HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikhjälp till vardagsrum sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:33:08  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp att klura ut hur man ska kunna fixa till ljudet i mitt vardagsrum mha akustik-tweaks eller någon anna lösning. Kanske någon som har ett liknande vardagsrum som kan säga hur man får ordning på det rent ljudmässigt.



Skissen är hyffsat skalenlig, ska stämma men kanske missade på någon detalj vid skissningen.

Takhöjd i den större delen av rummet är 2.40m, förutom i hallen där det är 5m, utmärkt på skissen.

Högtalarnas hörn som är närmst rummets hörn är 70cm ut från bakvägg och 51cm från sidovägg, sen är dom toe'ade så hörnet på samma långsida men där framme är 59cm från sidoväggen.

Jag sitter i en tremanna-soffa (med högt ryggstöd) vid lyssning och har en fåtölj till höger och en till vänster, dom står nästan vid första reflexen i sidväggarna, men inte riktigt för det ser lite konstigt ut och regeringen gick inte med på det alls...

Vid en framtida skiss kommer möblerna med.

Väggen bakom lyssnaren har ett snyggt gammalt skåp som tyvärr har glasdörrar, inte optimalt... Mellan högtalarna står den en flexybänk och en widescreen crt tv.

Själva problemet är att basen är dålig i rummet. Kanske pga storleken, men vissa frekvenser verkar borta, typ runt 60Hz och det gör ljudet rätt trist.

Var ska man börja?

Jag vet att det finns många trådar om akustik redan, men jag behöver lite hjälp i början känner jag det som.

Tack på förhand!
Mvh
Bosse


Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:49:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Skulle du inte kunna spela på diagonalen. 2.60 väggen o 5.40 vaäggen hade varit bakom högtalarna. Du hade iaf inte fått bekymmer med första reflexen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:50:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Enklast och billigast.

Bjud hem några ur eoJeud och ha kaffe rep (Glöm ej att ta bilder på fikabrödet)
Använd en skiva med ett bassvep och prova att flytta högtalarna, i den grad det får för möbler och Regering.

Vad är det för typ av väggar? Gips, Betong ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:53:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bulan var lite dålig med reportage från London så fasiken vet om vi ska hjälpa han

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:55:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Johan Blir ett helsike att fixa till 5kanaler diagonalt, tvivlar på att det går att få det bra.

Zalve: Jo, dom ska klart bjudas hit oxå nån gång. Väggen bakom högtalarna och den 1m väggen till höger om höger högtalare är betong/yttervägg, likaså 5m väggen och 4.90m väggen, de andra är gipsskivor.

Min medlemstråd innehåller info om vad jag spelar med:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46071

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:57:18  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Johan.. Hehe. Jag missade ju tyvärr när brewitz och f95toli var och lyssnade på highend flerkanals system utanför London.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/18 :  01:04:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Med dubbla 9" borde det finns förutsättning för bas.
Enklaste är nog som sagt att testa att flytta högtalarna lite, eller lyssningsposition.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/18 :  01:07:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
5.1 ?

Det sa du inget om ju Fixa fika bröd (Läs rejäl middag med avék) så hjälper vi till såklart

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/18 :  01:07:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Enklaste är nog som sagt att testa att flytta högtalarna lite.


Eller lyssningsposition

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/18 :  01:14:16  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Dom har flyttats runt lite redan, basen är kass ändå. Kan få till en annan sorts dålig bas om jag flyttar högtalarna längre in i hörnorna.

Johan: Inte 5.1.. Bara 5.0. Ni ska få hjälpa till, men som det är nu så kommer jag bara sälja hela systemet efter er totala sågning, om ni kommer på besök... Den sorts avec du tänker på ska nog kunna fixas.

Kanske inte framgår så bra av skissen, men det är ett svårmöblerat rum. Frontarna kan antingen stå vid den vägg de gör, eller den väggen bakom dagens lyssningsposition. Men den senare placeringen göra att högtalarna måste stå rätt nära bakvägg. Vill ju inte ha en högtalare mitt i dörröppningen när man går upp på morgonen...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/01/18 :  09:00:59  Show Profile Send markih a Private Message
Det var inget lätt rum.... Klart att du kan prova och flytta runt lite, men har du inget annat hyfsat stort rum, typ i källaren, mer av vanlig rektangulär form?

Annars är akustikråd på fora svårt att ge och egentligen är mitt råd att anlita ett proffs om du vill uppnå stora förbättringar. IÖ är mitt förslag då han har psykoakustikkunskaper, vilket ganska få av andra som arbetar med akustik verkar ha.

Mvh

markih
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/18 :  11:08:59  Show Profile Send BosseBula a Private Message
markih: Det är en lägenhet, med vardagsrum och matsal ihop i öppen planlösning. (Och hallen där nere). De andra rummen är tyvärr för små.

Vill nog prova en del själv innan proffs anlitas. Psykoakustik kan kanske vara bra, beror ju på hur det tillämpas.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:51:28  Show Profile Send jerico a Private Message
Bossebula: Prova att ställa glas skåpet på mjuk gummi matta. Fixade till min "3e" högtalare A.K.A vitrinskåp med 2,5 m2 glas dörrar & sidor. Annars är det att prova med madrasser (kör jag med) eller markplattor som är poppis här.

Lider med dig att bo i en sådan lägenhet och vilja få lite kul TUT ur burkarna.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/18 :  20:43:46  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hade också problem med basen när jag ägde RC-L, jag prövade att ställa dem på diagonalen och då hände det saker kan jag lova. Men som det ser ut på din planlösning blir det lite problematiskt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/01/19 :  08:48:39  Show Profile Send markih a Private Message
Vad händer med basen om du provar att flytta lyssningspositionen bra bit bakåt? Det skulle kunna ge mer bas, även om andra bitar kan bli sämre.

markih
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/19 :  20:19:37  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Typiskt ett fall där man har en anledning till att kanske behöva köra med en EQ och komplitera med lite abbsorbenter.
Många tror nog lite fel när det gäller att abbsorbera bas, det som gäller är fast man saknar bas så skall man abbsorbera bas för att få mer och bättre bas.
Det låter lite konstigt men så är det faktiskt.
Som i detta fall vad gäller basabbsorbenter så kan de till och med behövas ställas i det andra rummet så att säga, det öppena havet som du har åt höger från lyssnings positionen (I hörnen vid 5m väggen)men det är inte säkert, du kan prova genom att gå runt i rummet och lyssna vart basen är som högst där gör abbsorbenterna mest nytta

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/01/19 20:25:40
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/19 :  22:47:59  Show Profile Send BosseBula a Private Message
jerico: Bra tips om jag har kvar den nuvarande placeringen.

markih: Basen är lika dålig där vill jag minnas. Så det verkar inte vara att jag sitter i en resonans-nod.

Snoop: Som sagt jobbigt om man vill köra 5.0..

levande: Mm, det hade suttit fint om man kunde låna några basabsorbenter som var hyffsat avstämda till resonanserna och prova med. Eller bygga några hyffsat billiga. Ska nog prova med att ha högtalarna på den nuvarande bakväggen oxå.

Jag ser 2 problem med en EQ som Behringer, dels verkar den ha ett jobbigt grundbrus, dels verkar det klurigt att köra film i flerkanal om man EQ'ar frontarna och får den fördröjning som det innebär på dom. Iofs kan man väl ställa in fördröjningen på de andra på något sätt oxå.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/19 :  22:56:32  Show Profile
BosseBula: En nyare förstärkare ställer in fördröjningen automatiskt Så det gör inget om det är lite delay på frontarna.

edit: Såg vad du körde med nu, så strunt i vad jag skrev

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/01/19 22:57:04
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/01/20 :  03:28:37  Show Profile Send esl a Private Message
Markih har helt rätt.
Sätt dig intill väggen bakom dig och lyssna.
Flytta dig sedan sakta ut från väggen mot högtalarna.
Jag skulle tippa på att du skulle vinna en hel del om du "vände" på placeringen, alltså spelade åt andra hållet.
Och att du skulle sitta närmare väggen.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/20 :  04:04:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just som näms att flytta sig lite fram/bak kan påverka VÄLDIGT mycket.
Jag har min lyssningsposition 20 cm framför det stället där jag har en peak vid 50 Hz. Står fotöljen fel så hör man det omedelbums.

Hittar man en bra plats för basen men som sabbar för för resten brukar man kunna få till det ändå med lite justering.

Jag hade innan sparat 2 grafer sen Canton Digitaltiden. På dom såg man 50 Hz peaken (10 db) när micken stod där. Flyttade man bak micken lite mer än 1 meter då var det en lika hög peak men vid 70 Hz istället.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/20 :  09:18:19  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Om du vill ha lite systematik. Räkna lite på var du har tryckmaxima för resonanser i längsled (vissa sammanfaller) och prova att ställa högtalarna så att membranen befinner sig i respektive mellan dessa. Samma sak gäller för dina örons placering. Nu är ju inte rummet rektangulärt med stabil resonansfördelning, men det är värt att undersöka.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/20 :  11:38:58  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Tack! Nu har jag lite bra grejor att prova med ikväll. (Tösen ska iväg ikväll)

Att spela åt andra hållet kommer ta en halv dag att ändra om.. Så det får bli lite senare.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/21 :  00:03:57  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Nu har det varit kväll...

Jag flyttade ut högtalarna 30cm till och spelade loss ikväll. Gick runt i alla hörnor och lyssnade. Och på lite andra ställe. I hörnorna bakom högtalarna var det mycket bas, som man kunde misstänka. Nu kan ju inte högtalarna stå där då dom är väl långt ut i rummet och hindrar bland annat utgången till balkongen. Men det roligare ljud ivf. Dansade runt till KT Tunstall...

Sen har jag läst esl's utmärkta tråd "Bättre bas med basabsorbent!" http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952 och knåpat in värdena för det "rummet" som högtalarna befinner sig i.

Jag fick fram att rummet på 6.27 x 3.71 m med 2.40m i takhöjd skulle ha följande resonansfrekvenser:

6.27m -> 1a resonans 27.4Hz, 2a resonans 54.9Hz
3.71m -> 1a resonans 46.3Hz, 2a resonans 92.7Hz
2.40m -> 1a resonans 71.7Hz, 2a resonans 143.3Hz

Sen tänkte jag att 2a resonansen för 6.27m, 54.9Hz och 1a resonansen för 3.71m, 46.3Hz kanske samarbetar och drar energi ifrån området runt 60Hz som jag saknar. Så då tänkte jag bygga ett par rör för att försöka dämpa just 54.9Hz och 46.3Hz. Och enligt esl's excel ark så ska dessa rör vara 1.454m och 1.734m, med en diameter på 25cm.

Räcker det med ett rör till varje frekvens tro? Vad ska man terminera ena änden med på röret?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/21 :  01:46:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jo du,
Det där med beräkningsprogramm stämmer sällan bra därför att väggarna svajjar i bland med och bidrar eller förändrar den bidragande eller förlorade kraften och då stämmer inte beräkningarn så exakt som man kan tro
Det stämmer inte alltid matematiskt så man är många gånger tvungen att prova det praktiskt med olika slags tester med mic för att kunna hitta och sedan påverka vid en viss frekvens

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/01/21 11:39:42
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/21 :  05:05:16  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har frågat en akustik kunnig ingenjör och det finns inga program som klarar "öppna" rum. Så det blir till att mäta.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/01/21 :  11:31:22  Show Profile Send BosseBula a Private Message
levande: Nä, men man får börja nånstans.

Jag har en audio toolbox hemma oxå, ska göra ett försök med den idag igen. Fick ju trots allt en kurva sist över frekvensstyrkorna i bas-området.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000