Author |
Topic |
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 13:32:10
|
En undran hur många gånger/år kopplar ni ur era kablar? Tillbaka till frågan, tack. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 13:38:17
|
Säger bara en sak, kolla in Naqref's Dark Serpentine, har precis fått ett par och de spelar (efter 2 timmar) i princip lika bra som min (lånad) Kimber Silver flätade, och skillnaden i pris är s.a.s ganska många CD-plattor att njuta till
(sorry för lite OT, men den (DS) är iallafall jämförd med Kimber) |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
Edited by - Thomas_Ö on 2006/02/02 13:40:22 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 14:00:10
|
harryup.
Jag har endast försökt ge info om saker som många upplevt med just dessa kablar.. Sedan så är det ju upp till var och en att avgöra hurvida det stämmer eller ej.
Jag har hanterat inspelade cardas.. Och då är det ingen tvekan om deras "dubbla känslighet" för just att hålla på med dom..
Men dom är inte unika i detta sätt att reagera.. Många som använder harmonic tech säger samma sak tex... Att dom måste få vara ifred..
Men dom flesta sitter inte och byter hit o dit som tex en handlare eller en "kabeltestare" gör..Utan dom flesta spelar ju sina grejor och lyssnar musik över tid..
Alla bör ju ändå förstå att om dom var "dåliga" så skulle dom inte ingå i så många år. samt i så mångas reference samling av kablar för test av utrustningar osv... Och som referencekablar i så erkänt bra system som visas över hela världen..
Så jag tror nog inte direkt jag bör ses som kvacksalvare för sampix inte fick till dom vid sitt hanterande i en längd..Däremot kanske man bör inse att vi inte alltid har grejor i nivå som kan förmedla det olika komponenter kan.. Via ev begränsningar våra ofta mindre system har... Jag tror personligen inte sampix ens befinner sig med sina grejor i samma nivåer som dom flesta gör som använder just dessa ändå rätt dyra kablar..
Detta kan man lätt läsa om på tex showen Pac just besökt också.. Det är ju en del erkända märken som just använder cardas kablar såsom sina reference kablar..Så det torde vara relativt onödigt att vi går in i stordebatt om dess kvalitet då vi kanske ändå ej är i rätt nivåer totalt sett..
Men men.. idag finns en stor mängd fina kablar i olika prisklasser,, Och ingen av dom låter bra om cd spelaren är hård o trist..Eller ev stärkare ej klara biffen.. Så kablar kan endast blomma ut i "rätt" elektronik högtalare-rum o smak...
För att förklara mig med ett annat ämne.. I helgen lastar jag mina tunga stora högtalare och åker till Sthlm med dom för att prova ut dom i mer kompetent utrustning än min egen.. Detta för att lära mig förstå kapaciteten av dom i olika rum. med olika utrustning...
Det kostar pengar.är jobbigt.. Men det är mitt sätt att prova ut mer "seriöst". Samt för att ens kunna bilda mig en mer relevant uppfattning om dess kvalitet o förmåga..
Samt begränsningar..För det lär dom säkert ha..
Men därmed så kan man mer relevant info sedemera om dom än man kan i ett rum med en förutsättning..För då har jag hört dom i tre rum..
Samt tidigare med en flertal olika elektronik..
Så provar jag saker. Om sedan man kan ge mer relevant info eller ej då man hanterar saker så innan man ger tips eller ej får ni avgöra. Men min uppfattning är att i alla fall jag vet mer säkert att mina erfarenheter inte bygger på osaklighet. Samt att dom är så beprövade jag själv förmår att utprova.
och att erfarenheten är bredare än i en utformat situation vid ett tillfälle.
och så här har i stort allt jag haft utprovats om jag har haft möjlighet samt ekonomi till det..Som sagt. Det kostar ju en del att göra på mitt sätt.. Men är intresset stort så får man prioritera..
Sedan orkar jag inte gå in på detaljer om just dessa kablar.. Men om man ser hur jag gör med stora dyra tunga högtalare så inser man kanske att små lätta kablar är en del lättare att prova. Och att detta också gjorts...
Om sedan ni väljer att tro på mig eller ej är ju sedemera era val. Jag har enbart försökt dela med mig av min erfarenhet. Eller saker jag vet flera med mig delar åsikter om.. Sina egna val sedan är förhoppningsvis basserade på ALLAS info samt sitt eget tycke o smak..
NU grabbar har jag försökt delge lite bakgrunder till hur mina ord o tips tillkommer.. Och utifrån detta "arbetssätt" är tips o råd oftast basserade...
take it or leave it... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 20:41:28
|
Eftersom jag själv är intresserad av nya högtalarkablar, och Golden Reference är en på listan, så mailade jag konstruktören George Cardas själv för att få svar från en som verkligen borde veta hur det ligger till med "break- in" av Cardas:
"Hi Hasse
The cables settle in for the most part in a few days. The break-in process and cables should not be roughly treated, gently moving the cable will have little noticeable impact. I don´t think they differ from any good cable in this respect. The improvements heard during break-in are what separate the better cables.
I have tested cables on the 3.6´s for years. We set them at the speakers at the end of the day, and run them over night, the big change, takes place in that first run after that there is a gradual change that becomes hardly noticeable by the following morning. Not to say that they don´t settle further, it is just that it is not of any issue. In general they start out better and just improve with time.
Thanks George" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 20:54:09
|
Japp... har sett denna "typen" av svar tidigare..ifrån andra tillverkare också..
Att säga "mina kablar är kanonsvåra att spela in" är ju inte direkt ett bra säljargument..
Så det svaret va ju inte direkt konstigt.. Men han skriver sedan på slutet det viktigaste.. DVS quote: and just improve with time
Och detta stämmer väldigt bra..."With time"..
hmm. Nu vart man sugen att ha ett fullt set cardas igen faktiskt... Hahaha.. Man snackar så man själv blir sugen här.. Och jag har inte råd att bli sugen ju hmm.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 20:57:47
|
quote: Så jag tror nog inte direkt jag bör ses som kvacksalvare för sampix inte fick till dom vid sitt hanterande i en längd..Däremot kanske man bör inse att vi inte alltid har grejor i nivå som kan förmedla det olika komponenter kan.. Via ev begränsningar våra ofta mindre system har... Jag tror personligen inte sampix ens befinner sig med sina grejor i samma nivåer som dom flesta gör som använder just dessa ändå rätt dyra kablar..
Intressant Mayro. Hur dyr bör anläggningen vara för att fullt svara upp till vissa kablar?
En annan aspekt på det hela är, att Figge sitter på exakt samma högtalare som jag själv gjorde då jag ägde dessa kablar. Han har Audio Aero/Hegel (om jag inte minns fel), medan jag hade Wadia/DP. Men tydligen går det utmärkt att försvara dessa kablar och rekommendera dem till Figge. Medan jag, med mina medelmåttiga komponenter, inte kan tala för dessa kablar.. Hur får du ihop detta Mayro?
quote: Detta kan man lätt läsa om på tex showen Pac just besökt också.. Det är ju en del erkända märken som just använder cardas kablar såsom sina reference kablar..Så det torde vara relativt onödigt att vi går in i stordebatt om dess kvalitet då vi kanske ändå ej är i rätt nivåer totalt sett..
Det är ingen, så vitt jag vet, som har klagat på dessa kablar i denna tråd. Utan jag har enbart påpekat att du minst sagt, går till väga på ett ytterst märkligt sätt.
Du skriver själv både att jag inte kan uttala mig om kablarna då jag inte haft dem konstant inkopplade i 6-7 månader, och att de alltid förlorar i A/B-test. Eller hur? Samtidigt så skryter du stolt över att dessa kablar används som referens i både tidningar/mässor.
OM din märkliga inspelnings-teori skulle ha den minsta lilla sanningen i sig, så varför skulle någon av dessa utställare dema sin elektronik på en mässa, med en kabel - som för att låta bra- ligga still på samma ställe i 6-7 månader och med signal inkopplad konstant?!!? Jag vet inte, men jag tror inte att Cardas-relaterade utställare bokar upp sin hotellrum 7 månader i förväg. Men har jag fel så ber jag självklart om ursäkt
Du inser nog själv ganska fort att detta inte fungerar i praktiken (om inte, så går det utmärkt att PM:a mig).
|
kabelskitsnackare
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 21:50:51
|
jag rekomenderar dom inte.. Jag talar om vilken tid dom behöver för att blomma ut fullt ut såsom svar på att dom inte kan A-B köras med fullt resultat...
Sedan så talar jag om fulla system och inte en längd av en signalkabel... från nät till högtalare full kedja...
Sedan angående tillverkares svar.. Alla minns nog tråden där det diskuterades om vibbar i stärkare..
Snudd ingen tillverkare sa deras stärkare påverkas alls av vibbar.. Ändå vet alla som gör vibbdämpande åtgärder sådan gör relativt stora skillnader ...jag värdesätter inte om det förbättrar eller ej. Endast att det gör skillnader... ibland kan det ju bli sämre också..
En del anser detta vara humbugg iofs.. Men större delen vet vad dom hör...oavsett vad tillverkarna säger..
Men igen. JAG rekomenderar INTE cardas till någon.... Men jag vet att dom kan göra underverk i system där man fullt ut kör med dom... Om man tar tiden på sig att spela in dom ordentligt..
Och kanske lånar hem en line o provar inspelade kablar en dryg vecka innan man bestämmer sig för vad man anser o känner för dom...
DET är däremot en rekomendation.. Som gäller alla kablar man skall bygga sin anläggning med oavsett märke om det går vill säga..
För ofta med cardas så brukar man bygga ut sitt system fullt ut och inte enbart ha en längd av dom...Och provar man en full line så vet man ju vad man kan förvänta sig för resultat..
Nu skippar jag detta igen... finns nada mer att säga.. och jag skall packa högisar nu inför sthlm resan..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2006/02/02 : 22:28:03
|
Cardas kräver alltså att testas under väldigt lång tid. Vilka butiker säljer Cardas? Eller är det bättre att kontakta generalagenten? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Topic |
|
|
|