Author |
Topic |
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 19:46:42
|
Föredrar när prylarna är befriade från krimskrams dvs de skall bara innehålla det mest nödvändiga (vad beträffar knappar och övriga reglage) Thule och Pathos ligger högt upp på min lista där. Kan bara hålla med Mayro angående hans första kommentar om slutsteg. De skall vara stora och man skall helst behöva 3fas för att kunna få igång dem. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 19:49:56
|
Labbe..du vet hur hifi skall se ut!!!!!! |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 20:29:15
|
...det här var en intressant topic, först och främst är det självklart olika tycke och smak. Tycker själv hifi med ren och enkel design är snyggast, få knappar och rattar som ex. Densen, Copland, Gamut, Accuphase m.fl. Sen har vi Audio Research, också snygga med samma stil dom sista 30 åren, inger kvalitet och tradition. Vidare Krells stora förstärkare KSA, FPB från åttio och nittio talen som är mer maffiga och inger tyngd och kraft, tänkte också på stora häftiga rörförstärkare med många lysande och glänsande rör som på ett annat sätt är fräcka.
En anläggning som jag kan tycka är snygg skulle var Accuphase försteg och slutsteg ex. A60, cd ex. DP-67 och ett par Sonus Faber Amati Homage. Något som inte är vettig design är de fjärrkontroller med minimala knappar och text samt väger på tok för mycket. En sån tung fjärrkontroll kan kännas kvalitativ men är opraktisk i längden, man skall självklart kunna läsa texten utan förstoringsglas.
Snygga skivspelare, tänker då på Bang & Olufsen och Luxman från 70-talet riktigt snygga pjäser.
På tal om design och formgivning...varför skall alla högtalare ha svart tyg . Tror det handlar om tradition och att ingen vågar bryta mönstret . Är nog lättare i många hem att integrera med annan front än svart.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 20:37:16
|
Skönheten ligger helt och hållet i betraktarens öga!
Jag vet alltid när jag tycker något är snyggt, ibland överensstämmer det med vad andra tycker är snyggt och ibland inte.
Så långt är det väl ganska enkelt men varför i hela friden ändrar man ständigt smak själv?! |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 20:43:21
|
MatsT...bra sagt.
Varför man ändrar sig...ja bra fråga, kan bero på annat sätt att tänka, när man är äldre har man kanske inte samma syn på formgivning/design som när man var i tonåren. Man ser saker och ting på ett annat sätt, kanske om man blir mer intresserad av formgivning/design/arkitektur och konst så kan man se det från en annan vinkel.
|
Edited by - arcam on 2006/02/09 20:43:56 |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 20:54:37
|
Som någon sa om formgivning/design... "Less is more"
Tror det var Mies Van Der Rohe
|
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 22:33:21
|
jag säger bara www.electronluv.com Är nog antingen det snyggaste eller fulase som finns. det är inte nåt mittimellan i alla fall |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/02/09 : 22:50:17
|
Dom var inte snygga, stiliga eller sobra MEN roliga att titta på. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 12:04:55
|
Mayro, jag vet ett slutsteg som vore något, för både dig och mig. Lika stort som en säng och behöver 3fas för att kunna användas. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 17:50:46
|
quote: Hasse www.electronluv.com Är nog antingen det snyggaste eller fulase som finns
Klart bland de absolut fulaste i mitt tycke. Jag vill inte ha en förstärkare som ser ut som en kaffebryggare
Stilrent och brutalt. Högtalarna ska vara feta och prestera ljudnivå därefter, medans slutsteget har kylflänsar motsvarande kylaren på en lastbil. När man inte kan lyfta grejorna utan 4-5 man är det alldeles lagom Stort är bra.
Tyvärr har jag en bit kvar med de prylar jag dras med för tillfället, men å andra sidan bor jag inte i marknivå vilket kommer vara ett krav för att överhuvudtaget få in prylarna i framtiden |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 18:20:14
|
quote: Mayro, jag vet ett slutsteg som vore något, för både dig och mig. Lika stort som en säng och behöver 3fas för att kunna användas.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/02/10 : 20:04:36
|
Design eller trend. Det är intressant att följa trenden. På 70-talet kom "Frontpaneler i GULD färg" eller som en del nyktrare uttryckte sig "guleloxeerad aluminium". Idag råder på skivspelarsidan ett försök att efterlikna nån sorts oljeplattform i miniatyr, för att verka "häftigt" CD-spelare börjar följa trenden. Ser man på andra bruksföremål som bilar tex. var stora stjärtfenor den absoluta treden på 50 talets slut, medan man idag designar fortskaffningsmedlen för "personlighet" mer än en form för maximal funktionalitet. Vi är nog på väg in i en ny era, där "profil" betyder alltmer och kundens behov av att uttrycka sig alltmer ligger i de produkter han eller hon skaffar och använder.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 03:14:15
|
Här kommer en intressant pryl:
http://impulse7.com/naim/discontinued/nait/1_01.jpg
En naim nait..mycket diskret design eller är den designad över huvudaget?.....nä...allvarligt talat ..jag tycker den är fin i all sin enkelhet |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2006/02/11 03:15:54 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 08:18:40
|
quote: oljeplattform i miniatyr
Det var faktiskt ganska träffande! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/02/12 : 11:45:56
|
Sen finns det såna som vågar bryta och skapa en ny trend. Tänker på Quad 33-303 1968, som vågade satsa på en ffunktionell design, när trenden var "GULD" paneler. Det är beundransvärt.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Topic |
|