HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Monitor Audio Silver S6 (även 8i)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/31 :  16:07:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Efter en längre tids lyssnande på mina Monitor Audio Silver 8i så började jag inse att mellanregister/diskant saknade dynamik och det var också även lite tunnt och aningen orent ljud i de övre registren. Testerna i tidningarna har också delvis påpekat lite av dessa begränsningar. Nu är de inga jätteproblem så de ska inte överdrivas heller, med en förstärkare med lite varmare ljud så försvann mycket av dessa egenheter bort. Så kanske är detta mer en matchningsfråga än ett problem i konstruktionen av 8i? Basen var dock bland det bästa jag hört i 8i, underbart dynamisk, utsträckt och tight.

Nu har jag i alla fall bytt till de nya Silver S6 istället och det är minsann ingen liten uppgradering MA har gjort av Silver-serien. Nu finns det betydligt mer dynamik i mellanregistret och denna högtalare spelar med ett betydligt varmare mellanregister och renare, luftigare ljud än föregångaren. S6 påminner mer om Gold Reference 10 än om de gamla silvermodellerna i jämförelse. S6 är också mycket "dynamiskt" välbalanserad. Inget register får varken för mycket eller för liten plats i ljudbilden. Och Monitor Audios underbara "driv" och "spänst" i musiken (bra timing) finns där precis som vanligt.

Jag har ännu inte haft tid att göra en mer utförlig recension än så här men jag ska skriva mer om denna sköna högtalare snart. Det lovar jag.

Det förekommer också olika uppgifter om Silverhögtalarnas frekvensomfång. Tidningarna anger andra uppgifter än MA själva t ex för diskantens omfång. Tidningarna säger upp till 30 kHz och MA säger 25 kHz o s v. Jag frågade till slut MA om detta och fick följande svar:

Dear Stefan,


In fact the tweeter response of the new silver series does extend to beyond
30 KHz, but at 25KHz it is -3dB down. The very same is true of the bass
response. Our measurements are quoted as an IEC standard in a typical
listening room of 77cuM, and quoted as -3dB. You may find that reviewers do
not follow this standard and in fact will measure the in-room response at
perhaps -6dB. In which case the response of the S6 for example is in fact
35Hz at -6dB.

I know the figures we quote on our website and in our brochure are concise
and correct. We cannot be responsible for what magazines decide to write as
we cannot tell them what to write, and we do not see the outcome until it is
in print. These figures are not necessarily untrue, however this is why we
quote a definition to the figure quoted such as -3dB.

I hope this explains.


Best Regards,

Dean S Hartley
Technical Director






Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/31 16:19:13
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000