HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjare behöver råd om högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:41:49  Show Profile Send Sweede a Private Message
Hej igen.

Nu har jag inköpt min lilla Cambridge Azur 340A-förstärkare till mitt nyinredda lyssningsrum och jag trodde att allt skulle vara frid och fröjd. Så är det väl kanske sällan någon längre tid, men ..i alla fall, jag skulle behöva lite råd igen.

Jag har två uppsättningar högtalare, ett par Acoustic Energy Aegis Evo3:


och ett par Proson Conquest 6020 MkII:


Nu till mitt problem. Vilka av dessa skall jag använda?

Frågan kan synas enkel: AE-högtalarna kostade 6500:-, är allmänt erkända som göttiga, välljudande tingestar. Proson-högtalarna köpte jag begagnat för 1500:- och de anses väl som hyfsade, kanske.

När jag ställer högtalarna brevid varandra på de platser där de skall stå så upplever jag Proson-högtalarna som bättre på allt utom basåtergivning. (jag är nybörjare så i brist på fikonspråkskunskaper så använder jag mina egna ord )

Jag testlyssnar på Diana Kralls Love Scenes och Beethoven BWV 1043 "Concerto for Two Violins and Orchestra" av English Philharmonic Orchestra, och jag upplever alltså att Proson-högtalarna ger ett luftigare och "vidare" ljud än vad AE-högtalarna gör.

En detalj är att mitt lyssningsrum dubblar som datorplats, och därför blir min lyssningsplats inte helt idealisk. Här är en skiss över rummet, som är ungefär 4,10x2,80 i storlek:


Som ni ser kan jag inte ställa högtalarna särskilt långt ut ifrån väggen, men jag tänkte dock att platsen för "finlyssning" skulle bli vänstra sitsen i soffan. Skissen visar inte det så bra, men man får då en "perfekt" centrarad plats med ganska vettig placering av högtalarna, dock med en del toe-in på grund av det korta avståndet till lyssningsplatsen.

Nu till problemet: Proson-högtalarna låter alltså lite bättre, i mitt tycke, än AE-högtalarna i det här rummet. Däremot låter AE-högtalarna bättre än Prosonhögtalarna i mitt biorum i källaren, och när jag tidigare körde AE-högtalarna med en gammal Proton-förstärkare i vårt stora vardagsrum så lät de gudomligt. Problemet är kanske inte så avancerat, det är bara att ställa högtalarna i de rum de låter bäst, såklart, men jag är lite intresserad av VARFÖR? (Dessutom är AE-högtalarna lite lägre, vilket frugan tycker är bra för rummets utseende )

Är det så att AE-högtalarna lider mer av att stå nära väggen? Är Cambridge-förstärkaren inte tillräckligt stark för att ge ordentlig detaljskärpa åt AE-högtalarna? Passar olika typer av högtalare olika bra till olika rum?

Tja.. det kanske inte är så mycket till ämne det här, men jag skulle välkomna lite kommentarer, åsikter, osv. Hoppas ni har överseende med att jag inte har kunnat formulera en vettig fråga

Edited by - Sweede on 2006/01/15 17:43:13

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:57:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Tja.. det kanske inte är så mycket till ämne det här, men jag skulle välkomna lite kommentarer, åsikter, osv. Hoppas ni har överseende med att jag inte har kunnat formulera en vettig fråga


nja..jag tycker snarare att det var mycket intressant...

quote:
Är det så att AE-högtalarna lider mer av att stå nära väggen? Är Cambridge-förstärkaren inte tillräckligt stark för att ge ordentlig detaljskärpa åt AE-högtalarna? Passar olika typer av högtalare olika bra till olika rum?


Kan vara så enkelt kanske....men om du prövar att ställa högtalarna mot väggen i ett annat rum så kanske man kan avgöra om det är nära-väggplaceringen ELLER om det beror på rummets akustiska egenskaper i allmänhet..

edit: Samt testa lite olika placeringar i det aktuella rummet förstås

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/01/15 18:00:12
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/15 :  18:53:35  Show Profile Send Sweede a Private Message
Tack för att du kallade ämnet intressant.

Jag har lekt runt lite med placeringen av högtalarna, även om det inte finns så mycket utrymme att leka på, men ljudkvaliteten på AE-högtalarna blir bättre om jag ställer dem typ 70 cm ut ifrån väggen. Dock kan man ju lätt se på skissen att rummet inte tillåter sådana extravaganser.

Proson högtalarna vinner över AE-högtalarna på alla praktiska placeringar. Jag inser ju att rummet inte är idealiskt för musiklyssning, men det är en kompromiss som jag kan köpa. Dock blev jag förvånad av mitt eget lyssningsresultat.

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:30:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det som låter bäst i dina öron är bäst för dig, oavsett vad det kostar eller var dom står
Man skall aldrig underskatta sina öron!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/01/15 :  19:37:12  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tror att du skulle tjäna på att vinkla in högtalarna mot din lysningsposition. När du vinklar in högtalarna så kommer du dessutom att få något mindre problem med att högtalarna står så nära bakväggen.

Om du dessutom kan testa med att dra isär högtalarna så kan det eventuellt låta bättre.
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/15 :  20:21:18  Show Profile Send Sweede a Private Message
Gebex, ja det har jag gjort, även om skissen inte direkt visar det. Jag skrev att jag ställt dem med lite "toe-in", jag tror att det betyder att man vinklar in dem, men det är inte omöjligt att jag missförstått termen.

Det är lustigt hur tydligt ljudet förändras när man flyttar lite på ena högtalaren i det här rummet. Stereobilden förändras kraftigt om det bara är lite osymmetri mellan de båda högtalarna, men när man väl hittar sweetspoten så låter det väldigt vackert i mina öron. Antingen är mitt rum väldigt olämpligt för AE-högtalarna eller så är Proson-högtalarna väldigt underskattade, och de 1500:- jag gav för dem begagnat var väldigt väl investerade pengar.

MullBenkt: Kan det vara så enkelt?

Det jag var intresserad av var ju varför det är så här, inte så mycket vilka av högtalarna jag skall använda. Dessutom passar Proson-högtalarna fint till de träjalusier vi har som persienn i rummet, så det blir nog Proson-settet som får stå här "uppe" och AE-högtalarna som får förvisas till källarens bio-dunkel.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:01:09  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Du är inte sugen på att möblera om lite? Jag har lekt lite med planlösningen i MS Visio. Lägger upp några förslag snart. Den förlösande faktorn är i flera av alternativen att ställa högtalarna på varsin sida av skrivbordet. På så vis kan kan du lyssna både vid datorn (närfält) och i soffan, samt låta högtalarna stå ganska fritt.

Är det ett fönster mellan högtalarna i din skiss? Vilka material är de olika väggarna gjorda av?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:16:29  Show Profile Send Sweede a Private Message
Guldfisk: Jag har ju precis möblerat om.

Ja, det är ett fönster mellan högtalarna i min skiss, dörren är "triangeln" på ena kortsidan (det kanske du förstod) och väggarna är gipsskiva på yttervägg av trä. (jag bor i en villa)

Jag tar jättegärna emot förslag, men de tre saker jag ville åstadkomma var 1 - Bra, vettig arbetsplats vid datorn. 2 - En bra bekväm plats för avslappnad "finlyssning" och 3 - En bekväm plats att ligga ner och läsa en bok.

Att ställa högtalarna på var sin sida om skrivbordet har varit på tapeten, problemet med det är att det blir svårt att hitta en bra plats för "avslappnad finlyssning" (jag vill helst göra det i soffan, inte i kontorsstolen), men om du lyckas trolla fram något i Visio så är jag naturligtvis jättetacksam.

Jag skall se om jag kan få till ett foto...*letar efter kameran* Ok, jag försökte ta foton, men batterierna var helt slut och naturligtvis har alla AA-batterier tagit slut under julhelgen..

Jaja, strunt samma. Om du kommer på något blir jag jätteglad, men jag är rädd att det riskerar att bli något jag redan har kollat på och rejectat.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/15 :  21:43:01  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Om du kan ge exakta bredder på soffa (2,3?), bokhyllor(0,8 resp 1,2?) och datorbord (1,5, djup 0,9?) blir det lättare. Jag har försökt gå efter din skiss, men den kanske inte är exakt. Här är två preliminära förslag.

Förslag 1, en dörrstopp vid högtalarens fot kan behövas:


Förslag 2:


För att åstadkomma 1:1,18-förhållandet mellan högtalaravstånd och lyssnaravstånd skulle man egentligen behöva spela på längden. Då blir datorbordets djup avgörande i mitt halvfärdiga förslag tre:



...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/01/15 21:44:47
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:33:47  Show Profile Send Sweede a Private Message
Guldfisk: haha, ja det var inte dåligt. Bra jobbat! Min skiss var inte så exakt, men du lyckades pricka måtten ganska väl. Soffan 2,38 bred, skrivbord 1,5x0.8m, bokhyllor .80, .80 respektive 2x0.65m (två lösa delar som designmässigt "hör ihop").

Dock är det kontorsstolen som omkullkastar dina fina skisser. Den har schyssta armstöd och går inte att slida in under skrivbordet mer än kanske 10-15 cm och har dessutom ganska hög rygg. Det gör att alla placeringar med skrivbordet "på mitten" av en långsida i rummet kapar av runt 1,40m i bredd (som du ser på min skiss står stolen helt fritt från skrivbordet, och det är inte långt ifrån sanningen. Dock har den hjul, så den går att rulla undan vid finlyssning)

Det tredje av dina förslag var däremot banbrytande, jag hade inte tänkt på det tidigare. Ett mycket trevligt förslag som hade givit ett väldigt inbjudande intryck utifrån rummet också, med en stor bred soffa som första intryck. Dock faller det igen på stolen, då den hamnar nästan i rummets geometriska mittpunkt i det scenariot, och det får ju en del effekter som du naturligtvis inte kunde förutse.

Kalasbra jobbat och jag tackar dig för ditt ivriga arbete! Jag noterar på din länk att du är student och min sambo och jag misstänkte tentaflykt, då det ju är ett välkänt sätt att få extra energi att lägga på helt ovidkommande projekt Jag återkommer när jag behöver möblera om i gillestugan, vi hyr in dig på konsultbasis.

För övrigt kan jag tillägga att jag nu efter ett par dygn med den nuvarande setupen faktiskt inte har något emot den icke-existerande stereobilden när jag slölyssnar på musik samtidigt som jag sitter vid datorn. När man sätter sig i soffan så får man ett rejält lyft i ljudbilden och det gör ju upplevelsen så mycket roligare. Det SKA ju vara skillnad på finlyssning och slölyssning, eller hur?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:41:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ett bra ställe att börja på om man känner sig osäker är Micke's HiFikokbok: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Den beskriver ganska lungt och metodiskt grunderna för det mesta inom vår hobby. En titt i den kanske kan vara behjälplig?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/15 :  23:16:34  Show Profile Send Sweede a Private Message
Pac:

Jo, jag har faktiskt läst igenom den och försökt följa de avsnitt som passar in på min situation, men det är svårt att debattera sånt här med sig själv, därav den här tråden. Det jag kom fram till m.h.a Kokboken var ju att min billiga Proson-högtalare som så många bespottar spelar Beethoven och Diana Krall i alla fall likvärdigt (fast med lite mindre bas) som mina annars så uppskattade AE-högtalare.

Dock finns det områden i Kokboken jag är intresserad av att testa vidare på: ytterligare dämpning i rummet, dämpkuddar och lite poppigare högtalarkablar än de billiga Clas Ohlsson-4mm2-kablar jag kör med nu. Kanske jag kommer att revidera min uppfattning efter detta...vem vet?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/15 :  23:35:11  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Uppsatsflykt, ja...

I alternativ 1 och 2 går det ju att ordna parkeringsplats för stolen på endera sidan av soffan vid finlyssning. Möjligen blir det lite trångt vid passage om du sitter framför datorn, men det är väl oftast bara en person i rummet. Fördelen med dessa alternativ gentemot din nuvarande möblering är just friare placering av högtalarna vid finlyssning.

Alternativ 3 har jag ändrat nu i ursprungsinlägget. Högtalarna kan stå vid väggen för att inte skymma bokhyllorna och dras fram vid finlyssning. Då kan du dämpa första sidoreflexerna med stolsryggen respektive gardinen. Möjligen vill du mildra bakreflektionen genom att dra ut soffan lite från väggen eller sätta dit något diffuserande ovanför den.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/01/15 23:47:30
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/16 :  08:27:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
sweede: BYT STOL

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/01/16 :  08:57:05  Show Profile Send Sweede a Private Message
ohmega: Nähädu, se det går INTE. Det är den bästa arbetsstol jag någonsin stött på, så nej nej nej.


För övrigt var det naturligtvis Bach jag lyssnade på, inte Beethoven. Upprörande att ingen lade märke till min felskrivning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000