HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutet är nära.........eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:01:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Följande finns att läsa i dagens Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,735492,00.html


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:17:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror det dröjer några år till, och att LP-skivan skulle vara död stämmer ju inte, så redan i början av artikeln har dem fel...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:20:42  Show Profile Send mayro a Private Message


srgumenten för att börja slåss är rätt många. Så skriv in er alla på tråden om detta..fattar inte flatheten vi lider av vi hifisnubbar.. tänk om man skulle ösa ut grus på varenda hokyerink.. vilket liv det blev.. Eller gräve stora hål på golfbanorna osv osv...

Men för oss kan dom få göra exakt som dom vill..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/11/24 :  18:57:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
Man tar iofs gärna siffror från branschorganisationer med en nypa salt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:40:39  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Den dag man kan köpa musik i full CD-upplösning på nätet är det ok för mig, men inte innan. Skamlogt att man på iTunes ofta får 128 kbps mp3or när man köper. Jämför med motsvarande CD-upplösning 1411 kbps...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/11/24 :  20:52:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Sålänge man kan(!) köpa musik på på något trevligare sätt(helst vinyl) så är det ok med mig.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:35:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tycker inte heller att det skulle vara okey för mig att betala samma pris för en undermålig MP3låt som för motsvarande låt i cdformat.

Eftersom MP3:n innehåller ungefär en 10/1 av informtionen så borde priset även för låten vara 1/10,dvs att eftersom en cd kostar runt 200:- så borde motsvarande MP3 inspelning kosta 20 :- och därmed att en låt borde kosta 2 kronor om den är från ett album med 10 låtar ursprungligen.Men detta kommer förmodligen inte att gå.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/11/25 11:35:28
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:52:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alternativ kommer alltid att finnas så länge det finns en marknad för det.
Vid sidan av vinyl kunde man köpa färdiginspelade kassettband på 70- och 80-talet.
Det var inte så stort i Sverige men väl i USA, så stort att Phillips gjorde felsatsningen DCC, som var kompatibel med kompaktkassetten.
Flera format kan existera samtidigt.
Jag ser artikeln som ett utslag av de vanliga hysteriska kampanjerna från datorbranschen.
När cd-skivorna så småningom försvinner så gör dom det för att ingen saknar dom på grund av bättre alternativ.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:54:21  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är välan bara att hoppas på att det kommer någon undersökning som visar att MP3 är farligt för hörseln eller cancerframkallande.

Ärligt talat är jag bekymrad över denna utveckling, att det säljes mindre och mindre skivor samt att det som säljes går meromer via nätet. Jag vill ha kvar min skivnasare, jag vill ha kvar min ungdomsgård! Jag vill ha kvar den personliga kontakter jag har knutit. Jag vill kunna fortsätta gå in i min affär. Få ett tjena Thomas det har kommit några plattor jag tror du gillar får jag spela dom för dig?

Rådet till branchen. Sänk priset på cd. Gör kampanjer som trycker på det roliga att lyssna och samla på skivor. Lägg ner det skitnödiga jagandet av kopieringsfolket, dom kommer alltid att ligga steget före. Slå er ihop med hifi branchen och gör en gemensam sak,

Lite självrannsakan bland oss äldre, varför har vi inte lyckats föra budskapet om bra musik med bra återgivning vidare till de yngre?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bertie
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/11/25 :  12:27:46  Show Profile Send Bertie a Private Message
Jag tror inte vi ska hoppas på billig distribution via Internet. Då kommer den förkrossande majoriteten att föredra att ladda ned med låg kvalitet billigt och förutsättningarna för kvalitetsutgivning av musik att försämras. Jag hoppas istället på att nätförsäljningen av musik i [för oss] undermålig kvalitet håller tillräckligt lågt pris för att hindra piratkopiering utan att fördenskull tappa kontakten med priset på fysiska distributionsmedia.

Det är dags för en sänkning av priset på CD. Bara för att skivbranschen under en period (i samband med lanseringen av den nya CD-skivan) genom marknadskrafternas verkan lyckats driva upp priserna orimligt högt har de ingen rätt att ligga kvar på den i all framtid när marknadskrafterna genom den teknologiska utvecklingen driver priserna nedåt. Den som spelet ger... Att dessutom höra dem beklaga sig samtidigt som de inte gör något konstruktivt gör mig bara irriterad. Det är ju faktiskt inte det sålda antalet enheter som gått ned, utan försäljningsvolymen i kronor. En helt riktig utveckling.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/25 :  12:46:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller verkligen med om att det stora problemet är dom för höga priserna på cd-skivor.
Samtidigt finns det ju en större konkurrens med andra medier, film, spel som inte fanns för 20 år sedan.
Dessutom duger det inte att lansera skivor med en bra hitlåt längre. Jag tror att det är mot dessa artister nedladdningen slår hårdast mot. Nu får dom inte sälja en dyr skiva av tvivelaktig kvalitet längre utan endast en enda låt. Någon som sörjer detta?
Kanske detta kommer leda utvecklingen åt samma håll som det var i början av 70-talet då singlar tappade helt i betydelse och de som sålde mest gjorde det på genomarbetade LP-skivor istället?

Jag har själv lagt in mycket av min musik i Apple Lossless-format på datorn.
Det är faktiskt bekvämt och låter bra.
Vi får inte glömma att det kommer att finnas en jätttemarknad för högkvalitativa ljudformat på nätet, hela världen finns ju som marknad. Även om de flesta skule nöja sig med sämre format, så kommer det att finnas tillräckligt många som efterfrågar bättre kvalitet. Utrymme på hårddiskar och hastighet på nätet motiverar ju inte längre hårt komprimerade filer. Egentligen är det bara flashminnesbaserade MP3-spelare som gör det, så motivet att köpa second rate musikfiler från iTunes Music Store kommer att försvinna.

Jag är optimist, vi som gillar bra ljudkvalitet är tillräckligt många för att försörja nischade musiksäljare om dom via nätet får hela världen som marknad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/11/26 :  18:51:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45574

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

TorminaTor
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/02/04 :  21:40:16  Show Profile Send TorminaTor a Private Message
Här är ett intressant inlägg i debatten:



Hittade det på en gammal Motörhead-LP!

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/02/05 :  00:02:17  Show Profile Send geldis a Private Message
Svejk:s inlägg håller jag med om, tummen på spiken. Vi kan aldrig nå de som vill ladda ner musik lagligt eller olagligt, bra kvalité eller uruselt.

Men vi andra som vill ha HiFi-kvalité på vår musik, CD eller nedladdad (är rädd för att det är detta som gäller i snar framtid), vi måste få våra krav tillgoda sedda. Jag finner mig inte att välja mellan MP3 och vinyl. Kanske musiknindustrin kan göra mer för oss i denna "nishen" alltså bra ljud, tillräckligt bra ljud.

SACD eller DVD audio kan ju vara en väg men jag är tveksam med tanke hur detta har hanterats fram till nu. Tror att CD eller liknande nedladdningsbart format gäller i överskådlig framtid.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2006/02/05 :  04:30:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Troligen kommer cd-skivorna att minska i utbudet av många orsaker där flera redan finns nämnda ovan.
Det som vore önskvärt är att det gick att tanka ned musiken i fullformat utan informationsförlust och seddan bränna ned dem, för tyvärr så kommer nog marknaden för vanliga cd att miska betydligt.
”Normal”konsumenten nöjer sig med mp3 och vi övriga är inte lönsamma, redan nu säljs ju allt fler skivor över nätet då man där kan erhålla ett betydligt större utbud.
En väg vore att själv kunna bränna ned musiken mot ersättning, även om jag tror att den lilla silverfrisbien kommer att hänga med ett bra tag till, men i framtiden i alla fall när utbudet krympt för mycket.
Då menar jag givetvis det mesta av musiken inte bara ett sneakutbud.

Bravo
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/05 :  10:27:06  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det är ju på G, det där med distribution av fullformat på nätet, tror det är bl.a. Sony som ligger bakom, dock var lösningen inte plattformsoberoende har jag för mig. Likaså, är inte iTunes låtar i ACC formatet, är det verkligen mp3?

Vidare kan jag inte säga att jag skulle sakna CDn om den som format försvann. Alldeles för dyrt för det EPA ljudet tycker jag. Brukar dock aldrig köpa fullpris, köper på nätet eller i REA-backar, har nog bara köpt 2 st fullpris CD överhuvudtaget. Hoppas mer på nästa HD-format som kommer efter SACT och DVD-A, när väl formatkriget lagt sig där också, fast där verkar det som om det är det sämre valet som ligger bäst till.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/02/05 :  10:28:20  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Det känns rätt att posta denna här, då fenomenet Ipod-öra förmodligen kommer att bli mycket vanligare. (kanske t.om stämningarna, åtminstonde i USA)

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,772835,00.html

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000