HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 per definition vad gör en apparat snygg eller ful
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2006/02/08 :  15:36:57  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Har uppmärksammat att omdömmena snygg och ful gärna används om olika hi-fi apparater / högtalare mm, men jag funderar på vad dessa olika omdömmen grundar sig på, nån som kan ge sig på att spekulera i detta.

Handla nu! svepningen har inga fickor.

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/02/08 :  15:38:24  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Ja börja med den egna smaken så har du kommit en bit på väg

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/02/08 :  15:41:42  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Och hur skall man då resonera kring saker som upplevs som fulsnygga?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/02/08 :  16:00:53  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Och hur skall man då resonera kring saker som upplevs som fulsnygga?

Det är nog habegäret som spelar ett spratt där

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:04:54  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag kan ju tycka att det ibland ligger något vackert i det strikt funktionella. Alltså, det måste inte vara "designat" ur ett fult eller vackert perspektiv. Utan om grejorna ser ändamålsenliga ut så är dom för mej oftast snygga.
Jag ogillar m.a.o överdesignade grejer. Designern får inte ta utsvängarna för mycket, då ratas det snabbt här.

MVH Dan


"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:06:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om vi bortser från smaken(!?) så kan vi glida in på designen och medvetenheten hos konstruktören vad gäller just designen. Har man eftersträvat ett visst formspråk eller stil eller har reglage och utseende mest formats av slentrian och praktiska överväganden?

Hur är detaljerna formgivna och färgsatta osv. Om produkten verkar ha en medveten design, försöker då designen förmedla något budskap och i så fall vad?

Industridesign är väldigt intressant och inom hifi är det ju ofta mer än bara ren produktionsmässig/handhavande industridesign som spelar in.


(Apinator hann precis före med design medans jag skrev min post)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/02/08 19:09:34
Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:25:38  Show Profile Send Slupen a Private Message
Det som tilltalar mig är funktionell minimalism.

Finns inget som stör estetiken som för mycket knappar, inställningar etc. Designen är viktig hur jag än vänder på det.

Känns tungt att köpa hem något för 3månadslönder och inte kunna titta på den. Så är det bara.

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/08 :  19:54:45  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Pathos classic, ett väldigt bra exempel på vad som är snyggt, rätt ordentligt ha-begär enbart på utrseendet (nästan så att man byter högtalare för att matcha stärkare) Alltså, stilrent, lite krom, ett par rör, väl matchade röda kondingar.... Helt enkelt vackert.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/02/08 19:55:59
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:00:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Något som är fult har droppar av glas på toppen och ser ut som en stor kidney-böna ;D

Ingen kan för tusan säga om något är vedertaget fult eller snyggt. Herregud.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:07:38  Show Profile Send mayro a Private Message



Dropplet är snygg vemsom.. Du är oskolad i konst och design...

Men klart.. Den har ju inga snesågade lådor osv. Så du känner dig förmodligen som på "främmande mark" då det inte lyser DIY om den..


Jag anser feta slutsteg med stora kylflänsar ball.. Högtalare som innan en ton kommer talar om att här finns kraft.. osv.. Småsaker är inte av intresse.. fjantiga "wafanpassade" saker är till för kvinnor... Och killar som är rädd för sina kvinnor...

brandbomb kastad...


Läs med ett leende nu grabbar......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:24:49  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag gillar en välgjord funktionellt minimalistsk stil.

Totems högtalare är ett exempel. En snygg trälåda med elementen och för ändamålet avpassade fötter. Ingenting mer.


Totem Hawk (Bild från Totems hemsida)

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/02/08 21:01:55
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:28:18  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
brandbomb kastad...

Väntar spänt på den följande diskussionen

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/08 :  21:25:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Alvarligt nu då... Snygga design är då man pga funktion anpassar utseendet. DVS att funktionen SYNS på designen...DVS att designen har funktion.. Allt annat är kompromisser samt säljargument enbart mot okunnigare som TROR dom fått maximalt värde för grejen ser "snygg ut" osv..

Stora kylflänsar som efter tio timmar spelande är iskalla eller högst svagt ljumna är feldesignad look endast för att sälja på ögonen ÄVEN om det låter bra.. Så den stärkaren borde haft en vanlig låda tex...

En högis med "grymt utseende" som sedan låter som en fjuttfis i högtrafik på en bullrig gata i Sthlm är också en design som jag anser fel. Den borde se ut som det den är. DVS en medioker högis med fjantig kapacitet... Så ingen luras att köpa den pga okunnighet och ögonen...Samt ibland pris o prestige...

Hellre då en grovhuggen look med förmågan att ge bas o tryck men även småvibbar av vackerhet så hjärnan inte förstår det är "monstret" som återskaper den vackra rösten eller stycket.. Det är design för mig

Att anpassa design så waf accepterar storlek o sådan larv. Vilket oftast även sänker kapacitet rejält är rent sådan man borde sänka priserna för och inte höja.. Fruar vill oftast vi inte slänger pengar på saker där det är slöseri.. Så vi alla borde jobba stenhårt på att ge infon om att dom nya "monstren" är endast att vi just gör det dom vill. DVS förvaltar kapitalet för mesta möjliga ut per kr.. Inte mesta möjliga utseende per kr..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/02/08 :  21:47:58  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Har uppmärksammat att omdömmena snygg och ful gärna används om olika hi-fi apparater / högtalare mm, men jag funderar på vad dessa olika omdömmen grundar sig på, nån som kan ge sig på att spekulera i detta.


Jag tror inte man kan skaffa sig några riktlinjer för vad som är snygga produkter och icke. Alla tycker vi olika. Vissa älskar medan andra hatar.
Dr.Nope skriver att han uppskattar Pathos-designen, medan jag tycker det är något av det värsta på marknaden (för att inte tala om Droplet). Som sagt, vi är alla olika.

Dessutom så är chansen också mycket stor att man mer och mer faller för designen i takt med att man börjar uppskatta apparatens prestanda


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:00:36  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag gillar enkla raka prylar som har sin egen design. ARC Macintoch tex. Där ser man på långt håll vad det är, inga flörtningar med trender. Det kan vara den senaste modellen det kan vara en 20 år gammal pryl lik förbannat är det just det märket. Inger respekt.


Har svårt för överdesignat. Såg några hemska rörmonoblock alu guld blåa lampor sådana där löjliga galler runt rören. Bordell pryttlar! Fattar man tycke för sådant har man säkerligen lila spetstrosor under gabardinbrallorna.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:08:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
..Fattar man tycke för sådant har man säkerligen lila spetstrosor under gabardinbrallorna...


...kul beskrivet, svejk

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/02/08 22:09:55
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:11:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Och hur skall man då resonera kring saker som upplevs som fulsnygga?
Först fula sedan snygga

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:14:48  Show Profile Send mayro a Private Message
fulsnygg är då man har en fru som man skall tillfredställa genom att säga en grej är ful.. Men fast man anser den snygg i grund o botten.. Säger man då diplomatiskt en grej är fulsnygg så får man frun med sig lättare sedan då man köper den mot hennes grundvilja.. "Den var ju fulsnygg ju"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:16:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Snygg formgivning och god design är två vitt skilda saker.
Det är någorlunda lätt att säga vad som är god design när man upplever den, men omöjligt att säga vad som är snygg formgivning (utifrån ett objektivt perspektiv).
Det är någorlunda lätt att göra snygg formgining, men att behärska god design är få förunnat.


Fyfasen va bra sagt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:39:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
God design, är det funktionen eller utseendet?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/08 :  22:42:17  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Fyfasen va bra sagt


klurgubbe där

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:01:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Den goda designen är en funktionen av utsendet. Om utseendet bidrar till funktionen på ett optimalt sätt. Hur vida det görs snyggt eller ej spelar mindre roll i det avseendet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:06:16  Show Profile Send mayro a Private Message

Vemsom. Nu är du en riktig designhejare där.. För nu förstår man inte ett dugg vad du menar.. Så därmed så är du bäst formulerad och har absolut rätt

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:09:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Eftersom Vemsom är min designkonsult, så har han säkert rätt

Jag begriper lika mycket som du Mayro

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:14:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Elektronik: Snyggt - få knappar, rejäla material. Fult - många knappar, billigt material.
Högtalare: Snyggt - klarlackat fanér. Fult - PLAST! Silverfärg!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/08 :  23:21:27  Show Profile Send mayro a Private Message


Härligt per g j.. då är vi mer "vanliga" bredvid vår hövding o ledare "vemsomdesign"

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000