HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 UPPgradering högtalare !!??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/12 :  10:21:50  Show Profile Send UFFE T a Private Message
efter en del tankar kring uppgradering. Har jag nu kommit fram till att högtalarna är den svaga länken i kedjan.

Det jag har svårt att välja mellan är att bygga vidare på nuvarande högtalare eller helt enkelt byta till nya.

Alternativ 1:
Ha kvar mina Ino audio piP och komplettera med basmoduler. Och försöka få till en optimal placering + dämpning av bakvägg.
(Högtalarna står idag på 50cm stativ och nära bakvägg. Lite invinklade. Däremot har jag inte "jobbat" med placeringen än. (Vi har just flyttat så de är i princip uppställda enligt x=x*1.18 men någon justering har inte gjorts.

Alternativ 2:
Byta till några andra stativare eller "nätta" golvare. Förstås kompletterade med subwoofer.
Där har jag lyssnat kort på Totem,Neat mfl.
Det viktiga i detta fall är att högtalarna måste kunnas lånas hem för att prova i min miljö. De handlare jag varit i kontakt med lånar gärna ut för test hemma. Högtalar förslagen måste kunna gå att tillgå runt Stockholms området. (bor själv i Solna).

Varken jag eller hustrun (och även rummet)kan tänka oss stora kassaskåp till högtalare.
Rummet är avlångt ca.7x4. Där högtalarna kommer stå mot en långvägg. Den placeringen är "helig". 4 meters bredd tillåter inte att högtalarna står så väldigt långt från bakvägg. Jag skulle tippa på att frontbaffeln kan max hamna 50-60cm från bakvägg.

Jag ska också tillägga att jag är rätt nöjd med ljudet som det är. Men som vanligt kan ju allt bli bättre.

Nu vill jag ha förslag från er alla. Hur skulle ni ha gjort???

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/12 :  13:45:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Du kan ju vara vänlig att precisera din budget lite, annars kommer du få hur många irelevanta svar som helst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/12 :  14:25:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad är det som gör att du känner att du måste byta ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/12 :  15:14:48  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Min budget: Upp till ca. 20kkr. Beg. eller nytt spelar ingen roll.

Måste byta måste jag ju inte. Men för att utveckla det hela lite. Jag trävar mot ännu bättre ljud. Och framförallt ett mer "öppet" ljud där allt finns med och samtidigt är "roligt" att lyssna på. Där jag kan sitta i timmar och njuta av musiken utan att bli lyssningstrött.

Just nu väljer jag ibland bort viss musik för att det inte låter bra. Jag är nog ute efter någon sorts allroundljud/högtalare där all musik kan låta bra.

Jag vet inte om det klargjorde något. Svårt att beskriva vad man strävar efter.


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/01/12 :  16:09:01  Show Profile Send David A a Private Message
Tror du kommer att bli ganska ledsen på sikt om du byter bort Pip mot något av dom nämnda. Mer öppet ljud lär du iallafall inte få, däremot kanske fylligare. Vilket givetvis kan tolkas som mer allround om man spisar dåliga plattor.
Baslådor och justerbar nivå till dessa tror jag stenhårt på. Då behöver du inte heller placera Piparna dikt mot bakväggen, och kan således börja experimentera lite med en friare placering.
Jag har inte heller någon direkt väldämpad bakvägg, och föredrar helt klart att skjuta fram högtalarna lite. "Fantom" 3d-känslan man får av väggreflexen kan ju faktiskt vara ganska trevlig ibland, även om en riktigt dämpad bakvägg säkerligen ändå är att föredra i dom flesta fall.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/12 :  16:24:57  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Zalve: Jag kanske inte riktigt förstår vad du menar. Kan du utveckla lite?

David A:Har du piP + basar,eller?
Kan du ge mig lite råd om placering mm.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/01/12 :  17:40:51  Show Profile Send David A a Private Message
Jo jag har Pip+basmoduler i vardagsrummet, samt i28s och basmoduler i lyssningsrummet.
Det är alltid väldigt svårt att ge riktigt bra tips när man inte befinner sig i det aktuella rummet. Men att basmoduler kommer att förändra mycket kan jag direkt säga. Jag skulle personligen inte klara mig utan basmoduler i mitt vardagsrum, då placeringen inte kan optimeras. Botten blir alldeles för klen med bara Pip hemma hos mig. Vill man ha stativare med en mer svulstig botten som går att placera längre ut ska man titta på typ Dynaudio eller nåt. Men tyvärr låter inte dessa på långa vägar lika rent och homogent som Pip.
Pip placerad dikt mot bakvägg, och med dämpning bakom blir dock en annan femma. Varför inte bara hänga upp någonting på prov för att testa om det räcker?
Egentligen borde det absolut bästa vara att låna hem båda dom alternativ du tänkt på och jämföra sida vid sida med Pip. Min gissning är att dom inte har mycket att sätta mot förutom då kanske fylligheten i basen. Men har du ändå bestämt dig för att använda något slags stöd i basen, så tycker jag att du skulle börja med att införskaffa dessa först. Glöm bara inte att dela av riktigt.
Min personliga uppfattning är att spelglädjen på dåliga skivor kan ökas bäst genom att justera upp själva botten i musiken. Kombinationen basfattig och skrikig inspelning kan ta udden av vilken musik som helst.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/13 :  07:46:34  Show Profile Send UFFE T a Private Message
David A: Det här låter ju riktigt bra. Just nu lutar det åt mitt alternativ 1. Alltså bygga vidare med Ino Audio.
Jag satt mig ned för att lite mer kritiskt lyssna på mitt nuvarande system. Det låter ju väldigt bra. Tidigare hade jag en känsla av att diskant/mellanregister var lite otydligt och inte komm fram riktigt. Men jag har ändrat mig nu. Mycket beror nog på kvaliten på skivorna. S-ljud från röster är lite för mycket betonat. men det kan ju bero på både inspelningen och kablar mm.

Som sagt, just nu en fortsättning med Ino Audio.

Men kanske hemlån av andra högtalare kunde vara intressant ändå.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/01/13 :  07:51:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag undrade varför du kände att du BEHÖVDE uppgradera,,, eller om det bara var att du ville

Om pIP fungerar till de ljudvolymer du spelar, så kan väl BS vara nåt för att avlasta pIP lite och få riktigt djup

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/13 :  08:37:15  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Zalve: Då förstår jag vad du menade. Det jag kännt är att visst behov av lågbas finns. Sedan kan ju övriga register bli bättre/avlastas när man kopplar på basmoduler.
Eftersom jag bor i lägenhet så har/kan jag inte spela på väldigt hög ljudvolym. Snarare tvärtom. Mycket lyssnande sker på rätt låg volym. Förutom när jag sitter ensam hemma och spisar.

Som tidigare sagt. Just nu piP med utbyggnad av basmoduler. Troligtvis pp-2.
En viktig aspekt är ju också att kära hustrun tycker att piP är OK. Sedan får vi väl se hur hon accepterar två små baslådor.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/16 :  07:09:17  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Är det verkligen ingen som har mer förslag?

Jag ska förtydliga att jag ännu inte bestämt mig för något av alternativen.

Budgeten kan väl också utökas till ca. 30 kkr. om rätt välljud åstakoms.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000