HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga 1:Bult till trafo Fråga 2: Säkringar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:37:41  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej!

Skall börja montera komponenterna till mitt ICE-bygge.

Var kan man få tag på en bult att dra fast stora och lilla trafon? Den måste vara va 13 cm lång och ungefär 5mm grovlek. Var i hela friden kan man hitta en sån?? Letet på nätet på ELFA och clas ohlson, men inte hittat något vettigt...

Om skall sätta lite säkringar mellan nätbrunnen och trafon, skall det vara keramiska eller glassäkringer? Snabb eller trög? Tänkte sätta 8A och 5A... Vill ju inte att skiten tar eld om något går snett....

Behöver all hjälp i världen. El är inte min starka sida...

mvh
Erik

edit: förtydligande

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2006/01/21 23:40:12

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:53:38  Show Profile Send Kmj a Private Message
Om den måste vara gängad hela vägen från huvud till topp så tror jag att det kan bli svårt, om inte så har de flesta bygghandlar skruv/bult i de längderna. Jag löste det helt enkelt med en gängstav (gängstång på biltema), en bågfil och några passande låsmuttrar. Sitter som berget.

Edit.
Jag använder snabba glassäkringar på mina saker, storleken beror på trafon och det brukar också stå vilken typ på dem, på trafon för att vara övertydlig . Iallafall så sätter du den mellan trafon och nätbrunnen, gärna innan on/off-knappen. Vilken av kablarna du sätter säkringen på ser du lätt på baksidan av nätbrunnen, den du ska sätta den på är märkt med "L" om jag inte minns fel. L för Live, N för neutral och E för earth. Fas, nolla och jord med andra ord. Har även sett brunnar där det står "H" istället för "L".

Har jag fel nånstans så rätta mig gärna

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/01/22 00:00:14
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/22 :  10:45:31  Show Profile Send knoxville a Private Message
Kmj: Okej, då tar jag också snabba glassäkringar. Det står på stora trafon att det skall vara 8A och på lilla 5A. Dock ser jag ingen märkning om det skall vara snabba eller tröga säkringar, men i mina köpta stereoprylar verkar alla ha kört med snabba glassäkringar iaf.

Jag blir lite konfunderad när du säger att nätbrunnen har en "live" en "neutral" och en "earth". Jag menar, det beror väl på vilket håll jag sätter i stickproppen i väggen? eller tänker jag fel? Jag tänkte sätta säkring på både "live" och "neutral" för att vara på den säkra sidan iaf...

Det känns onödigt att köpa 1m gängad stång när man behöver 13 cm, men det kanske inte finns så många allternativ.

Stort tack för hjälpen iaf!

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/01/22 :  11:22:15  Show Profile Send Kmj a Private Message
onödigt ja, men kanske kommer den till användning till annat. Annars kostar en gängstång en tia ungefär så prismässigt är det ju ingen fara.

Bokstäverna står på baksidan av en sådan här
http://www.elfa.se/images/lowres/l2952.jpg

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/01/22 :  13:31:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du ska tänka på att det inte är alla länder som man kan vända på stickproppen i vägguttaget, därför det är markerat vilken som är hot(live) och neutral.
En järnhandelsaffär borde kunna hjälpa dig med skruv. Fast risken finns att den kostar lika mycket som en gängad stång på biltema
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/01/22 :  14:16:03  Show Profile Send knoxville a Private Message
Järnaffär var inget dumt förslag. Hade helt glömt bort dem...skall gå till en järnia som ligger i närheten och se om du kan hjälpa mig. Annars får jag införskaffa stång och en bågfil.

kmj: Jo, har också märkningar på min nätbrunn, men som jag så, så kan ju "live" kunna flyttas genom att man kan vända stickproppen i svenska eluttag!? Dock blir ju "earth" alltid jord, så att säga. Eller har jag fattat detta fundamentalt fel?

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000