HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Övergångsdist" i flerkardeliga kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/04 :  01:43:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag tänkte att vi skulle prata lite om övergångsdist i så kallade flerkardeliga kablar utan individuellt issolerade ledare.
Är det fler än jag som har upptäckt att det inte funkar så bra med "OK" eller "Biltemas" hötalarkabar???
Jag vet att kabeltrådar har mycket dist i detta forum men försök att håll dig till ämnet och på ett serigöst sätt
Vem är först ut????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/04 :  02:01:50  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Snackar vi högtalarkablar eller bara allmänt...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/04 :  02:07:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Signal och högtalarkabel

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/04 :  02:17:09  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag e osäker på om det förekommit övergångsdist hos mig,för helt ärligt vet jag nog inte exakt vad övergångsdist är...men jag har en viss aning.
Tänkte prcis testa labba lite med ett par signalisar med flätade enkelledare,modell tunnare,jag kan ju göra en HT-kabel istället..

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/04 :  02:41:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Fast jag minns att plätteringar och sånt kan göra så att det låter sämre...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/04 :  11:10:37  Show Profile Send freann a Private Message
Lustigt... Igår slängde jag ihop en tvinnad nätkabel av två 1mm silverplätterad koppartråd i teflonslang. Det lät "NordOst" - direkt och dynamisk med bra bas. Tidigare experiment med solid core signalkabel visar (för mig) att det är vägen att gå.

Edited by - freann on 2006/02/04 12:04:14
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/04 :  11:31:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Slängde?!?!
Ajajaj,vilket slöseri,jag hade gärna tatt den istället =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/04 :  12:01:27  Show Profile Send freann a Private Message
hehe - det var en snabbt ihopkommen kabel av surplus-ingredienser. :-)

Solid core är ju per definition en Litz-kabel, vilket är idealet. Levande - berätta om dina solid core högtalarkablar.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/02/04 :  13:31:35  Show Profile Send marens a Private Message
Tennpläterade mutiledare är i stort sett lika bra som solid-core när det gäller elektronhopp* mellan ledarna, men utan problemet med att kablarna blir så förtvivlat styva. Litz-kablar har jag inte riktigt förstått mig på. Är det skineffekten man hoppas minska på detta sätt eller? Då är det ju effektivare att bara öka tvärsnittet på kabeln så minskar ju skineffektens påverkan i praktiken (alltså om man räknar med skineffektens elektriska påverkan med kabeln inkopplad).

*Risken minskar betydligt iom den högre resistans som tennskiktet har.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/04 :  13:45:00  Show Profile Send freann a Private Message
Jag ser inte hur tennplätterat kan ens vara i närheten så bra som individuellt isolerade ledare vad gäller elektronhopp.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/04 :  13:54:28  Show Profile Send freann a Private Message
Sökte på transversaldsitrorsion och fick upp detta: http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?products_id=959

Jag håller med i Supras resonemang, men inte vad gäller tennplätteringen. Det ser jag som en enkel lösning för att kunna tillverka billiga kablar.

Supra Ply: om man väljer att kompromissa mer vad gäller resistans, varför inte använda plana- (band) ledare istället?

I planen ingår att testa en nätkabel uppbyggd på två band-ledare och teflontejp - för användning på cd-spelare där den höga kapacitansen kan fungera som ett nätfilter.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/02/04 :  14:26:47  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag ser inte hur tennplätterat kan ens vara i närheten så bra som individuellt isolerade ledare vad gäller elektronhopp.
Det krävs bara en lite högre resistans på ytan för att elektronerna inte ska ta vägen mellan ledarna. Sannolikheten blir betydligt mindre att hopp mellan ledarna sker bara pga detta. Så det är just vad det är: I närheten av lika bra som individuellt isolerade ledare.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/04 :  14:37:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Några av mina kunder har köpt Cross Coil (filter) spolar och lindat av för att använda som ledare i högtalarkablar! Jag har inte fått ändan ur vagnen själv än...men lite kul låter det iaf!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/04 :  14:52:52  Show Profile Send freann a Private Message
Marens: ah, jag förstår.

EngelholmAudio: så det går alltså att göra så!! Var hittar man teflontejp? (OT)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/02/04 :  17:04:33  Show Profile Send Tomas a Private Message
"övergångsdist i flerkardeliga kablar"??? Vad är det?

Solid core låter intressant!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/04 :  19:51:31  Show Profile Send freann a Private Message
Tomas: se länken oven.

Gjorde just en fyrfläta (på samma recept som den förra nätkabeln). Den ersätter en Svalander fyrfläta (silverplätterad mångtrådig koppar, teflonisolerad) på förstärkaren. Fortfarande oinspeland får solid core-varianten fram mer efterklang, dynamik och svärta, och därmed intrycket av fler detaljer. Kul!
Ok, säg ifrån om jag börjar bli OT eller tar över tråden...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/04 :  20:09:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att solid core kablar med få ledare har en större klarhet i ljudet utan att jag kan förklara varför. Bara en subjektiv åsikt men man har ku testat en del genom åren och vissa egenskaper verkar var genomgående för vissa sorters produkter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:07:20  Show Profile Send freann a Private Message
Googlade lite mer och hittade denna sida: http://homepages.ipact.nl/~pa1are/coils.html

Intressanta iakttagelse och mätningar. Kan någon med räkna på olika kabeltypers Q-värde..?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/05 :  02:15:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Var hittar man teflontejp? (OT)

Vanlig gängtejp.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000