Author |
Topic |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 15:59:16
|
Bugar och bockar Bernt! Hittade precis tubecad sidan och tänkte genast på dig, men du hade redan hittat den=). Skulle vara kul att prova lite! Dock utan rör denna gång... |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
Fredrichc
Member
192 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 16:01:50
|
De där har jag kikat på och är mycket sugen på att börja bygga ett av den under första länken. När det gäller ställbar delningsfrekvens så har jag tolkat det som att man måste bygga "moduler", en för varje delningsfrekvens som man vill att filtret ska klara av. Det är alltså en form av hårdkodning av frekvenserna, inte dynamiskt ställbar såsom exempelvis en Behringer fungerar (den kanske är uppbyggd på liknande sätt invändigt, det har jag inte undersökt).
Det skulle vara intressant om det finns en variant med "riktig" ställbar delningsfrekvens. |
Edited by - Fredrichc on 2006/01/21 16:02:23 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 16:32:41
|
Fredrichc Du menar att man skall använda sig av potentiometrar? I så fall så kan det ju bli lite dyrt..då skulle JAG nog hoppa över det hela å köpa ett färdigt filter istället...men det är ju jag det.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 16:39:46
|
Kanske inte precis HiFi, men det finns billiga OP-baserade delningsfilter för bilstereo. Har ett sådant kvar från slyngelåren då basdunk var viktigare än kvalitet. Dosan har 2x4 utgångar med både övre och undre gränsfrekvens steglöst ställbara. Hur den är uppbyggd har jag inte brytt mig om, men den visar att det fungerar med enkla medel. Filtren är hyfsat branta. Ganska många OP inuti dock.
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Fredrichc
Member
192 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 16:42:02
|
Hur det tekniskt sätt skulle vara uppbyggt vet jag inte. Jag har inte hittat en DIY-variant som har möjlighet till ställbar delningsfrekvens, förutom modul-varianten då. Det verkar helt klart vara ett billigare och enklare alternativ att köpa ett färdigt filter, exempelvis en Behringer, men det är ju faktiskt inte lika roligt ;)
Min tanke just nu är att använda modulvarianten och skapa en X olika delningsfrekvenser, för att sedan koppla mellan dem via en strömställare helt enkelt. |
|
|
Fredrichc
Member
192 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 16:45:58
|
JohnA: Det låter ju klart intressant. Tekniken måste ju gå att förfina så att den duger i HiFi-sammanhang tycker jag. Får nog ägna ett par timmar ikväll åt informationssökning. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 17:03:48
|
Jag har byggt en del filter och det bästa jag åstadkommit är 12dB linkwitz-Riley med JFET:ar istället för opampar. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 06:33:07
|
Fuling:JFET:ar istället för OP-ampar! Detta tycker jag låter mycket intressant. Kan du berätta mer. Jag klurade lite runt just ett 12dB Linkwitz.
ohmega:Helst skulle det vara med pottar.
Behringer kommer inte innanför min dörr. Ett kvalikativt aktivt filter ÄR dyrt, precis som alla andra komponenter. Varför lägga 100 tusen kronor på en anläggning och sedan 500kr för ett aktivt filter? Jag tror att om man ska få ut så mycket som möjligt så måste filtret vara i samma klass som resten av systemet. Även passiva filter är dyra om de ska vara kvalikativa! |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 12:03:18
|
Jag har ingen schema till hands just nu, men det var en simpel konstruktion med sourceföljare (2SK170 tror jag det var) och konstantströmkällor. Det går säkert att googla fram schema på något liknande. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
|
Nicke
Member
379 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 12:25:51
|
quote: Jag har ingen schema till hands just nu, men det var en simpel konstruktion med sourceföljare (2SK170 tror jag det var) och konstantströmkällor. Det går säkert att googla fram schema på något liknande.
Här är ett exempel på en sourceföljare gjord med JFETar
|
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 13:23:11
|
Bugar och bockar! Det här kommer att bli intressant. Jag kommer att lägga ut bilder och text från samtliga mina projekt inom sin tid. Jag jobbar dock ihjäl mig och får inte så mycket tid över! |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 13:45:26
|
Så där ja! Själv använde jag konventionella strömkällor med bipolära trissor, men det är nog bara en smaksak vilket man väljer. Själva idén med diskreta single ended buffers känns mycket sundare än att använda ett antal opampar med massor av trissor i varje och miljoner gångers förstärkning som motkopplas bort till ingenting
Till lågbasfilter skulle jag dock kunna tänka mig att använda opampar om det vore enklare, där vinner man nog inget märkbart på fina buffrar.
|
|
|
Fredrichc
Member
192 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 13:50:01
|
Det här verkar jättespännande!
Jag kommer följa dina projekt med spänning Tomas. Om du lyckas komma en lösning på spåren så får du gärna PM'a eller berätta här i tråden även innan du har bilder och fulla planer klara :) |
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 15:22:19
|
Tomas: Så du ligger på DEN nivån....ja...då avskräcker ju knappast kostnaden för högkvalitativa potentiometrar. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 18:35:51
|
quote: då avskräcker ju knappast kostnaden för högkvalitativa potentiometrar.
fredrichc:Jag har allt ett par idéer! En tyristor! Kan kanske vara något?! |
Edited by - Tomas on 2006/01/22 18:42:58 |
|
|
|
Topic |
|