HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber VS Cardas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/01/28 :  15:56:11  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej

Någon som har testat Kimber mot Cardas?
Eller kan säga något om karraktären på Cardassortiment?
Var är det intressant att börja på för nivå?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

sker
Member

488 Posts

Posted - 2006/01/28 :  16:31:45  Show Profile Send sker a Private Message
Jag har ägt ett par Kimber 4TC och även Cardas Neutral Reference. Kanske inte helt rätt att jämföra dessa, eftersom det skiljer ganska mycket i pris men om jag skulle säga något generellt om dessa kablar så har Cardas ett betydligt mörkare och djupare "sound". Kimber kabeln handlar mer om snabbhet och upplösning. Personligen prioriterar jag upplösning och dynamik varför Kimber och NordOst hör till mina favoriter, Cardas tycker jag är lite för mjuka och mörka för min smak. Du har säkert hört det för, testa själv och bilda dig en uppfattning hur kabeln låter i din anläggning. Lycka till

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/01/28 :  17:10:24  Show Profile Send sampix a Private Message
Har ägt både Cardas och Kimber Monocle XL (+ diverse Select-signalkablar).

Håller med Sker, då även jag upplevde Cardas som mörka/mjuka. Tröttnade ganska fort på dessa.. och det var inte enbart pågrund av den gräsiga 70-tals bruna färgen på dem

Vilken nivå vet jag inte. Men jag hade åtminstone deras dyraste, Golden Reference.

Tycker du ska ha kvar dina Kimber-kablar, de är ju så fina att titta på

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/01/29 :  15:49:22  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Hur skulle karaktären på Synergistic´s och Purist´s kablar kunna beskrivas
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/02/01 :  15:49:01  Show Profile Send Figge a Private Message
Var mer ute att få input om karraktären mellan desa två märken.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  16:03:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Man får absolut inte glömma att Cardas efter man bara rört dom jäklarna tar minimum 7 till 10 dagar innan dom lirar ok igen.

En cardas kabel går aldrig att testa vid snabba byten därmed..

Inspelning tar månader o åter månader.6-8 månader vid regelbunden spelning.... Och man får bara inte röra dom...


Sen så händer något som dom flesta inte tror på.. inte (knappt) jag själv heller så man fattar.. Då öppnar dom upp och bara "försvinner" som påverkande av ljudet...

Men tills dess ger alla upp och byter ut oftast... Och dom få få som väntat byter sällan eller aldrig ut sina kablar...

Så cardas är mycket krävande.. Men betalar sin ägare över lång tid..

Och be mig inte förklara detta dom gör. Jag kan nämligen inte själv förstå hur fasiken det kan bli så...

Cardas golden cross är mörkare tonalt.. Golden reference är mer analytisk och för många mer lik det man "känner igen" direkt ifråga om kling o klang...

Jag gillar mix mellan dessa kablar bäst.. Med högtalarkablar av golden cross och dom andra golden reference som signalisar...

Nätisarna av typ golden reference är det som fungerar bäst på strömmen i dom system jag provat..

Så en mix är att föredra enligt min smak..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/02/01 :  20:04:35  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Såg att ARC använde Golden Reference till sina Wilson på CES och även Magnepan brukar använda Cardas. Har hört ryktas om att Jim Winey har sina 20.1 uppkopplade med Golden Cross. Cardas kablarna lär nog dock inte ha legat orörda i hotellrummet 7-10 dagar innan mässan öppnade
George Cardas spelar ju förresten på Maggiesar, kraftigt moddade 3.5:or, så han måste ha bra smak för ljud

Edited by - Sceptic on 2006/02/01 20:39:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  20:12:56  Show Profile Send mayro a Private Message


Nej självklart inte. Men en mässa är ju inte direkt samma sak som ett väl intrimmat hemmasystem där smådetaljer skiljer ofta agnarna från vetet

Cardas anses ju vara en av dom ledande kablar som är där ute.... Och dom hänger ju med år efter år såsom referencekablar bland några till toppkablar...Så detta visar nog deras kapacitet...

Fast detta med lång inspelning. samt inte röra är välkända saker. Så det är inget man behöver ordkriga om direkt..

Även faktumet att dom flesta som orkat igenom den låååånga tid som krävs sällan byter ut sina kablar..

Dom som byter är dessa nerviga typer som jag o andra som inte har ro i kroppen utan vill ha omedelbums resultat..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/01 :  20:18:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mayro: det låter som jobbiga kablar att äga?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:17:16  Show Profile Send mayro a Private Message


tror jag inte dom som spelar med dom anser direkt...Men däremot då man just börjar spela in dom.. Men dom låter ju inte illa som oinspelade.. Endast lite instängda och lite tråkiga..

Så det är ju ingen plåga direkt.. Utan endast ett tråkigare längre inspelande...Än annars... Men andra kablar är ju inga raketer direkt dom heller.. Dom behöver ju sin tid dom också.. Och en del blir ju inte bättre utan sämre över tid.. Cardas vet man ju att dom blir bättre.. Och att uniont i stort alla säger detsamma. vilket är en trevlig liten "säkerhet" för att tiden står på plussidan...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:36:06  Show Profile Send Snoop a Private Message
Är man inte försiktig kan man ju råka stöta till kablarna vid dammsugning och då blir det jobbigt

Skämt och sido, jag har aldrig testat dessa kablar och kommer nog aldrig göra det heller så svaret trådskaparen vill ha kan jag inte hjälpa till med.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/02/01 22:10:05
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:45:21  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
En cardas kabel går aldrig att testa vid snabba byten därmed..

Inspelning tar månader o åter månader.6-8 månader vid regelbunden spelning.... Och man får bara inte röra dom...



Sorry Mayro, men sådana här uttalande anser jag vara komplett bs.

Ok, jag kan förstå att en komponent möjligen kan ändra sig de första timmarna, t ex högtalare. Men att det ska krävas 1000 timmar, eller 6-8 månader i detta fall, för att par KABLAR att sätta sig till rätta är helt befängt.

quote:
Och be mig inte förklara detta dom gör. Jag kan nämligen inte själv förstå hur fasiken det kan bli så...



Det kan jag; humör, sinnesro och lite allmänna hjärnspöken i en god mix.

btw, jag hade mina Cardas Golden Reference-kablar ett antal månader och hörde absolut nada förändringar under denna period.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:47:04  Show Profile Send mayro a Private Message


ähh. nu är det rent larvigt..

Ska inte försöka ge relevant info mer i ämnet...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:49:14  Show Profile Send sampix a Private Message
Inga larverier här mayro.
Men jag tror inte en sekund på det du skrev.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  21:56:52  Show Profile Send mayro a Private Message

skit i det då.. enkelt o bra. jag varken bryr mig eller har cardas själv..Men har sådan info från många som vet troligen bättre än du sampix... Sedan om du anser dom snacka bull shit är det dina problem.. Mig kvittar det helt o hållet...

Jag delger vad jag fått som info från olika mäniskor..därmed är det punkt ifrån mitt håll..Jag tror figge vet att jag inte snackar skit. Och det är huvudsaken. Inte vad du tror sampix..
Han har nog liknande info från tidigare samt andra än mig redan..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/01 21:59:07
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/02/01 :  22:04:32  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag delger vad jag fått som info från olika mäniskor..därmed är det punkt ifrån mitt håll..Jag tror figge vet att jag inte snackar skit. Och det är huvudsaken. Inte vad du tror sampix..
Han har nog liknande info från tidigare samt andra än mig redan..



Perfekt mayro, han verkar uppenbarligen vara i trygga händer. Så nu kan jag lugnt lämna denna tråd

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/01 :  22:15:48  Show Profile Send mayro a Private Message


Om han är i "trygga händer" vet jag inget om. Men han har i alla fall lite mer info inför sina egna beslut. samt lite mer frågor att reda ut möjligen..INNAN han själv gör det han tror passar bäst för honom.. Inget annat..

Och han har dina inlägg att läsa där du bekräftar relativt tydligt det jag skriver är vanligt... Minns en sak sampix innan du skriver.. Figge har hört en anläggning relativt nyligen kablat med cardas.. En rätt stor sådan anläggning också.. Så hurvida cardas är instängda tråkiga osv kan han nog bedömma själv...

Däremot så fick han nu möjligen mer info om HUR vägen fram kan se ut vid valet av cardas... Och varför cardas sällan eller aldrig någonsin vinner vid ab prov.. Eller korta speltider..

Men nu skippar jag tråden ..."dom trygga händerna" har nog figge själv. så där behövs nog ingen hjälp..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/02/01 :  23:32:35  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
skit i det då.. enkelt o bra. jag varken bryr mig eller har cardas själv..Men har sådan info från många som vet troligen bättre än du sampix...

Jag tror figge vet att jag inte snackar skit. Och det är huvudsaken. Inte vad du tror sampix..


Till saken hör väl att sampix tydligen är den av er som inte "tror" något utan har ägt kablaget ifråga och är en av de "få avvikande" med dåligt tålamod...

Tycker också det låter som rent mumbo-jumbo och snick-snack... skulle det finnas någon som helt fysikalisk rimlighet i varför det skulle påverka kablaget om man rör på det? Verkar vara en av de frågor som ingen någonsin ens skulle kunna hitta en rimlig teori till.

Finns säkert någon som har svar dock...

Däremot tror jag säkert att även denna kabel, som jag inte har erfarenhet av, har sina egenheter och sin alldeles egna karaktär och funktion i olika kombinationer av system.

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2006/02/01 23:34:46
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/02 :  03:38:27  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om det stämmer gör det kablarna till att vara helt ointressanta för mig. Föredrar att tro på att det inte stämmer.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/02 :  09:35:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja man måste ju kunna använda sin stereo utan att behöva oroa sig för att man rört eller flyttat på kablarna. Stereon finns ju för ägaren...inte tvärt om!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/02 :  10:22:27  Show Profile Send mayro a Private Message


quote:
Till saken hör väl att sampix tydligen är den av er som inte "tror" något utan har ägt kablaget ifråga och är en av de "få avvikande" med dåligt tålamod...





Och jag var importör ett tag för dom en gång .. Men men,.,,Det räknas väl knappas såsom "erfarenhet" som den sampix har antar man. Men du läste inte min uppställning tidigare utan endast det utvalda som gör du kan kommentera mig.. Läser du så fattar du nog poängen här. Jag har nog egen erfarenhet om du tittar och har seriöst intresse..


Men jag skiter fullkomligt i om man missar en bra kabel pga att folk sitter och dummar sig med att man inte kan dammsuga .osv osv..


Inte röra innebär att inte sitta o dra ur o i självklart.. böja runt o bängla...

Men mig veterligen är ingen kabel välmående av att man trixar med dom..

Fast klart.. Man va inte ute efter att få info här.. Man var ute efter att förlöjliga någon...

Ni är duktiga pojkar..




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/02/02 :  10:23:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och tänk bara att konfrontera ungarna med vem som var och kopplade i och ur en kabel precis innan en stor lyssningskväll med grabbarna som sedan måste skjutas upp 10 dagar innan den kan ske.

"Om inte jag får någon glass skall pappas anläggning låta skit i en vecka, fördäså"

Edited by - UrSv on 2006/02/02 10:24:20
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/02 :  10:41:22  Show Profile Send Snoop a Private Message


Vi kan nog alla dammsuga mer eller mindre

Men något förlöjligande iaf från min sida är det inte alls tal om.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/02/02 :  10:51:51  Show Profile Send Figge a Private Message
Nu var frågan inte om jag får röra kablarna eller inte.
Utan om någon testat dessa kabelmärken mot varandra?
Sen får vi väl hoppas att alla städar.
Annars är vi kanske tillbaka i Lortsverige igen.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/02 :  12:54:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hur skulle den elektriska påverkan bibehållas med avstängda apparater? Har tittat på Cardas hemsida och dom nämner bara att kablarna måste spelas in. Ingen tidsangivelse.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/02/02 :  13:10:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kanske bör en kabel "spelas in" jag tycker själv att de låter hårt och konstigt när de är helt nya, men jag tror också att det tar ett tag för hörseln att anpassa sig till det sound som är signifkativt för den kabel man just bytt till. Jag tror att ljudet förändrar sig under ca 100 timmar därefter är det nog hörseln och hjärnan som förändrar sig. Att man inte skulle få röra kablarna verkar ju vara skumt, knappast något som Cardas själva skulle säga, det är nog en av många myter. Det är lätt att få lite hjärnspöken, det har jag, jag hatar att kopla ur mina kablar, det kan ju bli sämre. Det är sant, jag vet att det inte borde kunna göra någon skillnad men tänk ifall att....

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000