HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jamos Reference 909 (dipol) recencerad i senasteHM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fabola
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/01/28 :  07:52:28  Show Profile Send Fabola a Private Message
Intressant test av Jamos nya dipolhögtalare i Hifi musik 1-2/2006 som kom ner i brevlådan igår. Baffeln har en 25mm diskant, en 15cm mellan och två 38cm basar. Är det någon som hört dessa? Hoppas de kommer på mässan. Skulle vara intrant att jämföra med Linkwitz's Orion.

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/01/28 :  08:44:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag flyttar din tråd, nyheten presenterades i september.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43167&SearchTerms=Jamo,dipol


Vi var ganska många som tog chansen och lyssnade på vad de kunde göra nä de demades på mässan i Malmö. De var en av behållningarna där!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44343

Det är en härlig högtalare som spelar öppet, rappt och dynamiskt. Jag fick några minuter med den eftar att de stängt dörrarna på Lördagen. Tyvärr klantade jag bort bilderna jag tog.

Men, ta chansen och lyssna på dem om de är med på High End 06, det är de verkligen värda!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/28 :  12:09:04  Show Profile Send U1 a Private Message
När den spelades på malmö mässan demades den enbart med ca 3 låtar vilket gjorde mig orolig. Jag frågade om jag fick spela min skiva vilket jag fick i ca 30sek innan han stängde av den (där var bara jag och vemsom i rummet så det var inget problem med många som ville höra sin skiva)

Säkert en kul högtalare, måste ju vara det då det är en dipol (dock ej i diskanten).

/J
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/28 :  12:38:24  Show Profile Send nusse a Private Message
Like it!
Riktigt bra högupplösta bilder och broschyr på hemsidan: http://www.jamo.com/Default.asp?ID=3825&M=Shop&PID=10705&ProductID=17649
SS diskant och Seas mellan... Vad är det för basar?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/01/28 :  15:29:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Skulle vara intrant att jämföra med Linkwitz's Orion.


Orion är aktivt delad så det vore verkligen en intressant övning att ställa ett par Orion och dessa i samma rum.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/01/28 :  15:48:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Är det inte lite lustigt att ha ett 5½ tums mellanregister till två 15 tums basar eller beror det på att det är en dipol?

Musiclover!
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/28 :  19:04:24  Show Profile Send nusse a Private Message
Jo håller nog med och delningen dem emellan är så pass högt som 250 Hz. För 80' borde de väl iaf kunna bjuda på 8" excel va?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/01/28 :  19:47:16  Show Profile Send jonasz a Private Message
W15 borde inte ha några problem med en delning på 250hz om det är skarp delning. W22 fixar inte delningen vid 2khz. Kanske en W18 med delning vid 200hz och 1,8 khz hade varit den bästa kompromissen?

Tycker att det är kul att det börjar komma lite komersiella dipoler!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/01/28 :  20:16:42  Show Profile Send nusse a Private Message
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt. Vad jag menade var att om det satt en 8" som i Orion ex... så borde delningen kunna göras lägre (å bättre väl?). Kanske vid 120 Hz som i Orion exempelvis ...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/29 :  02:53:05  Show Profile Send Larsen a Private Message
Misstänker att Jamo inte satte första bästa element i en baffel och ansåg det bli ok. Dom lär nog ha testat med olika element men fann väl att denna kombination och delning ledde till de mål de hade med sin konstruktion. My 5 cents
Orion är väl, tack vare sina aktiva filter, elektroniskt korrigerad för att hjälpa upp dipolens nackdelar, något som Jamo, om den är passiv, kanske kompenserat med stora membran (basen, akustisk kortslutning... spånar, gissar och filosoferar lite bara )
Skulle vara VÄLDIGT intressant att få lyssna på dom.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/01/29 02:59:44
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2006/01/29 :  10:46:31  Show Profile Send mats31 a Private Message
Linkwitz själv verkar ju lite nöjd att ha fått "konkurrenter".
Han kommenterar på sin hemsida:

"Transition from two 15" woofers to a 5.5" Seas midrange (M15CH002 ?) is at 250 Hz. Crossover to a Scanspeak Revelator tweeter is at 2 kHz. The polar response of these speakers should be interesting above a few hundred Hertz. But finally someone big seems to be catching on."

(fast lite skeptisk låter han ju...)

Instämmer med flera föregående...måste provlyssnas.

/M
Go to Top of Page

Fabola
Starting Member

40 Posts

Posted - 2006/02/04 :  20:59:01  Show Profile Send Fabola a Private Message
Ja, då har man varit på hifi-mässan ock lyssnat på Jamo'n. Hur lät det då?? Inte så bra, tyvärr, tyvärr. De spelade lite väl högt för min smak, vilket säkert bidrog. Om jag skall beskriva hur jag upplevde ljudet så var det lite rått mellanregister (distortion/éj inspelde element/dålig elektronik?). Stereobredden var ibland väldigt (för?) stor (amerikansk ljud/ panelkaraktär)
, men för det mesta rätt vanligt bredd, och man kunde (som vanligt) höra var högtalarna stod:-(

Diskanten var nog bra (eftersom jag inte stördes av den!)

Basen då? Den var inte helt dålig. Varje högtalare har ju två 38cm basar som såg nästan groteskt stora ut jämfört med mellanregistret. Stora konutslag vart det ju också med den ljudvolymem. Basljudet var hyfsat tight, dock inte så bra jag hade hoppats på. Det var inte avgrundsljupt heller. Positivt var att jag inte tykte mig höra så mycket distortion från basen. Han som demade sa att nedre gränsfrekvensen var 25Hz (-6dB). Kanske var det bara naturligt återgiven bas och det och det är jag som vill ha lite mer och lite djupare? I de andra rummen fanns det i bland både mer bas och djupare bas, men bra lät det ju definitivt inte där heller. Min referens är nog Sennhisers hörlurar - torrt och djupt + önskan att faktisk kunna känna baskaggeslagen via känseln - det är faktiskt nåt man gör när man står nära en (oförstärkt) baskagge live!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000