HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 livslängd hifi ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:45:12  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
hur länge håller grejerna typ högtalare , förstärkar
innan det är dags att pensionera dem ??
kan sånt bli för gammla så länge de låter?

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:00:36  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Jag är långt ifrån expert på sånt här, så någon annan får gärna komplettera mer.

Vad jag kom att tänka på var iaf att iaf äldre högtalare ofta har skumplastupphängning för själva konen i elementet, sådant brukar ju gå att byta om det är lite mer känt märke. Men nu så tillverkas nog de flesta upphängningar av gummi, som håller bättre. Högtalaren kan ju fungera i 10-tals år, men prestandan blir sämre, eftersom det faktiskt finns rörliga delar, som naturligtvis leder till slitage. (Samtidigt som utvecklingen i övrigt går framåt.)

Min personliga åsikt är att ofta så har utvecklingen faktiskt gått framåt. Speciellt bland digitala spelare, som CD/DVD, så kan det ju vara värt att byta upp en relativt ny spelare ibland, för att man får så mycket bättre prestanda för liten peng. Även om apparaten i sig fungerar i flera år till, så kan en ny vara på sin plats.

Visst kan man uppgradera typ CD/DVD-spelar också, men ofta så kan de nog bli enklare att köpa nytt, speciellt om man rör sig i budgetklassen runt några 1000. Blir annorlunda för dyrare grejjer ofta, är vad jag fått för mig iaf? (Någon som har mer koll?)

Förstärkare känns som att de är lite mer tidlösa iaf. Men på digitalsidan går det fort framåt.

Fyll gärna i någon med mera, detta var mitt strå till stacken !

Edit: Förtydliganden, hoppas du fick något av intresse som svar.

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/01/13 21:03:07
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:09:46  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Den allmänna pensionsåldern är väl ungefär 65 år idag, eller

...men allvarligt talat finns nog ingen sådan gräns. Man trodde vinylen var död och de flesta skulle skaffa CD på 70-(eller var det 80-)talet. Sedan har ju vinyl "kommit tillbaka" (eller rättare sagt aldrig försvunnit) bland entusiasterna. Jag själv har tex en AR XA skivspelare som jag köpte 1969 som ett antal år senare fräschades upp med en Denon-pickup och faktisk fortfarande kan spela bra. Nu har jag ju satsat på CD, så skivspelaren står lite off-side, men jag funderar allvarligt på att blåsa liv i den igen.

Naturligtvis handlar det också om hur man sköter grejerna. Man kan t ex kona om högtalare eller byta upphängningen på dem och då får de ju ett nytt liv. Man kan byta intorkade kondingar i elekroniken osv ....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:20:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag köpte min första förstärkare(technics) för snart 30 år sedan, å den är faktiskt med i min anläggning ännu(som riaa förstärkare)
Så nog är det livslängd på kvalitetsmaskiner.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:31:16  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag hade en Adcom för och slutsteg i nästan 20 år och det funkade fint, jag använder fortfarande försteget som hörlursförstärkare.

Mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:42:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Frågan handlar ju mycket om hur mycket bättre dagens/morgondagens prylar är mot 10-20 år äldre prylar. Att det händer väldigt mycket väldigt snabbt inom Digitalteknik är väl vi flesta överens om. Men resterande prylar har nog inte blivit såååå mycket bättre som tillverkarna vill få oss att tro.

Tar man den rena livslängden så borde väl prylar som är ordentligt byggda iag klara av 15-20 år innan dom börjar bli slitna. Rörbaserade produkter har en klar fördel här.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:42:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kvalitet står sig. Massproducerad s.k basarelektronik blir gammal nästan innan man kommit hem med den.

Jag har nästan ingenting som är yngre än 10 år och det beror på att det inte finns något jag vill byta till, lite små modifieringar av gamla kvalitetsgrejor ger mer för mig.

Inte ens digitaltekniken tycker jag har blivit bättre men den har blivit billigare.
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/01/13 :  22:19:24  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message
Det enda man behöver tänka på vad det gäller äldre förstärkare/slutsteg är just elektrolyterna i spnningmatningen som ofta åldras, torkar & mister sin kapacistans. Det medför bla att dynamiken blir sämre & orken försvinner ur stärkaren


Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/01/13 :  22:26:02  Show Profile Send edison a Private Message
1985 (ca) sålde jag i jobbet en liten H/K-stärkare (PM-620) till en bekant, samt köpte 1 till mej själv.
Mitt exemplar sålde jag efter några år, medan kompisen behöll sin tills för några år sedan då han ville uppgradera till nåt kraftigare pga nya mer trögdrivna samt mer upplösande högtalare.

Då han frågade om tänkbar köpare till sin "halv-vintage"-apparat blev det snabbt avgjort att jag köpte "tilbaka" den..."altid bra till nåt".

Den funkar ännu fullt som den skall...utan att ha behövt någon service.

Skivspelaren (en B&O 6002) han köpte samtidigt (ca 1985) funkar vad jag vet också den till 100% ännu, medan mitt ex av samma modell (och köpt vid samma tid) haft ett strul för sej för några år sen då nåt var fel i ett kretskort.

Min CD-spelare Sony CDP-X3000 börjar nu närma sej 10 år (ungefär ett par år kvar dit...) och funkar perfekt den också, men har vid två tillfällen i början av sitt liv behövt byte av en IC, dock har den gått 'som tåget' sen dess vilket är drygt 6-7 år...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/01/13 22:30:44
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/13 :  22:35:46  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag köpte en förstärkare 1973. Den gick sönder när
frugan skulle sätta på den en dag efter att någon
liten pallt vridit upp volymen till max.
Min halvkubiksljudlening framkallade sin livs
kraftigaste transient. Stärkaren blev 30 år.
Kunde säkert gå 30 år till.
Jag skrotade sedan hela anläggningen. Skivspelaren
som fungerade som aldrig förr var också 30 bast.
Hela rasket kördes till återvinningen.
Jag har dock en liten hemlighet, förstärkaren är
väl gömd i väntan på återkomsten....

EDIT:
Glömde en sak.
Jag har högtalarelement som använts i 33 år.

Edited by - linnar on 2006/01/13 22:38:25
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:15:21  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har en förstärkare från 1960 helt original , 2 små avkopplingskondingar är det enda jag bytt .
Så livslängden på prylarna beror till stor del på vilken kvalitet det har , och hur bra det underhålls .
Vissa saker har dock en begrensad livsläng (elektrolyter,rör,mekanik) men är dom väl dimesionerade så håller de ett bra tag .
Så för kvalitets prylar är livslängden säkret 30-40+ år , men det beror ju ochså på hur och hur mycket de används .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:38:07  Show Profile Send svejk a Private Message
Har några "fornminnen" som jag gillar stenhårt. Tycker dom står sig mycket bra. Fabrikanter, handlare och även hifi pressen hissar nya prylar för mycket vill få oss att tro att det nya är såååå mycket bättre. Naturligtvis gör dom det det är pengar och ingenting annat än profit det handlar om. Hållbarhet tycker jag är bra på grejerna. Men börjar pryttlarna strula håller det ofta i sig. Det blir någon sorts obalans i systemet verkar det som.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/14 :  09:29:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Oftast är det lytar, kondingar och lödningar som ger med sig med tiden och som man bör kolla över... Om vi bortser från rör då (även om de med kan tugga på i rätt många år).

M
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/01/14 :  12:08:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vinylspelare kan ha gummiremmar som behöver bytas ut, 5-10 år men med nya reservdelar så är det bara att fortsätta!

CD-spelare, de flesta halvledarlasrar lysdiodifieras med tiden och de håller mellan 5-15-20 år. Viss mekanik i motorer (tex linjärmotorer) kan slitas ut på 5-10 år. På billigare spelare är det knappast lönsamt att byta. Smuts och damm kan förkorta livslängden ordentligt.

Försteg, volympottar som oxiderar eller blir smutsiga och ger skrap när man reglerar dem, 4-10 år, kan ibland fixas med att man motionerar volympotten några gånger och kanske använder kontaktspray, alternativt byter ut mot en ny.

Moderna högtalarupphängningar av gummi bör nog hålla i 30-40 år eller kanske ännu längre. Solljus reducerar livslängden på många saker.

Somliga (oftast lite äldre) kretskort är inte stabila utan kopparbanor och lödöar kan släppa vilket i princip dödar det kretskortet och därmed den apparaten.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/01/14 :  14:01:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det är en bra men svår fråga du ställer.

Det mesta har redan konstaterats, men:

- Högtalare
Ett högtalarelement har tre mekaniska dela som utsätts för rent mekaniskt slitage; Kantupphängning, spider och kablarna in till talspolen. Dessa slits, men hur mycket beror på konstruktionen så det är omöjligt att uttala sig om livslängd. Oftast är det kantupphängningen som ger sig. Men har man gummiupphängningar så håller de väldigt länge under förutsättning att man inte har någon som gör mekaniskåverkan. En telnings lillfinger är väldigt smalt och vasst...
Övriga delarna i högtalaren utsätts i princip bara för mekaniska påkänningar i form av vibrationer under förutsättningen att man inte valt elektriska komponenter som slits/torkar ut. Hur bra högtalaren är på att klara dessa mekaniska påverkningar beror återigen på hur de tillverkas. Oftast är det metallen i benen på kondensatorer och spolar som utmattas. Men, det går ju att stödja dem som tex Sonus Faber som sänker ner hela delningsfiltret i en härdande "goja". Gör man på det viset så har man i princip eliminerat alla möjligheter till mekanisk utmattning och man har skapat en högtalare som kan hålla mycket länge.

- Elektronik
Halvledar elektronik slits inte. Det finns ingen som idag kan räkna ut livlängden på kisel. Man har länge hävdat att det skulle finnas en utslitning av substratet som en halvledare tillverkas av men att den tar väldigt lång tid. Det är mycket möjligt att den utslitningen existerar, men det enda man kan säga idag är att om man hanterar temperaturen i kiselsubstratet så att det inte överhettar så tar den utslitningen mycket lång tid. Det finns ännu inte ett enda bevis på att en enda halvledar komponent slitits ut någonstans i världen. Det betyder 0 sedan den första halvledaren tillverkades och därmed fungerar inte de formlerna som man använder för att räkna på detta fenomen. Så det enda man kan säga att det är mycket lång tid. Denna långa tid kan vara 1000 år eller en miljon år, ingen vet säkert idag. Den enda halvledarkomponenten i våra anläggningar där det sker "förslitning" är halvledarlasrarna i våra CD/SACD/DVD/DVD-A... spelare. Men, det är inte en förslitning i dess rätta bemärkelse. En halvledarlaser körs med högre effekttäthet än vad kisel tål så det är en kontrollerad nedbrytning som sker i halvledarlasern och som skata men säkert gör att lasern förlorar sin intensitet.
Men, nu är det ju inte bara halvledare i vår elektronik...
Kondensatorer slits ganska ordentligt och elektrolyter är värst. Det finns ingen kondensatortillverkare idag som ger mer än några års garantier. Men, praktiska erfarenheter visar att många av de tillverkarna som tillverkar elektronik för våra anläggningar lägger sig med marginaler emot temperatur och belastningsspecarna på elektrolyterna de använder så man kan räkna med långa livslängder även på en så bräcklig produkt som en elektrolyt. Minst 10 år är nog ett bra tumvärde, men en TV som går varmt har säkert mycket kortare livslängd än så.

- CDspelare
CDspelare består till största delen av elektronik, men det finns en del mekanik i dem också. Mekaniken slits och den kan slitas håradare om den befinner sig i en smutsig miljö, tex i ett hem med flera kedjerökare. Röken från cigaretter gör att partiklar i luften klibbar fast och man får ungefär samma effekt som med väldigt fint slippasta, alla lagringsytor slits mer än om "klibbet" inte finns där. Cigarettrök gör också att linsen på lasern beläggs med en gulaktig hinna. Jag köpte en CD-spelare en gång som efter 3 år i ett rökarhem behövde en ny laser. Den gulaktiga hinnan hade trängt in i plastlinsen och gick inte att tvätta bort. Mekaniken i övrigt i den spelaren behövde enbart tvättas med lite sprit så var den ren och fin igen, men lasern fick jag byta.

- Skivspelare
Det glädjer mig något alldeles fantastiskt att vi börjar bli fler som återupptäcker detta "glömda" medium och att de gamla trotjänarna återtar sina platser i våra anläggningar.

Men, den "gamle" måste ha service innan man börjar spela på den om den stått still länge. Bästa sättet att förvara en skivspelare om den inte används är att ta isär den. Då undviker man statiska belastningar på glidytorna och att olja "torkar" in och binder föroreningar och bildar "slippasta". Men om den inte varit isärtagen så gör det innan den används. Alla ytor i skivlagret skall tvättas rena och smörjas in igen. Alla remmar och hjul bör kollas så att gummit inte åldrats, om det gjort det så köp nytt. Det finns massvis med källor för gummi till skivspelare, ett enkelt ställe att hitta säljare av remmar/gummidetaljer är att kolla på ebay.
Pickupen är den enda detaljen på en skivspelare som utsätts för, i längden, nedbrytande slitage. Hur länge en pickup håller beror återigen på vilka material som används och hur de används. Är det en MM-pickup så kan man byta nålen och det brukar inte vara en allt för dyr åtgärd. Är det en MC-pickup så kan man inte byta nålen, men man kan skicka den till tillverkaren för "re-tipping" och det brukar inte vara ellt för billigt så om man funderar på en pickup kanske det är dags så man tycker att diskanten förlorat sin lyster och cymbalerna "kraschar".



Det är inte en komplett genomgång här ovan, men det är breda drag med en bred pensel som ger lite mer förklaring...

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/14 :  20:15:59  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Jag renoverar emellanåt högtalare som är från 70 talet. De bättre av dom med alnicomagneter och talspolehylsor av papper hör till det mest välljudande. I mina bashorn använder jag ett par Siemens Klangfilm som troligen producerades i mitten av 50-talet, 15" med spider i stålplåt, och kant i papper, resonansfrekvens 85Hz. Dom byter jag inte ut trots hög ålder.
Bland mina vänner finns åtskilliga Dynaco MKIII, en produkt som kom i slutet av 50 talet och tilverkades fram till 1975, hur många av dagens produkter klarar det. Quad II kom också var det 1953 och tillverkades fram till 1968-69. QII är lite anpassad till QESL53, men bättre än dagens förstärkare i den uppgiften.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/01/14 :  23:41:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har en Sony cdp xa-50es som borde vara mer än 10 år gammal och den fungerar fullkomligt lysande än idag. Sanyo tu-9900 tunern jag har är äldre ändå (vet inte exakt hur mycket)och den fungerar också alldeles utmärkt. Skivspelaren(egen tillverkning)kommer förmodligen att hålla längre än vad jag gör själv(visst underhåll på drivrem osv undantaget). Har en Krell-da ("Krell studio" från-91)som jag har bytt elekrolyter på i nätdelen för ca:3 månader sedan och nu fungerar den också som det var tänkt från början .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/14 :  23:48:21  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det bästa sättet att hålla igång grejorna är att ANVÄNDA dom, att spela muskik å inte oroa sig så j---a mycket.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/01/15 :  02:50:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


quote:
Det bästa sättet att hålla igång grejorna är att ANVÄNDA dom, att spela muskik å inte oroa sig så j---a mycket.


Hehehe, så sant, så sant...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/01/15 :  12:01:22  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Min anläggning har hängt med i många år.
Högtalaran är Audiotronic CM3 (1985) bytt membran på banddiskanten 3 gånger. Har även några JBL högtalare (1986, 1990) som jag har bytt skumkanter på basarna på, men i övrigt fungerat perfekt, låter fortfarande bra jämfört med "nya" högtalare. Mina Quad 303 (1980)slutsteg har jag bytat konensatorer på, med 8-9 års mellanrum.
Skivspelaren en Micro RX 1500 (1986) har jag bara bytat rem på några gånger.
Förförstärkaren och slutstegen (1986) från Tandberg har jag bytat kondensatorer till "nyare"/bättre typer.
En CD spelare Sony CDP-557ESD köptes i 1987 och hängde med tills alldeles nyligen då den inte kunde läste alla CD skivor.
Kassettbandspelaren Harman Cardon CD 491 (1984) la av för några år sedan och den har jag inte ersatt med någon ny.
I övrigt så har jag ett antal högtalare från Audio pro som har fungerat i ca 10 år utan problem, har även hägtalare fån Fostex och Beyma som har hängt med i många år utan några problem.
Det finns en en Dynaco för och slusteg (från 1970 talet tror jag) som använts som stereo i garaget men de slutade fungera för några år sedan.

Så min erfarenhet är att kvalitets HI-FI prylar håller i minst 20 år.

Edit: ändratn årtal från 1887 till 1987 (riktigt så gamal var inte min CD spelare :))

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2006/01/16 12:54:46
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/01/16 :  13:10:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ett försteg från Klein+Hummel SSV som jag köpte 1968 och som har fungerat felfritt. Sedan har jag ett slutsteg som har fungerat felfritt sedan mitten av 70-talet för att inte tala om min RIAA för MC puppor som knappast varit avstängd sedan 1975. Jo just det sedan har jag ju en Quad II från 50-talet som fungerar som grammofonförstärkare vid avspelning av gamla 78:or.

Edited by - gcs on 2006/01/16 20:39:43
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/01/16 :  13:11:54  Show Profile Send time a Private Message
Rörförstärkare dör aldrig, man får byte elektrolyter var 20:e år och sedan testamentera den till någon man gillar.
Den näst bästa förstärkaren jag har är en Leak TL12 som just fyllt 50 år och spelar trevligare än det mesta..

Tror att asiatiska datoriserade prylar inte är gjorda för livslängd, har tex ett Marantz 20kkr bioförsteg som levde 3 år och sedan gav upp, mycket låg kvalitet på komponenterna.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/01/18 :  02:01:58  Show Profile Send Dan.P a Private Message
När jag pluggade till elektriker hade vi en "ingetgör" i elektronik(allt under 230V), han sa att om du släpper en transistor i golvet från 2m höjd så har du halverat livslängden på transistorn.

Vad blev då livslängden efter släppet.....tja allt från x sekunder till y år.
Det han ville ha sagt var det att ingen vet egentligen hur länge en halvledare fungerar i sitt ursprungliga verkningssätt.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:09:01  Show Profile Send AndersP a Private Message
Time du har PM.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000