HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apparat med Cd-romläsare och hårddisk som alternat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/16 :  09:11:10  Show Profile Send mapem a Private Message
I en annan tråd diskuteras squeezebox som alternativ till CD-spelare. men jag undrar om inte en låda emd en Cd-läsare och en rejäl håddisk vore grejen. Då kan man ju rippa alla Cd-skivor utan läsfel förhoppningsvis till hårddisken, okomprimerat förståss, och sen köra från den in i förstärkaren. Borde kunna låta bra. Sen kan ju lådan ha en nätverksansluning också så man kan hämta in nedladdade musikfiler. Finns sånt?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:14:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo sånt finns, det finns en del music servers på marknaden...

Men hur kvaliten blir jämfört med en bra cdspelare ?!?

För alla cdspelare låter ju inte direkt likadant...

/M
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/16 :  10:25:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag är också intresserad Nätverksanslutning inget krav men skulle man kunna byta hårddiskar så vore det ett plus. Digital utgång också en förutsättning. Fjärrkontroll med bildfönster för navigering bland skivorna skulle förenkla handhavandet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Ped
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/01/16 :  15:01:32  Show Profile Send Ped a Private Message
Du menar typ en sån här ... :-)

http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/shopdisplayproducts.asp?prodid=1119&product=MCD201
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/01/16 :  15:20:26  Show Profile Send drkim a Private Message
Nej men en sån här:
http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/shopdisplayproducts.asp?id=19&cat=Sources&prodid=1113&product=MS300

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Ped
Starting Member

6 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:22:34  Show Profile Send Ped a Private Message
Så rätt du har Jocke, så fel jag länkade :-)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:33:33  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det där var ungefär vad jag hade tänkt mig men 5100$ var lite mycket.
Hade gärna sett att den hade haft fler eller större hårddisk också,
borde väl gå att byta iofs.

http://www.6moons.com/audioreviews/mcintosh/ms300.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2006/01/16 :  16:56:28  Show Profile Send aleks a Private Message
Hifiklubben har ju en Cambridge Azur640H för ca7500kr om jag inte minns helt fel. 160gb hd

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/cdbraennare/detail/CAMBRIDGE_640H_CDbraennare.htm?id=7426

//Alex

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510

Edited by - aleks on 2006/01/16 17:14:34
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/16 :  17:18:04  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Den här var ju osedvanligt läcker, liten hårddisk dock. 849 Euro.



http://www.hermstedt.com/german/hifidelio/hifidelio.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/01/16 17:20:26
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/16 :  17:35:39  Show Profile Send mapem a Private Message
OjOj, där ser man. Min önskelåda finns redan, jag trodde jag kom på nåt smart. Är det framtiden tror ni, är det dags att skrota den ordinära spelaren, hur kan en sån däringa apparat låta jämfört med en högklassig CD-spelare?
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/16 :  20:45:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag råkar ha en rätt så skaplig DA så.........

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/16 :  20:51:41  Show Profile
Det är definitivt framtiden. Cd-skivorna har man bara som backuper och kan ställa in i något skåp, sen sitter man bekvämt och spelar hela sin samling med fjärren i ena näven och ett glass med Ardbeg eller Laphroaig i den andra

Dahlberg: Den där ser UltraSuperMegaIntressant ut. Tar flac också. Ska babelfiska sidan då jag inte är så haj på tyska längre.

Översättning standardmodellen:
Hifidelio - hear which elegant at home for 20.000 music pieces from your collection music, administer, archive, to burn! The Wireless Music center Hifidelio is a revolutionary HiFi Jukebox; the ideal connection to your stereoanlage. Hifidelio is attached directly to the HiFi plant.
# Hifidelio saves many interesting functions under its hood: Hifidelio plays all audio CDs and CD R/RWs starting from
# Hifidelio archived up to 20.000 music pieces on a 80GB-Festplatte; this corresponds over 1.300 hours play time. If you push for CD into the CD slot of Hifidelio, press the automatic-threading button and Hifidelio the music pieces that already stores CD on its non removable disk. With Hifidelio laborious looking for for your LieblingsCD.
# Hifidelio is void takes up also records or music cartridges. So you have your whole repertoire central on equipment! The music server creates order in your music collection and in your living room!
# Hifidelio control different audio formats: MP3 and MP3 VBR, Raw data formats (AIFF, PCM, WAV), Ogg/Vorbis, FLAC (Free Lossless audio codec), AAC (MPEG4) for the rendition, MP3 and MP3 VBR, Raw data formats (AIFF, PCM, WAV), Ogg/Vorbis, FLAC (Free Lossless audio codec) for the admission, MP3 and MP3 VBR for Multiroom Streaming
# on the basis the before-installed music data base, which contains more than 2 million name, recognize Hifidelio automatically CD title, interpreter, albums and show this on the integrated screen at
# Hifidelio can up to 5 different music pieces in different areas of the house at the same time play, and this also slackly!
# Hifidelio has home cross-linking with conventional cables all necessary interfaces, in addition, without cables thereby easy
# Hifidelio turns out can with the help of the "Turn&Select" Bedienrads or over the remote maintenance very easy and fast be served
# the menu indication at the screen makes possible a simple and comfortable administration of the music pieces
# on Hifidelio to leave rendition and search lists comfortably arrange themselves; They can create even the musical tendency fitting for each opportunity
# Hifidelio can your MP3-Player with music supply
# Hifidelio burn with the integrated CD burner your favourite music pieces on a audio CD; it is not an additional PC is necessary

Översättning promodellen:
Hifidelio pro - hear which elegant at home for 40.000 music pieces from your fastidious collection music, administer, archive, to burn! The pro version with increased increase in value for your stereoanlage... Hifidelio pro supports all functionalities of Hifidelio basis: Hardware-special-cheerfully: - 160 GB non removable disk - adjustable background lighting of the screen - screen with four gray tones - gilded Cinch sockets - high-quality Cinch cable - providing optical cable software characteristics: - over Hifidelio you can hear pro InterNet radio. - CD quality class for MP3-Dateien: 320 kbit/s - beside the Samplingrate a audio CD of 44.100 cycles per second Hifidelio pro integrates four further Samplingraten: 11.025, 22,050, 32,000, 48,000 cycles per second - dynamic compression of the volume during music rendition

Integrated hard disk: 80 GB for Hifidelio; 160 GB for Hifidelio Pro
CD recorder
Database with meta information (FreeDB)
54 Mbit/s WLAN access point 802.11g
Built-in 4 port switch with 10/100 auto-sense Ethernet port
Two USB 1.1/2.0 port
Headphone jack
Very low power consumption: 0,6 watt in standby and 7 watt in play mode
Remote control unit

Foto baksida:
http://www.hermstedt.com/downlds/images/english/z_hf_sketch_back.jpg

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/16 :  21:06:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
En till

http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/yamaha_musiccast_1.html

Edit: Från tillverkaren http://www.yamaha.com/yec/products/MusicCast/idx_mcx2000.htm#

Skaplig mellandagsrea http://www.tvnisse.se/produkter/28

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/01/16 23:38:52
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/01/16 :  23:40:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har en Slim 3 och lagt musiken på en server i en skrubb. Vill inte ha stora diskar i vardagsrummet. Funderar på att bygga en HTPC ändera disklöst eller med en 2.5" disk eftersom dom låter så lite.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/01/17 :  01:45:13  Show Profile Send hjort a Private Message
Det är nog dags och ta död på myten att dator/musikserver inte kan låta bra.
Ingen CD-spelare har en transport som är i närheten av hårddisken.

Men en separat DAC är nog tyvärr nödvändigt än så länge.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/17 :  07:37:37  Show Profile Send mapem a Private Message
quote:
Ingen CD-spelare har en transport som är i närheten av hårddisken.


Intressant!
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2006/01/17 :  19:32:39  Show Profile Send PLandgren a Private Message
quote:
Posted - 2006/01/16 : 17:18:04
--------------------------------------------------------------------------------
Den här var ju osedvanligt läcker, liten hårddisk dock. 849 Euro.



http://www.hermstedt.com/german/hifidelio/hifidelio.html

Denna låter riktigt spännande, men jag hoppas finna en som också kan spela DVD. Finns det?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/01/17 :  19:40:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message




Även High End smedjorna börjar få upp ögonen för denna typen av spelare. Ovan är en McIntosh musikserver med 300Gb HDD.

En av två tydliga trender på CES 2006 var hur dator-världen och home-entertainment smälter samman.

Några exempel:
- Denon, Yamaha, ... har W-lan moduler till sina nyare Hembiorecievers.
- Samtliga datortillverkare hade något HTPC-liknande på sin repertoar.
- Samtliga datortillbehörstillverkare hade moduler som man kunde ansluta både TV och musikanläggning till för att strömma över information.

Det finns många fler exempel, så det gick inte att ta miste på trenden.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/17 :  19:44:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
och här har vi ytterligare några exempel

Marantz.
http://www.marantz.com/new/index.cfm?fuseaction=Products.ProductDL&cont=eu&bus=hf&prod_id=3490&single=1

Denon NS-S100



Yamaha MusicCAST MCX-2000



http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/YamahaMusicCAST2000.php

Edit: Går ju bra det här, hittar fler och fler Lämnade in en
Lottokupong idag. Man vet aldrig, den kan ju slå in

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/01/17 22:09:49
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/01/18 :  12:59:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hittade en länk till ytterligare en mediaserver, med ett färdigt koncept för att lagra musiken centralt på en server

http://www.hushtechnologies.com

En tyst mediaserver med PDA som fjärrkontrol.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/01/18 :  13:04:18  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Mapem: Orsaken till att en Hårddisk är bättre att läsa informationen från är att en Audio-CD skiva läses av med en standard som kallas "reed book" och i den standarden så tillåts inte att det sker några omläsningar av skivan om det skulle uppstå något läsfel utan det finns lagrat en del "korrigeringsinformation" som hjälper till att återskapa ursprungsljudet, och om "korrigeringsinformationen" inte räcker till så görs det en "gissning" av hur ljudet skulle ha låtit.

Vid läsning av en fil från hårddisk (eller CD-ROM) sker alltid en omläsning av filen om det uppstår några läsfel.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:05:20  Show Profile Send mapem a Private Message
Jo jag anade att det var nåt ditåt Gemeni. Men man måste väl ha en bra DAC om det ska låta bra ändå?

Den där Hush verkar vettig. 160 GB låter i och för sig lite om man vill lägga alla sina CD okomprimerade på den, men den har tydligen USB-port, så man kan koppla till en lös hårddisk då antar jag.

Fiffigt att använda en PDA som kontrollcenter tycker jag. Annars verkar det som om de här apparaterna kräver en TV-skärm eller dataskärm, och det vill i alla fall inte jag ha i mitt musiklyssningsrum.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:57:53  Show Profile
quote:
Jo jag anade att det var nåt ditåt Gemeni. Men man måste väl ha en bra DAC om det ska låta bra ändå?

Det är ju på samma sätt som en cd, där måste du också ha en bra dac om det ska låta bra
Antingen köper man en svindyr med bra inbyggd D/A eller en lite billigare transport och en schysst extern D/A.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000