Author |
Topic |
|
Nesta
Member
78 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 00:53:02
|
Hejsan,
Är det någon som har använt träslaget ask till sina högtalarlådor Det verkar vara ett stumt,hårt och ganska tungt träslag som inte rör sig så mycket. Verkar ha bra egenskaper. Densiteten varierar men är oxå hyfsad. Tanken är att fräsa ut välvda bitar och sen foga ihop dem till sidoväggar i gediget trä. Ser även ganska snyggt ut. Påminner lite om ek men är tätare och utan ekens porer.
|
"Liverpool is my religion, Anfield is my church" |
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 21:59:24
|
ask är det 4e hårdaste trä slaget i sverige,har byggt med askfaner på ut sidan.det skulle fungera bra för dig med detta snickra på mvh classe |
18 ska de va.
|
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 22:14:25
|
Har också bara fanerat ett par lådor i Ask, jag tycker det var rätt jobbigt träslag att göra med ialla fall som faner. Hårt att skära, och flisade sig lätt när man kantfräste. Den masiva "varan" är kanske bättre/lättare att jobba med?
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 09:52:09
|
quote: ask är det 4e hårdaste trä slaget i sverige
Det är inte så att du kan de första tre också |
J. Ullberg |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 11:02:15
|
Ek och björk är väl hårdare om vi ska hålla oss till svenska, det tredje får Classe ta, Jag vet inte vilket han menar.
Helt rätt, asken flisar mycket. På den goda tiden när jag pluggade till båtbyggare så minns jag när man skulle böja spant av ask, de gick av hela tiden
Men i ditt fall handlar det förmodligen om limträskivor, så det borde inte bli några problem
|
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 11:30:32
|
amerikansk s.k. swampash är ett träslag som används mycket i tillverkningen av elgitarrer=resonant
svensk ask däermot har sämre rykte bland instrumentbyggare, alltså bör det vara mer "dött" snygg ådring, men det är väldigt svårt att få bra finish på ask p.g.a den djupa ådringen som gärna "reser sej".
jag tror personligen att björk skulle vara ett bättre val, har ännu sämre rykte bland byggare, lättare att få finish på, minst lika hårt eller hårdare. det finns dessutom som plywood, kan ju bara smidigt. Plywood bör ju alltid vara bättre än massivt av motsvarande tjocklek. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 15:27:31
|
1 vitbok 2 ek 3 rödbok 4 ask 5 björk lite osäker |
18 ska de va.
|
|