HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nästa budget dvd att moddas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:06:07  Show Profile Send Snoop a Private Message
Startar denna tråden så folk kan komma med förslag på vilken budget dvd som kan vara intressant att modda.

Här kommer några förslag från min sida.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75270

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74463

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=78218

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=25414

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12282

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=25424

Ett litet urval, någon som vågar ge sig på en yxmodd

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:27:02  Show Profile
Varför modda på det som är absolut billigast? Gå upp ett par hundralappar till tex en Pioneer 380 som är helt okej redan som orginal. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30640

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:28:32  Show Profile Send Snoop a Private Message
ja det är ju ett alternativ den med

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:11:23  Show Profile Send mayro a Private Message
pioneer det namnet ser aldeles för seriöst ut.. Ska man modda så ska det vara på något som har löjets skimmer äver sig..

Som Denver tex...

edit
Denna ser bra ut.. Stor låda som har plats för mycket vibbdämpande.. Säkert lättarbetad också genom gott om plats...Stor display och tydliga knappar o rätt pris..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12282

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/14 23:15:06
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:18:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Håller med Martin. Varför ha strössel på hundskit? (ursäkta liknelsen)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:22:34  Show Profile Send mayro a Private Message


Av samma skäl man bygger en egen högis eller absorbent eller stärkare Eller hur...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:52:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det där sa mig inte ett jota Tobbe :)

Eller menade du att man kanske borde modda en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31754
Sätta in silver-kondensatorer och bandspolar i dem? WBT-kontakter gör säkert susen ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:56:30  Show Profile Send mayro a Private Message

stabilisera lådan och dom kan säkerligen bli klart skoj högisar.. vem vet....

Men men.. här talar i alla fall jag inte om dyra moddar. Jag talar om billiga bortplockanden av saker och dämpningar osv.. Ev max lite bättre RCA kontakter...Sedan lira o haft kul under tiden för en kostnad som jag personligen bränner på nån timme max på en pub då man går ut...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/14 23:58:42
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  00:01:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det har du rätt i iofs.
Men om man vill ha en spelare att spara. Och inte bara kasta ut pengarna för att det är skoj att modda. Så kan man kanske få både ock genom att lägga ner lite mer pengar på den och göra ett ordentligt jobb som man kan ha glädje av längre.

Se på Bernts modd. Den skulle också varit skoj att se vart den kunde kommit med en ännu dyrare spelare. Den var också tänkt som en modd av en billig spelare. Vilket det var. Även om priset mångdubblas gäntemot dessa spelare vi talar om nu.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  00:13:20  Show Profile Send mayro a Private Message
hmm. saken är den att min denver väldigt få ggr blivit slagen.. Så spelarna skulle kosta ofantligt mycke mer än "lite" mer vemsom..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  00:46:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ta det inte fel, men det är ju enligt dig (med flera).

Något måste ju en dyrare spelare ha som inte billigaste möjliga har.
Och om du själv tycker att modden tar det som varit billigaste / sämsta man kan hitta och gör det så bra att det knappt slås av något annat.

Hur långt skulle inte samma mod ta en spelare som redans spelar bra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  02:12:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Sen gör det ju inget om det är någolunda lätt att modda...jag tänker då på byte av op-förstärkare....fast hålmonterade sådana lär väl iofs inte finnas i nån lågbudgetspelare byggd idag tyvärr...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:08:01  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ta det inte fel, men det är ju enligt dig (med flera).


Jag vet ingen mer än jag själv som jämfört Denvern i riktigt stora kompetenta system och med riktigt hårda nötter att knäcka.. Däremot har en del med mindre kompetenta system fått sämre resultat..

Kanske beroende på tycke o smak.. Kanske för systemen man spelat i inte haft full potensial att tala om VAD o vilken nivå presentationen verkligen är.. Ibland har det ju använts diy saker där man inte riktigt vet vad som är vad tex..

Men igen så kan tycke o smak även vara olika skäl som alltid i jämförelser...

Och tex denverns rätt höga nivå i förhållande till kost är flera ggr bevisad... Sedan finns en grupp som provat som inte tog med tex nätsladdens betydelse såsom en del av modden... vilket jag mycket mycket tydligt flertalet ggr markerat..

Och vemsom.. Om man inte testar såsom jag i alla fall hela tiden hävdat man bör. Ja då kan ju saken bli anorlunda rätt självklart.även jag får ju då andra resultat som du säkert förstår.....

Men du är som alltid välkommen hit då mina saker sitter ihop så kan du med egna öron göra egen utvärdering av spelarens kapasitet i mitt någosånär påkostade midfisytem... Att brister finns är självklara.. Men ta med dig en pioneer 668 eller vad du vill från pioneer så kan vi diskutera efteråt hur du sedan ser saken..

Jag säger inte min billiga dvd kommer vara bättre.. Men kanske kanske så upptäcker du parametrar där du inser vilken otrolig kapasitet en billig dvd kan ha även i ett påkostat midfisystem..

Denvern har ju alltid varit ett tips för folk att få bra kvalitet i ett ev billigt uppställ när man inte har råd med svindyr midfi eller highend. Eller såsom en spelare att ha tills man hittar SIN spelare osv.... Inget annat.. Denvern har alldrig haft ett självändamål att vara bäst.. aldrig..

Och om du anser jag helt skall sluta delta då folk skriver om att söka ev nya skoj billiga projekt för man skall välja dyrare saker så kan jag säga så här..

Då anser jag man helt skall skita i att göra något och köpa sig en spelare för 10000 kr och uppåt...

För det roliga ligger just i att höra hur långt med billiga enkla medel man kan komma anser jag...Och eftersom jag inte dricker så kan jag ha skoj för några hundringar i kostnad i veckor o månader här på forumet samt hemma vid löd/modd bordet...

på pubben kostar endast tre-fyra små wirrar av den kvalitet jag dricker mer än en spelare.. och wirrana är slut på en till två timmar max.. Spelaren håller i månader ev.. Och skoj har man haft med kompisarna här under tiden..

Allt har inte självändamålet att bli bäst.. Det kan ju vara enbart roligt också..

Sådant kontaktskapande är roligare än att alltid ha den superseriösa stilen och glömma att leka med sin hifi lite...Och alla nya vänner jag och andra fått i olika grupper o åldrar är en makalöst rolig tillgång för mig personligen..och säkert för andra också..

Där har denvermoddarna skapat relationer som idag är långt gådda vänskaper säker för resten av livet...


Säg en enda dyrare dyrare spelare som gjort detta sammanförande på forumet vemsom.. Jag vet då ingen i alla fall...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:47:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag skrev väll i någon tråd att jag inte tyckte prisskillnaderna var befogade på tillex CD-spelare. De är bättre. Men långt från prisvärda skillnader. Sådana som man får andra ställen i systemet.

Jag tycker absolut du och alla andra får modda något billigt. Men gör man det inte bara för att det är skoj så kanske man kan leta efter andra parametrar än bara billigaste spelaren. Absolut skall man ta en prisvärd. Men den behöver inte vara billigast för det. Bernts val föll så vitt jag vet på spelaren han valde både pga priset men också pga ljudet. Eller det kanske inte är det man är ute efter.

Att Denvern inte låter bra i vad du anser vara "inkompetenta system" (dvs mitt system) och samtidigt påstå att det hänger på rätt val av nätkabel. Det får stå för dig själv. Men uppenbarligen handlar det om matchning. Det måste väll gälla resten av systemet också.

Denver-projektet har varit väldigt bra och framgångsrikt. Inget snack. :)

Hur som helst. Vi verkar som vanligt inte komma längre i diskussionen. Vi får acceptera varandras åsikter.

För övrigt tycker jag Snoop skall välja http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=25424 relativt snygg, lovande namn, men kanske lite liten låda.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12282 kan du också välja. Låter den sen dåligt kan du alltid skylla på att det är en VHS-bandspelare.
För övrigt så verkar Denver och Proson ibland ha samma leverantör av spelare. Det kanske är ett tecken på bra moddobjekt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:04:40  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag tror det är ett litet missförstånd som har letet sig in här...jag tror att alternativen till de absolut billigaste dvd-spelarna (typ denver)inte nödvändigtvis i första hand var dvd-spelare för 3000-4000 kr..jag fick intrycket att det handlade om hundralappar...det kan ju faktiskt vara intressant å höra var en dvd-spelare för inköpspris på 800-1500kr kan prestera efter en väl genomförd moddning.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/15 15:06:40
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:09:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det spelar mindre roll vad den kostar egentligen. Min mening var att man inte skulle leta efter billigaste möjliga utan kanske bästa alternativet.

Jag hade gärna varit med på en modd (om pengarna fanns) där man hittade en väldigt enkel och bra spelare. Okej, det låter kanske som en utopi.

En enkelt uppbyggd spelare där man kan göra de moddar som den kanske kan må bra av utan att det blir speciellt omständigt och att de moddar man gör blir en stor del av spelaren.

En spelare utan lull och utan en massa saker ivägen. Det vore säkert en enkel spelare att göra. Den borde bli billig. Men alla spelare, i synnerhet de för någon hundrig är fyllda med en massa karaoke-funktioner osv.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:33:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
För att återknyta till denver, där den enda jag hittills lyssnat på är 816, så måste jag konstatera att den låter bättre (som cd-spelare) än de andra budgetspelare jag har att jämföra med i min omgivning, de har varit av märkena LG, JVC och Luxor. Den låter bättre redan omoddad än min marantz dv4100 från 2003 som kostade runt 5000 kr när den kom. Att börja med nåt som låter relativt bra redan från början låter som en sund idé, om den dessutom är billig så...

Detta inte sagt att just denver 816 är det optimala objektet, detta vet jag väldigt lite om. Vill bara säga att jag var förvånad hur bra den lät från början... 390 kr...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:47:42  Show Profile Send mayro a Private Message
dyrare spelare såsom denon 2900 samt moddad 2200 har redan får storsmisk av min denver.. Så priset är mindre betydelsefullt..

I denvertrådarna så finns ju ÄVEN folk med tillverkningskunskaper som konstaterade att just bra komponenter samt just fenomenet att det INTE var så mycket krimskrams runtomkring mer än den absolut nödvändiga kunde vara ett skäl den faktiskt lät så bra som den gör..

Sedan vemsom..

Att just du INTE anser nätlsadden såsom en del i modden är ju inte konstigt då du är en av dom som ej anser nätisar har stor betydelse..

Så därav får du ju direkt en sak som hindrar din åsikt o min tex att närma sig varann... Vi har monumentalt helt olika åsikter i ämnet utan snack....

men tråkigt är att INNAN ens man kommer igång så dyker det upp denna evinnerliga diskution.. Jag ångrar redan jag ens blev glad och dristade mig till att ens bry mig om tråden.. Så jag lämnar den och önskar er som nu är glada moddare skoj fortsättning...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/15 15:51:48
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:08:31  Show Profile
Hmmm här blev det debatt... men jag förstår fortfarande inte varför man nödvändigtvis måste välja den billigaste och fulaste spelaren man kan hitta. Vad är det som är så unikt med en denver? Finns det inga andra spelare i samma ungefärliga prisklass som har liknande prylar i sig?
Vad är det som är så värdelöst med Pioneer 380?


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:11:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mycket möjligt att denvern var bra för pengarna. Men det berodde isåfall inte på priset :)

quote:
Att just du INTE anser nätlsadden såsom en del i modden är ju inte konstigt då du är en av dom som ej anser nätisar har stor betydelse..


Mycket möjligt igen. Jag har inte blivit överbevisad ännu.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/15 :  16:27:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Denvern är inget speciellt utan det finns säkert ett flertal andra märken baserade på samma kort som fungerar precis lika bra. Eller illa för den delen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/15 :  17:07:53  Show Profile Send mayro a Private Message
vemsom..

att överbevisa är inte mitt jobb!!!... Att bevisa alls är inte heller mitt jobb!!!.. Men om du själv har nyfikenhet och själv söker svar eller kunskap så kan jag och andra säkert bistå mer erfarenheter vi har eller har haft...såsom bidrag till ditt egen "sökande"

Fattar inte detta alltid tjat om att man skall "bevisa" något.. Tro mig jag fullkomligt skiter i hurvida du eller någon annan skaffar sig nätkablar eller ej...fullkomligt!!!!

Men om du och andra som inte följer tipsens fulla innebörd och sedan sitter och säger saker är fel o inte alls som man sagt så lessnar man vemsom.. fatta detta nu du och andra som tjatar om bevisa osv...


Har du eller andra intresse och är nyfikna.. Sök då själva erfarenhet o kunskap.. Sök inte bevis av mig eller andra.. Jag som sagt skiter helt o fullt i om du-ni har radiovågor som transportör av signaler eller kablar eller hifi över huvud taget.....Så är det...

Jag deltar inte för frälsande.. Är man ointreserad så skippa allt bara som man inte gillar..eller tror..eller vill...

Gud vad tradiga dessa diskutioner är.. Nu skiter jag i detta ÄVEN om någon skriver ett ord riktat mot..eller om.. eler runt något jag sagt skrivit eller tyckt...

Fan att man dristade sig till att delta i en tråd igen i ämnet...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/02/15 :  17:22:41  Show Profile Send Hasse a Private Message
Vill igentilgen inte inte fastna i den här diskusionen. men jag är också intresserad av att bygga en riktigt bra cdspelare. Utgångs ämnet behöver inte alls låta bra utan huvudsaken är att den är lämplig att modifiera. priset på utgångs ämnet är inte så viktigt så länge hela projektet blir prisvärt. Fär min del kanske max 2000 kr för en cd- dvd. viktiga egenskaper för moddning är att det finns gott om utrymme att den har ett bra drivverk och en enkel layout. Ett önskemål är att det inte är smd komponenter. En vitig egenskap tror jag är att man enkelt kan hitta i2c signalaen(eller va den nu hätte).så man kan stoppa in nån lämplig da omvandlare.
vi kanske ska starta en ny tråd vemsom?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/15 :  17:42:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tänkte med det Hasse.
Denna fungerar ju bra. Men då det inte rör sig om den nödvändigvis billigaste spelaren så är inte ämnet detsamma längre.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000