HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apparatunderlägg, hjälper det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/01/15 :  15:15:57  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hejsan!

Min fråga är helt enkelt om apparatunderlägg ger bättre ljud. Behöver man ha en anläggning för 10000-tals kronor för att höra skillnaden? Kan hockeypuckar fungera? Är det någon som testat? Ni som hör skillnaden, vad för anläggningar har ni?

Jag är medveten om att detta är en känsligt ämne men vi kan väl ha en sansad diskussion kring detta i alla fall?

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/15 :  15:23:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag kör juniorpuckar fr stadium,funkar bra under mina wharfedale`s och hifihylla
....dem e ju både mjuka o hårda på samma gång,enligt min åsikt.

Jag har nåra Clearlight Audio`s rdc2 koner,om du vill prova.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:47:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Finns ju mängder med enkla som komplicerade, dyra som billiga trix/tweak för att se ifall ljudet blir bättre.

Med koner har det till min erfarenhet nästan alltid blivit en skillnad i ljudet - allt mellan cd för 20000kr eller en 990kr - skillnad har det blivit. Oftast handlat om en fokusering av ljudet. Mer exakthet. Uppstramat. 3D.

Har provat kuddar av olika slag oxå, men inte gillat det. Bra för vibrationer med tex Vibrapods på apparater som inte tål spikes, eller gör det svårplacerat. Uppskattar dock bättre ljudet av koner.

Under "racket" har jag spikes(3st) som står på var sitt marmorblock/-slice. Under marmorn ligger en tunn filt(mest för att skydda golvet). Rack utan spikes och marmor: Låter trevligt och inget att direkt klaga på. Med spikes och marmor: Stramare bas, mer fokus och bättre detaljer i diskant...

Är dock sugen på puckar, då jag inte har provat det faktiskt.


M
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:53:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vågar man sig på att kräva att ju dyrare anläggning, desto mindre nytta bör apparatunderlägg göra? Det vill säga att vibrationsdämpning och dylikt ska vara en del av den kostsamma konstruktionen.*

Jag har avkopplat min cd-spelare från resten av rummet med SD-fötter. Förstärkaren står ovanpå cd-spelaren och ökar massan. Denna lösning skyddar främst mot yttre vibrationer och förutsätter att spelaren inte är känslig för den egna mekanismens rörelser. Kanske skulle jag vinna mer på att förankra spelaren mot ett tungt underlag som i sin tur är avkopplat från golvet?

Mikrofoni eller självsvängningar i min transistorförstärkare hoppas/tror jag inte är något problem.

Högtalare är ett separat kapitel som vi kan ta i en annan tråd. Denna handlade ju om apparatunderlägg.

*Detta borde gälla generellt för dyr utrustnings känslighet för miljöfaktorer och anslutna komponenter.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:39:47  Show Profile Send CC a Private Message
på fråga 1: Det är inte priset på anläggningen som styr hur bra du hör den yttre påverkans skillnader. Det är hur bra sammansatt/balanserad den är samt hur krävande du som lyssnare är...
Men visst har det även betydelse om anläggningen är "högupplösande" osv, det är ju betydligt lättare att höra eventuella fel/rätt!

på fråga 2: Har inte själv testat hockeypuckar, men varför inte? Om det blir bättre? Kanske, kanske inte...

på fråga 3: Min nuvarande anläggning? Se nedan.

Tillägg: Gällande elektroniks känslighet så är mina erfarenheter att alla enheterna är känsliga... Jag kan lätt ändra karaktären på återgivning med att varva olika sorters fötter under exempelvis mitt slutsteg men även mitt tidgare passiva diy pre var känsligare än vad jag själv kunde föreställa mig innan jag hade testat seriöst!

Ibland kan "fel" fötter vara rena katastrofen, ibland kan "rätt" fötter göra det där sista lilla!

Allt enligt mina egna erfarenhet med denna hobby sedan ca tjugo år tillbaka...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/01/15 :  23:00:30  Show Profile Send jerico a Private Message
Biltema har ett par trevliga spikes för 139:- de kan du ställa i höjdledd så du får spelaren i våg. Det gjorde skilnad för mig på CD snurren i vart fall...

Men de är inte så snygga... Har ett par svarvade koner i rostfritt nu under CDn. (Tack för det roffe)

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/15 :  23:39:46  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Icke Biltemas!De har för stora gängor för att vara stabila...enligt mig.

Ska vi ta upp Soundcare Superspikes,kanske...?
Jag har ännu inte provat på dem faktiskt,men vet att dem e "beryktade" =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/01/16 :  03:10:02  Show Profile Send Mattias a Private Message

En bra sak med apparatfätter är att det enkelt går att prova. Kostnaden för ett set SD-fötter och ett set puckar är inte särskilt hög. På kuppen kan man lära sig lite om sin anläggning

/Mattias
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/01/16 :  08:07:58  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Köpte en sån häringa i mellandagarna å ställde mitt slusteg på mest för att det inte skulle stå direkt på mattan å så ser det lite ballt ut.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15570&catalogId=10103&storeId=2&productId=53204&langId=-11&parentCats=15570*15675*15678

Ljudmässigt gör det nog ingen skillnad eftersom steget är rejält å stabilt bygge...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000