Author |
Topic |
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 15:15:57
|
Hejsan!
Min fråga är helt enkelt om apparatunderlägg ger bättre ljud. Behöver man ha en anläggning för 10000-tals kronor för att höra skillnaden? Kan hockeypuckar fungera? Är det någon som testat? Ni som hör skillnaden, vad för anläggningar har ni?
Jag är medveten om att detta är en känsligt ämne men vi kan väl ha en sansad diskussion kring detta i alla fall?
Mvh
Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 15:23:51
|
Jag kör juniorpuckar fr stadium,funkar bra under mina wharfedale`s och hifihylla ....dem e ju både mjuka o hårda på samma gång,enligt min åsikt.
Jag har nåra Clearlight Audio`s rdc2 koner,om du vill prova. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 17:47:38
|
Finns ju mängder med enkla som komplicerade, dyra som billiga trix/tweak för att se ifall ljudet blir bättre.
Med koner har det till min erfarenhet nästan alltid blivit en skillnad i ljudet - allt mellan cd för 20000kr eller en 990kr - skillnad har det blivit. Oftast handlat om en fokusering av ljudet. Mer exakthet. Uppstramat. 3D.
Har provat kuddar av olika slag oxå, men inte gillat det. Bra för vibrationer med tex Vibrapods på apparater som inte tål spikes, eller gör det svårplacerat. Uppskattar dock bättre ljudet av koner.
Under "racket" har jag spikes(3st) som står på var sitt marmorblock/-slice. Under marmorn ligger en tunn filt(mest för att skydda golvet). Rack utan spikes och marmor: Låter trevligt och inget att direkt klaga på. Med spikes och marmor: Stramare bas, mer fokus och bättre detaljer i diskant...
Är dock sugen på puckar, då jag inte har provat det faktiskt.
M |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 17:53:12
|
Vågar man sig på att kräva att ju dyrare anläggning, desto mindre nytta bör apparatunderlägg göra? Det vill säga att vibrationsdämpning och dylikt ska vara en del av den kostsamma konstruktionen.*
Jag har avkopplat min cd-spelare från resten av rummet med SD-fötter. Förstärkaren står ovanpå cd-spelaren och ökar massan. Denna lösning skyddar främst mot yttre vibrationer och förutsätter att spelaren inte är känslig för den egna mekanismens rörelser. Kanske skulle jag vinna mer på att förankra spelaren mot ett tungt underlag som i sin tur är avkopplat från golvet?
Mikrofoni eller självsvängningar i min transistorförstärkare hoppas/tror jag inte är något problem.
Högtalare är ett separat kapitel som vi kan ta i en annan tråd. Denna handlade ju om apparatunderlägg.
*Detta borde gälla generellt för dyr utrustnings känslighet för miljöfaktorer och anslutna komponenter. |
...perspektiv... . |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 23:00:30
|
Biltema har ett par trevliga spikes för 139:- de kan du ställa i höjdledd så du får spelaren i våg. Det gjorde skilnad för mig på CD snurren i vart fall...
Men de är inte så snygga... Har ett par svarvade koner i rostfritt nu under CDn. (Tack för det roffe) |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/01/15 : 23:39:46
|
Icke Biltemas!De har för stora gängor för att vara stabila...enligt mig.
Ska vi ta upp Soundcare Superspikes,kanske...? Jag har ännu inte provat på dem faktiskt,men vet att dem e "beryktade" =) |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2006/01/16 : 03:10:02
|
En bra sak med apparatfätter är att det enkelt går att prova. Kostnaden för ett set SD-fötter och ett set puckar är inte särskilt hög. På kuppen kan man lära sig lite om sin anläggning
/Mattias |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
|
|
Topic |
|