HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Yippie!!! Nu är basen tillbaka!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:46:26  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag skrev ett inlägg för några månader sedan att jag nu spelar på kortväggen och har tappat basen men nu verkar det ha fixat sig.
Jag har en Tact rumskorr som jag justerade upp basen med men har hela tiden stört mig på att inte få till det utan denna då jag inte tycker att den gör jobbet helt perfekt plus att det känns tråkigt att belasta slutsteget och högtalarna i onödan.
Nu har jag dock i kväll hållit på och flyttat runt högtalarna hela kvällen och hittat en plats där det funkar mycket bra.
Man vet ju egentligen att det är så här man måste hålla på för att få till det men ibland är man för bekväm och måste vänta på att motivationen skall komma för att orka krångla med det.
Jag hittade en position mycket längre ut från bakväggen än jag hade räknat med och istället närmare sidoväggarna utan att komma alltför nära.
Återigen bevisar det vikten av att jobba med grejorna så till er som inte är nöjda med ljudet:
Ta en kväll och flytta om hej villt, det är värt mödan!!!
Nu har jag fått till ljudet så som jag minns det när det lät som allra bäst på långväggen fast med ytterliggare luftighet och fyllighet och fler detaljer. Nu känns det som musiken sköljer över en som jag vill ha det. Istället för att enbart sitta som betraktare så känns det som man är med!
Måtten som nu gäller är 135 cm från bakvägg och 90 cm från sidovägg mätt från diskanten. Mellan diskanterna är det 260 cm och jag sitter 3 meter från högtalarna med flera meter till väggen bakom.

Stereotypen

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:54:17  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bra jobbat härligt att höra

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:24:10  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Grattis! Jobbigt det där med placering, men väl värt det när man får till det!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/15 :  09:51:37  Show Profile Send jaejin a Private Message
Detta kanske är värt en bild? Fick du till det med basabsorbenterna och dämpskivorna eller var det utan??
Kul att höra. Basen på långsidan var inte att leka med vad gäller kraft och punsch.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:59:02  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Dämpplattorna gjorde underverk i basen, mer än basabsorbenterna faktiskt. Absorbenterna får dock stå kvar.
Det ser mer seriöst ut med dem
Skall försöka fixa lite bilder.

Hur har du fått till det med Dvorakerna? De har ju verkligen potential!!!

Stereotypen
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/02/15 :  15:07:02  Show Profile Send jaejin a Private Message
Inget har hänt sedan du var sist där. Men jag är ju sugen att fortsätta att försöka få till anläggningen. Men närmast är nog att få dem att spela bättre än vad de gör nu med att flytta högtalarna tills man har en bra högtalarplacering. Maskeringen av högtalarna är inte så bra just nu. inte heller kanske placering av röster och instrument. Men det kommer var så säker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000