.
La folia presterar i ett rum på 15m2 en av de bästa basarna jag någonsin hört i hemma miljö.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:49:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Silverline verkar inte direkt prioritera rak frekvensgång om man kan dra några slutstatser av de här mätningarna.

http://www.soundstagemagazine.com/measurements/silverline_sonatina_iii/

http://www.soundstagemagazine.com/measurements/silverline_bolero/

http://www.soundstagemagazine.com/measurements/silverline_panatella_ii/

men dom kan ju vara bra ändå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:50:44  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag gissar att det var den lilla nya burken som i huvudsak visades då dom andra redan tidigare setts av hifikretsarna.. Så prioritering på dom större va nog inte a och o troligen...inte vad man kan utläsa på nätet efter mässan i alla fall..

Och den lilla fick väl kanonkritik av det jag läst på nätet..

Lafolian behöver jag inte kommentera då jag så väl vet vad den gör rätt uppställd med rätt elektronik...

Att den stora bumlar som den står finner jag normalt.... Ställ ett par fullrange Wilsonburkar så där så ska dom nog lätt anses som årets flopp...


Synd du inte tog lite bilder av denna lilla burk Pac.. Den är troligen ju en liten fin högis till små rum där man inte kan av olika skäl ha större burkar.samt otroligt billig också ..För på nätet så ser man ju att dom presterade bra över sin storlek.. Sådant kunde nog folk här haft glädje av att läsa om då inte alla kan köpa statment o wilson von Sweikert osv..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/13 :  12:58:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för svaret PAC. Jag har hört La Folia låta slankt också. Den kräver labbande med placering och rätt kringutrustning, men när det blir rätt låter den fint.

Grandeur har jag inte hört än, men med den placeringen som syns på bilden tror jag att det blir helt galet.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  14:44:35  Show Profile Send mayro a Private Message


eftersom Jeppe72 lurade ut vem köparen är så får man väl erkänna sin skuld här...

Den rackaren lurade mig att försäga mig i tel Detta då jag råkade nämna att mina warfedale inte låter så bra.. Tänkte mig inte för där...det "bara ramlade" ur mig..

Då lades 2+2 ihop och han förstog vem den skyldiga är till köp av Grandeur II...

Så pac. Då dom är på plats och lirar är du välkommen att besöka mig för lyssning under bättre förhållanden...Men det är en del inspelande att göra då dom kommer. Och är dom som lafolia var och är i inspelningen så kommer det ta ett tag innan dom är spelklara för bedömmningar. Och dessutom kommer det ta tid innan jag har ens kablar att spela med i rätt nivå eftersom allt nu är sålt snart till sista snutten.

Jag var nöjd med lafolia så då tillfälle gavs så blev det till att skrapa lite till i "matkassan".sälja lite extra bilgrejor osv..och gå ett steg till uppåt..Och stannar självklart inom Silverline familjen Så detta blir spännande


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/02/13 :  15:05:23  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jasså Mayro, uppdatering igen

Vem köpte dina La Folia? Eller dom hamnar kanske i köket?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  15:32:59  Show Profile Send mayro a Private Message

Vem som köpt dom får den personen själv avslöja...

Jag hade räknat med att uppgradera framöver.absolut inte redan nu.. Men nu blev det brådis då priserna är så nersatta som dom är på dessa show/demoex...

Så detta kom ett år före jag räknat med det tyvärr... Hade räknat med att göra klart den befintliga anläggningen.. Men men. tillfället gör tjuven. Så det blev hektiskt ett tag.. Ville inte heller alla skulle veta om bytet innan allt var klart ...

nu är det ända problemet ångesten för inspelningen.. och hur i helskotta jag skall orka få in dom i huset här...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/02/13 :  15:39:29  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
nu är det ända problemet ångesten för inspelningen..


Tur att du hjälpt mig med det en del redan under flera hundra timmar. Precis lagom mycket för att de skall gå ifrån att låta olyssningsbara till ett par riktigt bra högtalre.

Det är så praktiskt med folk som hjälper en att spela in högtalare.

Det är alltså jag som är den nye ägaren
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:01:48  Show Profile Send mayro a Private Message

Per100

Det borde vara lag på grundinspelning av högisar innan leverans...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/02/13 :  16:36:18  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
nu är det ända problemet ångesten för inspelningen.. och hur i helskotta jag skall orka få in dom i huset här...

Ähh, dom "lille-puttarna" orkar du väl..?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/13 :  18:30:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Kul med dina nya högtalare Mayro. Grattis!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  18:51:07  Show Profile Send mayro a Private Message


Tack Pac. Du är som sagt välkommen då dom är klara med lite inspelning o runtomkringgrejor.. tyvärr tar det en stund troligen...


Muse.
Du kan komma ner o hjälpa mig Så tittar jag på...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/02/13 :  20:59:22  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Det var som fasen, Mayro! Stort grattis!

Även om jag personligen tycker Grandeur är fula som stryk...

Grattis även till Per100! Nu kan man ju få tillfälle att lyssna på LaFolia på lite närmre avstånd!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/02/14 :  08:46:53  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Nu kan man ju få tillfälle att lyssna på LaFolia på lite närmre avstånd!
Ja!

Har precis ställt upp dem , ca 85cm från bakvägg i ett 24m2 rum och det funkar redan väldigt bra. Givetvis inte i närheten av samma släggbaskontroll med en 50W Lavardin IT som med 200W Forbidden City Calaf integrerade. Men Lavardins goda egenskaper kommer till sin fulla rätt med dessa högtalare.

Angående högtalarkablar. Har idag ett par enklare lånade kopparkablar och nu
skall det letas nya högtalarkablar. Får förhoppningsvis snart möjlighet att testa ett par monofilament från nordost. Jag gillar även transparents bättre kablar från nivå super MM och uppåt. Transparent visade sig funka väldigt bra tidigare med högupplösta berylliumelement och Lavardin. Dock vill jag ha mer luftighet/upplösning i diskanten än vad super erbjuder. La folia har Dynaudio Esotar diskanten, vilket också tillhör det mer högupplösta släktet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:17:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Ja.. du har en hel del inspelande kvar också.. En hel del.. Dom är endast lite halft grundinspelade.. Så det kommer med tid bli mer förändringar att vinna..

Ska inte gå in på inspelningstider osv då så många anser det sker över natten i prinsip.. Men läs noga vad tillverkaren skriver i manualen Per100 så inser du vad som är kvar.. Dom har inte många hundra timmar egentligen spelat totalt ens nu.. jag har ju saknat stärkare osv större tiden...... Så du har en resa kvar framför dig...

fantastiskt är att det går att lira i ditt rum en fullrangeburk.... fast du har betongväggar osv... Tar med min stärkare vid tillfälle o kommer ner o provar hos dig Skulle vara skoj...

Själv är väntans tider det som råder igen här..känns som ett liv passerat utan musik nu nästan.. och detta den årstiden då musiken betyder som mest i mörkret

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:21:37  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Själv är väntans tider det som råder igen här..känns som ett liv passerat utan musik nu nästan.. och detta den årstiden då musiken betyder som mest i mörkret


Trista tider, men har du fått något ungefärligt datum
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  18:14:05  Show Profile Send mayro a Private Message


nope... inte ännu eftersom jag just sänt handpengen för dom.. Så den kom väl fram igår tror jag... Så nu kommer väl en leveranstid snart..

hoppas dom kommer rätt fort så lidandet kan börja snarast....Hmm Jag har spenderat i det närmaste nu ett trekvarts år med inspelande.. phuuuuu.... ska aldrig byta grejor igen tror jag...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:37:39  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
ska aldrig byta grejor igen tror jag...
Yeah Right!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000