HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken förstärkare till Dynaudio Audience 42
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/21 :  19:12:10  Show Profile Send Kero a Private Message
Har skaffat mig ett par av den här lilla högtalaren som jag ska ha i ett rum på 12 m2. Håller på och kollar runt vad jag ska skaffa för förstärkare till dom. Är det någon här som har något tips och erfarenhet om vad som kan fungera bra ?

Känns som att något med ganska neutral karaktär och hyffsat med effekt och strömstyrka skulle passa bra, vad tror ni ?

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/21 :  19:28:22  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Rotel kanske?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/21 :  19:29:03  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vad ska de ligga i för prisklass?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2006/01/21 :  20:49:14  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej!

Till dom skulle jag rekomendera BAT VK-300x

Nej men någon av Musical Fidelity kanske!

/Sjösse
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/01/21 :  20:53:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har hört dem med Rotel, och det lät väldigt bra, även Accuphase fungerar alldeles utmärkt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:46:49  Show Profile Send Kero a Private Message
Sjosse: HAHAHA, ja det vore väl nåt, vet du nån som har nå BAT grejer till salu ??
Seriöst... jag har släpat upp min gamla H/K receiver från förådet för att ha något tills vidare, vill inte koppla in BAT riggen för då kommer jag nog inte bli nöjd med något annat och det känns som lite overkill med dom till 42:orna !

Rotel har jag funderat på, borde bli en bra kombination. Dom är ju lite trögdrivna och har lite mörkare karaktär så Rotel eller Arcam skulle nog fungera fint.

Budget har jag inte riktigt satt ännu men säg max 8000:-, jag köper mer än gärna begagnat.

Ett nytt alternativ som jag är lite sugen på är en Rega Mira 3 som kan köpas för 6500:-, en budget favorit. Är dock osäker hur den orkar driva 42:orna, dom är trots allt ganska tröga och bara på 4 ohm.

En begad SAT Amplifix kanske inte heller vore fel, finns en till salu men jag vill inte köpa på mig fler grejer förrän jag fått sålt BAT kombon. Har oxå mailat lite med marbrink om hans Cyrys 8:a

Hörde dom med Musical Fidelity 3.5 hos Reference Audio och det lät väldigt bra men det är lite för dyra grejer.

Edited by - Kero on 2006/01/21 21:48:46
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/01/21 :  21:55:41  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har lyssnat på både Audience 42 och 72 med tidigare versioner av ZAPpulse klass D-förstärkarna från LC Audio. Jag lyssnade via passivt volymsteg med mycket gott resultat. En Vincent 233 var inte i närheten vid jämförelse.
Nuvarande version ZAPpulse 2.3 SE bör också gå alldeles utmärkt. Den kan ge ända upp till 580w i 4 ohm med rätt nätaggregat, men så kraftigt är knappast nödvändigt för ljudkvalitetens skull. ZAPpulsen kan få 42orna att låta riktigt stort, med hög upplösning.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/21 :  23:13:40  Show Profile Send Kero a Private Message
Går dom och köpa färdiga eller är det typ DIY byggsatser ?
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/01/22 :  00:52:19  Show Profile Send Örjan a Private Message
Man köper modulerna från LC Audio i Danmark. www.lcaudio.dk. Det går åt 2 moduler, ett nätaggregat och en ringkärnetrafo. Återstår lämplig låda och lite monteringsdetaljer. Inga justeringar och ganska lite att koppla. Det går nog att få ihop slutsteget för mindre än 6000 kr.
Vill man kan man sätt in en dubbel Alps-pot, en omkopplare och lite fler ingångar så har man en komplett förstärkare. Modulerna kan köras både balanserat och obalanserat.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/22 :  01:28:45  Show Profile Send Kero a Private Message
Lite väl mycket DIY för mig, plus att jag då helst vill ha en integrerad då det ska vara en ganska liten anlägging både till pris och storlek. Men tack för tipset ialla fall.
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/01/22 :  01:35:08  Show Profile Send buck a Private Message
Jag driver mina Audience 62:or med Roksan Caspian mk2, funkar finfint!

Fick ge 6500:- för den begagnad.

//olle
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/01/22 :  01:55:01  Show Profile Send KennethS a Private Message
Arcam Alpha 10 fungerar fin fint också! 2x100w hälsosamma watt. Föregångare till FMJ serien. Hade den kombinationen hemma ett tag för testa och det vart j**la drag rent ut sagt. Lent och öppet utan minsta hint av vasshet. Borde finnas för runt en 5000kr.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/22 :  02:48:25  Show Profile Send Kero a Private Message
buck: Jo Caspian är jag väldigt bekant med och skulle gärna köpa e sån men dom dyker inte upp på begat marknaden speciellt ofta.

KennethS: Har hittat några Alpha 7 för runt 3-4000:-, vad tror du om den ?

Såg en Naim Nait 5 för ca halva priset oxå, kan det vara något ?

Ska jag köpa nytt finns det några intressanta alternativ. Kom gärna med kommenterare om ni har egen erfarenhet om någon av dom.
Rotel RA-02 / RA-03
Rega Mira 3
Arcam A-65
Marantz PM-7001
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/01/22 :  05:16:52  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker då att du hellre ska satsa på Alpha 10:an. Så mycket bättre förstärkare.Skiljer ju bara runt 1000-1500kr begagnat. Som nya var det mycket mer. Dynaudio brukar också gilla effekt. Även dom mindre modellerna. Alpha 10:an kostade runt 15000kr när den fanns, så det är en mycket bra stärkare. Dagens FMJ serier är baserade på den.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/22 :  12:49:33  Show Profile Send Kero a Private Message
Okej men det gäller då och ha tur att det dyker upp en till salu. Vill inte sitta och vänta hur länge som helst.

Har hittat en begad Rega Mira 3 för 4500:-. Som sagt kasnke lite för klen egentlligen men jag gillar dess ljud.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/22 :  13:12:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Kanske denna

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44029&whichpage=1


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/22 :  13:30:02  Show Profile Send Kero a Private Message
Ser väldigt lik ut den här som jag har funder på från Advance Acoutic. Den verkar dock ha skivspelar ingång vilekt inte XTZ väl hade.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=985
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2006/01/23 :  02:35:11  Show Profile Send Kero a Private Message
Det blir en Rega Mira 3, har gjort en muntlig affär på den idag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000