HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Analysis Plus Silver Oval högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/30 :  18:39:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har under de senaste veckorna haft nöjet att ha Analysis Plus Silver Oval inkopplad i mitt system.

Kabeln är, som namnet antyder, oval. Detta ska enligt Analysis Plus ha en positiv inverkan på ljudet. Om så är fallet har jag ingen uppfattning om.
Kabeln är väldigt mjuk och lätthanterad, tillskillnad mot många andra lite dyrare högtalarkablar. Kabeln består av en kappa av PVC som är genomskinlig så man ser rakt in till ledarna. De kablarna jag har lånat har banankontakter som fungerar alldeles utmärkt.



Analysis Plus säljs här i Sverige av Klubben.net och tillbringar väl, än så länge, en ganska anonym tillvaro. Men i USA, där dom tillverkas, är dom av många kända för att tillverka mycket bra kvalitetskablar till överkommliga priser.

Hur låter då denna "top of the line" SILVER kabel från Analysis Plus?
Jo, den låter förvånansvärt bra...
Jag har använt den i mitt system som består av:

Advantage S1 CD spelare
2 x Advantage S150 monobiampade stereoslutsteg
QRS Neptunus högtalare
Silk ballanserad signalkabel

Då stegen är monobiampade så har jag mestadels använt min Transparent Ultra XL för att driva basarna med och Analysis Plus har använts till mellanregister och diskant.

Kabelns karaktär är inte alls vad jag normalt förknippar med "billigare" silverkablar dvs. en vass och hård diskantåtergivning. Nej här är det frågan om en mjuk och mycket len återgivning av de högsta frekvenserna. Symbaler och gitarrer blir aldrig hårda, metalliska och jobbiga att lyssna på. Mellanregistret ger en fyllig och mycket naturtrogen återgivning av röster. Hur den fungerar i basen har jag inte testat så noga men då jag för en dag kopplade om dem och använde Analysis Plus som baskabel och Ultran till toppen upplevde jag en stram, tajt och detaljerad bas.

Vad det gäller ljudbilden så presterar den ett härligt djup i ljudbilden, helt i klass med mångdubbelt dyrare kablar. Precisionen på röster och instrument är dock inte helt i klass med de bästa, men då jämför jag med kablar som Transparent Ultra XL, Kimber Select samt Nordost Valhalla. För prisklassen presterar Silver Oval en makalös ljudbild! Det märliga är att jag upplever att kabeln spelar med ett djup i ljudbilden som de absolut bästa på marknaden men bredden i ljudbilden är lite smalare. Inte så att ljudet inte släpper från högtalarna men om man jämför med de bästa (läs ovan) så är ljudbilden inte lika generös i bredd. Det brukar ju normalt sett vara så att bredd är lättare att åstadkomma än vad djup är... Hur som helst, nu är vi inne på mikrodetaljer och för priset som ligger på drygt 6.000:- för de 2x2 meter jag har haft hemma så är det få som slår Analysis Plus på fingrarna...

Jag kan inte annat än att rekomendera en provlyssning på Analysis Plus Silver Oval om du är ute efter en högtalarkabel i prisklassen upp till 15.000:-

Stort tack till Robban på http://www.klubben.net/ för lånet av kabeln!

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:16:44  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har just beställt några kablar för ungefär samma pengar som kanske kan slå dom på fingrarna =) återkommer med rescesion senare...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:04:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul med mer silver kablar på marknaden... =) Får man ju kolla/höra in när man har chansen.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/31 :  21:16:56  Show Profile Send Rebo a Private Message
Pjotre: Är du nöjd med dina ballanserade Silk kablar? Jag funderar själv på att investera i ett par sådana men tycker det är lite synd att man måste använda skärmen som återledera. En "äkta" balaserad sladd borde ju ha minst 3 ledare (inverterad, icke inverterad, återledera) + skärm.

Edited by - Rebo on 2002/10/31 21:36:56
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/31 :  21:19:19  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Japp, jag är mycket nöjd med mina ballanserade Silk!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/10/31 :  21:39:04  Show Profile Send Rebo a Private Message
hmm... Det är ju rätt så bra pris på dom så jag tar nog och changsar och skickar efter lite Silk då Har du testat dom mot många andra ballanserade kablar?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/31 :  21:43:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har igentligen bara testat den mot betydligt dyrare signalkablar typ, Kimber Select, Nordost Valhalla och Synergistic Researchs dyraste...... Och den klarar sig väldigt bra! För priset ett fynd!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/01 :  00:39:38  Show Profile Send ekman a Private Message
nu har rebo fel det är två ledare i silk och en skärm du använder alltså inte skärmen som återledare
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2002/11/01 :  02:31:27  Show Profile Send Stroppo a Private Message
Det är ganska anmärkningsvärt att kabelbranchen tillverkar kablar av silver! Den silveroxid som bildas på kardelerna utgör en något olinjär halvledarövergång, varför tvärimpedansmodulationen kommer att ge lite distortion.

Den vinst silver ger i termer av konduktans kan lätt kompenseras för genom att öka tvärsnittsarean några procent i en kopparkabel.

Kabelbranchen är verkligen skojig. Dumhet efter dumhet.....




-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/01 :  08:19:14  Show Profile Send Timbre a Private Message
Se det som en framtidsinvestering.
Silveroxid är en förträfflig ledare. Kopparoxid leder inte ström.
Känslan att få åldras med sina kablar, Stroppo, kan vara värt en del...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/01 :  11:55:08  Show Profile Send Rebo a Private Message
ekman: Jag hade inte fel. Möjligen förstod du mig fel. Som jag har förstått det så har Silk två ledare + skärm. Detta tyckte jag var lite synd. Det hade varit bättre med 3 ledare + skärm. Så man slipper använda skärmen som återledare om man ska köra med XRL kontakter.

Observera att det var ballaserat jag talade om. Kör du vanliga RCA så slipper man mycket riktigt använda skärmen som återledare.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/01 :  13:39:21  Show Profile Send ekman a Private Message
ok förlåt mig men jag trodde inte alla tre användes som ledare vid balanserad heller? det var alltså jag som hade fel då =)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/01 :  13:40:33  Show Profile Send ekman a Private Message
teoretiska dumheter efter dumheter ändå så låter det bättre varje gång =) är det inte en underbar värld vi lever i...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000